Ofte stilte spørsmål

Innlogging og registrering

Hvorfor er det nødvendig å registrere seg?
Det er ikke sikkert det er nødvendig; det er forumets administrator som avgjør om det er nødvendig å registrere seg for å poste. Registrering er imidlertid alltid en god idé da det gir tilgang til flere alternativer som ikke er tilgjengelige for anonyme brukere; funksjoner som personlig bilde på innleggene dine, private meldinger, sending av e-post til andre registrerte brukere, brukergrupper osv. Det anbefales derfor å registrere seg og det tar kun et øyeblikk.
Topp
Hva er COPPA?
COPPA står for Child Online Privacy and Protection Act av 1998 og er en lov i USA (USA) som krever at et nettsted som potensielt samler inn informasjon fra mindreårige under 13 år skal ha skriftlig tillatelse fra foreldrene eller på annen måte har en juridisk godkjenning for at nettstedet samler inn personlig informasjon fra mindreårige. Hvis du er usikker på om du er omfattet av denne loven fordi mindreårige prøver å registrere seg, eller om forumet du prøver å registrere deg hos er under denne lovgivningen, bør du konsultere en advokat. Vær oppmerksom på at phpBB Limited ikke kan gi ytterligere råd i saker knyttet til COPPA.
Topp
Hvorfor kan jeg ikke registrere meg?
Dette kan være fordi en styreadministrator har utestengt IP-adressen din eller utestengt brukernavnet du prøver å registrere deg med. En styreadministrator kan også ha slått av muligheten til å registrere seg og bevisst lukket nye registreringer. Kontakt en styreadministrator for å få hjelp.
Topp
Jeg har registrert meg, men kan ikke logge inn!
Det kan være flere grunner til at du ikke kan logge inn. Først bør du sørge for at du skriver inn brukernavnet og passordet riktig. Husk at passordet skiller mellom store og små bokstaver - sjekk "Caps Lock"-tasten. Hvis informasjonen er korrekt, kan problemet skyldes en av følgende årsaker: Hvis COPPA-støtte er slått på på tavlen og du klikket Jeg er under 13 år da du registrerte deg, følger du instruksjonene i e-posten du mottok. Det kan også være fordi kontoen din må aktiveres. Noen forum krever at nyopprettede brukerkontoer aktiveres av enten brukeren selv eller en administrator før disse kan tas i bruk. Når du registrerte deg, bør du ha blitt gjort oppmerksom på om aktivering av kontoen er nødvendig. Hvis du har mottatt en e-post, følg instruksjonene i den. Hvis du ikke har mottatt en e-post, kan det skyldes at e-postadressen du oppga ved registrering var feil. Aktivering brukes for å redusere muligheten for at uønskede personer misbruker systemet ved å gi feil informasjon. Hvis du er 100 % sikker på at du har oppgitt riktig e-postadresse, bør du kontakte en styreadministrator.
Topp
Hvorfor kan jeg ikke logge inn?
Det kan være flere grunner til at du ikke kan logge inn. Først bør du sørge for at du skriver inn brukernavnet og passordet riktig. Husk at passordet skiller mellom store og små bokstaver - sjekk "Caps Lock"-tasten. Hvis informasjonen er korrekt, kan problemet skyldes en av følgende årsaker: Hvis COPPA-støtte er slått på på tavlen og du klikket Jeg er under 13 år da du registrerte deg, følger du instruksjonene i e-posten du mottok. Det kan også være fordi kontoen din må aktiveres. Noen forum krever at nyopprettede brukerkontoer aktiveres av enten brukeren selv eller en administrator før disse kan tas i bruk. Når du registrerte deg, bør du ha blitt gjort oppmerksom på om aktivering av kontoen er nødvendig. Hvis du har mottatt en e-post, følg instruksjonene i den. Hvis du ikke har mottatt en e-post, kan det skyldes at e-postadressen du oppga ved registrering var feil. Aktivering brukes for å redusere muligheten for at uønskede personer misbruker systemet ved å gi feil informasjon. Hvis du er 100 % sikker på at du har oppgitt riktig e-postadresse, bør du kontakte en styreadministrator.
Topp
Jeg registrerte meg for en stund siden, og nå kan jeg ikke logge inn lenger?!
Det kan være flere grunner til at du ikke kan logge inn. Først bør du sørge for at du skriver inn brukernavnet og passordet riktig. Husk at passordet skiller mellom store og små bokstaver - sjekk "Caps Lock"-tasten. Problemet kan også skyldes at administratoren har slettet eller deaktivert kontoen din fordi du ikke har lagt ut noen innlegg. Det er vanlig prosedyre å fjerne brukere som aldri har postet med jevne mellomrom. Registrer deg på nytt for å delta i diskusjonene.
Topp
Jeg har glemt passordet mitt!
Ikke få panikk! Det er ikke mulig å finne ditt gamle passord, men et nytt kan opprettes. Gå til påloggingssiden ved å klikke på påloggingslenken øverst på siden. På denne siden kan du klikke på Jeg har glemt passordet mitt . Her kan du skrive inn ditt brukernavn og din e-postadresse. Det vil bli sendt en e-post til deg som i tillegg til nytt passord inneholder en aktiveringslenke som må besøkes før det nye passordet kan tas i bruk.
Topp
Hvorfor er jeg logget ut hele tiden?
Hvis du ikke velger boksen Husk meg når du logger på, holder forumet deg kun pålogget i en forhåndsinnstilt tidsperiode. Dette reduserer risikoen for at andre misbruker kontoen din. Du kan velge å bli logget på automatisk ved å velge Husk meg -boksen når du logger på. Du bør ikke bruke denne innstillingen på en offentlig datamaskin som også brukes av andre, for eksempel på biblioteker, skoler osv. Hvis du ikke ser boksen ved innlogging, har administratoren slått av alternativet for automatisk pålogging.
Topp
Hvilken funksjon har "Slett informasjonskapsler"?
"Slett informasjonskapsler" sletter alle informasjonskapsler opprettet av phpBB. Hvis du har problemer med å logge inn eller ut, kan det hjelpe å slette board cookies. phpBB bruker informasjonskapsler for å identifisere deg og holde deg pålogget på forumet. Hvis en styreadministrator har slått på funksjonen, kan informasjonskapsler f.eks. brukes også til å registrere hvilke innlegg du har lest.
Topp

Brukerinnstillinger og alternativer

Hvordan endrer jeg styreinnstillingene mine?
Som registrert bruker kan du endre hvordan forumet fungerer for deg. For å se eller endre innstillingene, finn brukerkontrollpanelet. Du finner vanligvis lenken ved å klikke på brukernavnet ditt øverst på siden. Imidlertid kan styreadministratoren ha plassert lenken til brukerkontrollpanelet et annet sted. Alle innstillingene dine blir lagret for dine neste besøk.
Topp
Hvordan forhindrer jeg at navnet mitt vises i "Hvem er online nå"-listen?
Du kan bruke alternativet Skjul min nettstatus , som du finner i brukerkontrollpanelet under tavleinnstillinger. Hvis du velger Ja , kan bare forumets administratorer, redaktører og deg selv se når du er online. For alle andre vil du da vises som "skjult bruker" i nettlisten.
Topp
Tiden er ikke vist korrekt!
Siden det er ekstremt sjeldent at nettstedets (nettserverens) tidsinnstilling er feil, kan du nesten trygt anta at tiden du ser er riktig. Det du kanskje ser er et klokkeslett i en annen tidssone enn den du er i. Hvis dette er tilfelle bør du rette opp profilen din der du kan angi hvilken tidssone du befinner deg i, for eksempel København, London, Paris, New York , Sydney, etc. Vær oppmerksom på at det kun er mulig for registrerte brukere å endre tidssonen, akkurat som de fleste andre innstillinger kun kan endres av registrerte brukere, så hvis du ikke er registrert, kan det være på tide å bli det!
Topp
Jeg endret tidssonen og tiden er fortsatt feil!
Hvis du har stilt tidssonen riktig og tiden fortsatt vises feil, er det fordi serverens klokke er feil innstilt. Ta kontakt med en styreadministrator for å få rettet feilen.
Topp
Språket mitt er ikke på listen!
Det er enten fordi forumets administratorer ikke har installert språket ditt eller at det ikke er oversatt ennå. Prøv å spørre en styreadministrator om det er mulig å installere språkpakken du trenger. Hvis det ikke finnes, kan du gjerne gjøre oversettelsen selv. Mer informasjon om hvordan du gjør dette finner du på phpBB ® 's websted.
Topp
Hva betyr bildet etter brukernavnet mitt?
To bilder kan vises sammen med et brukernavn når innlegg leses. Det ene er et bilde knyttet til rangeringen din som registrert bruker på tavlen, vanligvis utformet som stjerner, bokser eller prikker, som indikerer hvor mange innlegg du har skrevet eller statusen din på tavlen. Det andre, vanligvis et større bilde, er kjent som en avatar og er vanligvis unikt og personlig for hver bruker.
Topp
Hvordan velger jeg en avatar?
I brukerkontrollpanelet, under "Profilinnstillinger", kan du legge til en avatar med ett av fire alternativer: Gravatar, Galleri, Fjern eller Last opp. Det er styreadministratoren som aktiverer bruken av avatarer og bestemmer hvilke typer avatarer som kan brukes. Hvis du ikke kan tilknytte avatarer, vennligst kontakt en styreadministrator.
Topp
Hva er rangeringen min og hvordan endrer jeg den?
Rangeringen din, som vises under brukernavnet ditt, indikerer spesielle brukere, for eksempel medlemskap i visse brukergrupper, inkludert redaktører og administratorer. Du kan ikke endre teksten for en rangering, de er satt av en styreadministrator. Vennligst ikke misbruk forumet ved å poste unødvendige innlegg bare for å øke rangeringen din. De fleste styrene vil ikke tolerere dette, og en redaktør eller admin vil ganske enkelt redusere antallet innlegg.
Topp
Når jeg klikker på en brukers e-post, blir jeg bedt om å logge på?
Kun registrerte brukere kan sende e-post via det innebygde e-postsystemet, og kun hvis en administrator har aktivert denne funksjonen. Dette for å hindre at gjester misbruker e-postsystemet.
Topp

Skriv et innlegg

Hvordan oppretter jeg et nytt emne eller svarer på et innlegg?
For å legge inn et nytt emne i et forum, klikk på "Nytt emne"-knappen. For å legge ut et innlegg i et eksisterende emne, klikk "Svar". Det kan være nødvendig å registrere seg som bruker før du kan skrive et nytt innlegg. Dine tillatelser i hvert forum vises alltid nederst på forumet og emnesiden.
Topp
Hvordan redigerer eller sletter jeg et innlegg?
Med mindre du er forumets administrator eller forumets redaktør, kan du kun redigere og slette dine egne innlegg. Du kan redigere et innlegg, noen ganger bare i en begrenset tid etter at det er skrevet, ved å klikke på rediger-knappen ved siden av det aktuelle innlegget. Hvis innlegget ditt allerede er besvart, vil det bli satt inn en merknad nederst i innlegget om når og hvor mange ganger du har redigert. Denne merknaden settes ikke inn automatisk hvis det er administratorer eller redaktører som redigerer. Du kan imidlertid velge å sette inn notatet med info om hva som er redigert og hvorfor. Vær oppmerksom på at vanlige brukere ikke kan slette et innlegg når det først er besvart.
Topp
Hvordan legger jeg til en signatur i innleggene mine?
For å sette inn en signatur nederst i innlegget ditt, må du først opprette en signatur i brukerkontrollpanelet under profilen din. Når den er opprettet, kan du velge Legg til signatur- boksen når du skriver innlegget. Du kan også velge at en signatur alltid skal settes inn for innleggene dine ved å gå inn i Rediger skriveinnstillinger og velge at signaturen skal legges til som standard. Hvis du gjør dette, kan du fortsatt forhindre at signaturen din blir inkludert i et bestemt innlegg ved å fjerne merket for Sett inn signatur før du sender innlegget.
Topp
Hvordan lager jeg en meningsmåling?
Når du skriver et nytt emne (eller hvis du har tillatelse: rediger det første innlegget i et emne), rett under feltet der selve innlegget er skrevet, finner du fanen "Legg til en meningsmåling". Hvis du ikke ser dette, er det sannsynligvis fordi du ikke har tillatelse til å opprette en meningsmåling. Her må du legge inn en overskrift som beskriver avstemningen og minst to alternativer i tekstfeltet (maksimalt antall avstemningsalternativer er satt av styreadministratoren). Hvert stemmealternativ legges inn på egen linje, og like under er det definert hvor mange av disse som kan velges. Du kan også bestemme hvor lenge avstemningen skal vare. Hvis du ikke skriver inn en tidsperiode eller skriver 0, fortsetter avstemningen og du kan bestemme om brukere skal få endre stemme.
Topp
Hvorfor kan jeg ikke legge til flere valgmuligheter?
Maks antall stemmemuligheter fastsettes av styreleder. Hvis du trenger å legge til flere stemmealternativer i avstemningen enn tillatt, vennligst kontakt en styreadministrator.
Topp
Hvordan retter eller sletter jeg en meningsmåling?
Som med andre emneinnlegg, kan avstemninger bare redigeres av personen som opprinnelig opprettet avstemningen, eller av en administrator eller redaktør av forumet. For å rette en meningsmåling (teksten), klikk på det første innlegget i avstemningen. Det er alltid dette innlegget som har stemmen knyttet til seg. Dersom det ikke er avgitt stemmer, kan rettelser og slettinger foretas i stemmevalgene. Dersom det derimot er avgitt stemmer, er det kun forumets redaktører og administratorer som kan rette eller slette en stemme. Dette for å hindre folk i å manipulere resultatet ved å endre betydningen halvveis i avstemningen.
Topp
Hvorfor får jeg ikke tilgang til et forum?
Noen fora kan være begrenset til utvalgte brukere eller grupper. For å lese og skrive i disse kreves det spesielle tillatelser. Bare forumredaktørene eller en styreadministrator kan gi disse tillatelsene. Du bør kontakte en av disse hvis du mener du bør ha denne tillatelsen.
Topp
Hvorfor kan jeg ikke legge ved filer?
Muligheten for å legge ved filer kan tillates pr forum, pr brukergruppe, eller for hver enkelt bruker. Styreadministratoren kan ha utelatt muligheten til å legge ved filer i det spesifikke forumet du legger ut på, eller kanskje bare admin-gruppen har denne muligheten. Kontakt administratoren hvis du fortsatt er usikker på hvorfor du ikke kan legge ved filer.
Topp
Hvorfor fikk jeg en advarsel?
Hver styreadministrator har sitt eget sett med regler for nettstedet sitt. Hvis du har brutt noen av disse reglene, kan du få en advarsel. Vær oppmerksom på at dette er administratorens avgjørelse og at phpBB Limited ikke har noe å gjøre med en advarsel utstedt av et gitt styre. Ta kontakt med en styreadministrator hvis du er usikker på hvorfor du har mottatt en advarsel.
Topp
Hvordan rapporterer jeg innlegg til en redaktør?
Hvis styreadministratoren har tillatt det, kan du gå til innlegget du ønsker å rapportere, og på siden vil du se en knapp beregnet på å rapportere innlegget. Ved å klikke på denne blir du guidet gjennom nødvendige steg i forbindelse med rapporteringen.
Topp
Hva kan «Lagre»-knappen når jeg skriver et innlegg brukes til?
Den lar deg lagre innlegget ditt som et utkast og dermed fullføre det og sende det inn på et senere tidspunkt. Du kan få tilgang til dine lagrede utkast via brukerkontrollpanelet.
Topp
Hvorfor skal innlegget mitt godkjennes?
Styreadministratoren kan bestemme at forumet du skriver til må ha alle innlegg gjennomgått og godkjent før de publiseres. Det er også mulighet for at administrator har plassert deg i en spesiell gruppe brukere som han eller hun mener må ha innlegg gjennomgått og godkjent før de publiseres. Om nødvendig, vennligst kontakt en administrator for mer informasjon.
Topp
Hvordan får jeg emnet mitt øverst?
Ved å klikke på "Flytt til toppen"-koblingen når du ser på emnet ditt, kan du flytte emnet til toppen av forumet på den første siden. Hvis du ikke kan se lenken, kan det være fordi dette alternativet er slått av eller at minimumstiden for å kunne plassere på toppen ennå ikke har gått. Du kan også flytte emnet til toppen ved å skrive et svar i emnet. Men følg forumets regler for dette når du gjør dette.
Topp

Formatering og emnetyper

Hva er BB-koder?
BB-koder er en spesiell form for HTML som gir deg formateringskontroll over visse deler av et innlegg. Om du kan bruke BB-koder er noe administratoren i forumet bestemmer. Du kan også fjerne muligheten for dette pr Emne. BB-koder skrives på samme måte som HTML, hvor teksten er omsluttet av en start- og sluttkode, kodene er omsluttet av hakeparenteser [ og ] i stedet for < og > og de gir større kontroll over hva og hvordan teksten presenteres. For å få mer informasjon om BB-koder, vennligst se hjelpen som kan sees når du skriver et innlegg.
Topp
Kan jeg bruke HTML?
Nei, det er ikke mulig å skrive HTML-kode i innlegg og få den vist som HTML. Det meste av formateringen som kan gjøres med HTML kan gjøres ved å bruke BB-kode i stedet.
Topp
Hva er smilefjes?
Smileys er små grafiske ikoner – eller bilder, som kan brukes til å signalisere bestemte følelser. De brukes via en kort tekstkode, for eksempel :) betyr glad, :( betyr trist. Den komplette listen over alle smilefjes kan ses når du skriver et nytt innlegg. Merk at det ikke er en god tone å overdrive bruken av smileys De kan raskt gjøre et innlegg uleselig og en redaktør eller admin kan bestemme seg for å fjerne dem med hard hånd, kanskje til og med selve innlegget. Styreadministratoren kan også ha satt et maksimalt antall smileys per innlegg.
Topp
Kan jeg vise bilder i innlegget mitt?
Ja det kan du. Hvis administratoren har tillatt vedlegg, kan du laste opp bildet til tavlen. Ellers kan det være nødvendig med en lenke til en annen nettside (fullstendig URL) hvor bildet alltid kan lastes ned. For eksempel kan en fullstendig nettadresse se ut som http://www.example.com/images/my-image.gif. Du kan ikke referere til bilder på egen maskin (med mindre disse er på en server som alltid er koblet til Internett). Heller ikke bilder skjult bak påloggingsfunksjoner, for eksempel hotmail/yahoo-postbokser eller andre passordbeskyttede steder. For å vise et bilde, bruk BB-kode [img].
Topp
Hva er globale merknader?
Globale merknader inneholder viktig informasjon, og du bør lese dem når det er mulig. Globale kunngjøringer vises øverst i alle fora og også i brukerkontrollpanelet. Hvorvidt det er mulig for deg å skrive en global melding avgjøres basert på tillatelsene du har, disse settes av en administrator.
Topp
Hva er merknader?
Merknader inneholder vanligvis viktige meldinger angående forumet, og du bør lese dem når det er mulig. Kunngjøringer vises alltid øverst på alle sider i forumet de er lagt ut til. Hvorvidt det er mulig for deg å skrive en kunngjøring avgjøres basert på tillatelsene du har, disse bestemmes av en administrator.
Topp
Hva er å legge ut?
Kunngjøringer er innlegg som alltid vises rett under kunngjøringene i et forum, i motsetning til kunngjøringene, vises kunngjøringer kun på første side. De er også ofte ganske viktige, og du bør lese dem når du har sjansen. Som med kunngjøringer er det forumets administrator som fastsetter nødvendige tillatelser for å kunne skrive et innlegg i et forum.
Topp
Hva er låste emner?
Låste emner settes altså enten av en administrator eller av en redaktør. Du kan ikke svare på innlegg i et slikt emne, og eventuelle avstemninger vil også bli stengt. Emnet kan ha blitt låst av en administrator eller redaktør av mange årsaker. Du kan også være i stand til å låse dine egne emner, avhengig av tillatelsene administratoren har tildelt deg.
Topp
Hva er emneikoner?
Emneikoner er små bilder som kan festes til et innlegg for å indikere innholdet i emnet. Muligheten til å bruke emneikonene avhenger av tillatelsene administratoren har definert.
Topp

Brukernivåer og grupper

Hva er administratorer?
Administratorer er personene som er tildelt det høyeste nivået av kontroll over alle fora på forumet. Disse personene kan, avhengig av hva grunnleggeren av forumet har gitt administratorene tillatelse til å gjøre, angi alle mulige ting om forumene, som tillatelser, utestengelse av enkelte brukere, legge til brukergrupper eller redaktører osv. De har også det samme rettigheter som redaktører under alle fora.
Topp
Hva er redaktører?
Redaktører er utpekte individer (eller grupper av individer) hvis jobb er å føre tilsyn med den daglige driften av forumene. De har rett til å rette eller slette andres innlegg, låse et emne eller låse opp et emne igjen, flytte eller dele et emne i forumet de er redaktører for. Generelt er redaktørens jobb å hindre folk i å skrive innlegg som ikke hører hjemme i temaet eller om de skriver absurde eller andre aggressive ting.
Topp
Hva er brukergrupper?
Brukergrupper brukes av forumets administratorer for å dele brukere inn i håndterbare grupper. En bruker kan være medlem av flere grupper og hver gruppe kan tildeles individuelle tillatelser. Det gjør det enkelt for administratorer å endre tillatelser for mange brukere samtidig, for eksempel å tildele redaktørtillatelser i et bestemt forum, eller gi brukere tilgang til private fora.
Topp
Hvordan finner jeg brukergruppene og hvordan registrerer jeg meg?
I brukerkontrollpanelet finner du en omfattende oversikt under fanen "brukergrupper". Hvis du ønsker å registrere deg for en av disse, klikker du på den aktuelle knappen. Imidlertid er ikke alle grupper åpne, noen krever godkjenning, andre er stengt og andre kan også ha skjulte medlemmer. Hvis gruppen er åpen, kan du bli med ved å klikke videre. Dersom påmelding til en gruppe krever godkjenning, må gruppeleder godkjenne din påmelding og vedkommende vil kanskje ha en begrunnelse for ditt ønske om å melde seg inn i gruppen. Ikke bry lederen hvis søknaden din ikke blir godkjent, han har nok sine grunner.
Topp
Hvordan blir jeg leder for en gruppe?
Lederen av en brukergruppe utnevnes vanligvis ved opprettelsen av gruppen av en styreadministrator. Hvis du er interessert i å opprette en brukergruppe, må du først kontakte en administrator; prøv å sende en privat melding.
Topp
Hvorfor vises noen brukergrupper i en annen farge?
Styreadministratoren kan velge å tildele en bestemt farge til medlemmene i en brukergruppe, for å gjøre det lettere å identifisere medlemmene i denne gruppen.
Topp
Hva er "Standard brukergruppe"?
Hvis du er medlem av mer enn én brukergruppe, vil standardbrukergruppen din bestemme hvilken gruppefarge og rangering som vises til deg. En styreadministrator kan gi deg tillatelse til å endre standard brukergruppe i brukerkontrollpanelet.
Topp
Hva viser «Team»-koblingen?
Siden viser deg brukernavnene til personene bak dette forumet, hvem som er administratorer, redaktører og hvilke fora de redigerer.
Topp

Private meldinger

Jeg kan ikke sende private meldinger!
Det er tre alternativer; du ikke er registrert og/eller ikke logget på, en styreadministrator har generelt deaktivert private meldinger på dette forumet eller har spesifikt fjernet dette alternativet for deg. Kontakt styreadministrator for mer informasjon.
Topp
Jeg får stadig uønskede private meldinger!
I brukerkontrollpanelet kan du automatisk slette private meldinger fra en eller flere brukere ved å bruke meldingsreglene i brukerkontrollpanelet. Hvis du mottar frekke eller forstyrrende meldinger fra en bestemt bruker, kan du informere administratorene; de kan blokkere brukernes mulighet til å sende private meldinger.
Topp
Jeg har mottatt en e-post som inneholder spam eller en fornærmelse fra en bruker på dette forumet!
Vi beklager veldig å høre dette. Dette forumets e-postsystem har innebygde sikkerhetstiltak for å hjelpe med å identifisere brukere som sender denne typen innhold. Du bør sende en kopi av e-posten til administratoren av dette forumet. Det er svært viktig at denne inneholder den såkalte headeren, som inneholder informasjon om brukeren som har sendt e-posten. Styreleder kan da vurdere evt sanksjoner.
Topp

Venner og ignorerte brukere

Hva inneholder "Venner og ignorerte brukere"-listene?
Du kan bruke listene til å organisere andre brukere av forumet. Brukere på vennelisten din er oppført i brukerkontrollpanelet, slik at du raskt kan se deres online-status og sende dem private meldinger. Avhengig av om forumets mal støtter dette, vil også innlegg fra disse brukerne bli fremhevet. Hvis du velger å ignorere en bruker, vil alle innlegg fra denne brukeren bli skjult for deg som standard.
Topp
Hvordan legger jeg til og fjerner brukere fra listene mine over venner og ignorerte brukere?
Du kan legge til brukere i listene på to måter. I hver brukers profil er det en lenke som kan brukes enten til å legge brukeren til vennelisten din eller til listen over ignorerte brukere. Alternativt, i brukerkontrollpanelet, kan du legge til brukere direkte ved å skrive inn brukernavn. Her kan du også fjerne brukere fra listene dine.
Topp

Søk i fora

Hvordan søker jeg i et forum eller på tavlen?
Ved å skrive inn en søkestreng i søkefeltet, som, avhengig av tavlens typografi, vanligvis finnes øverst på siden. Du får tilgang til det avanserte søket ved å klikke på "Avansert søk" rett under boksen ovenfor.
Topp
Hvorfor gir søket mitt ingen resultater?
Søket ditt var sannsynligvis for bredt og inneholdt sannsynligvis mange vanlige ord som ikke er indeksert av phpBB. Prøv å søke mer spesifikt og bruk alternativene i det avanserte søket.
Topp
Hvorfor returnerer søket mitt en tom side!?
Søket ditt returnerte for mange resultater til at serveren kan håndtere visningen. Bruk det avanserte søket og prøv å være mer spesifikk i søket og i hvilke fora du skal søke.
Topp
Hvordan søker jeg etter brukere?
Bruk linken "Registrerte brukere" øverst på siden og klikk deretter på "Finn en registrert bruker".
Topp
Hvor kan jeg finne alle mine innlegg og emner?
Dine egne innlegg kan vises enten ved å klikke på "Dine innlegg" øverst i brukerkontrollpanelet, ved å klikke på "Brukerinnlegg" øverst på profilsiden din, eller "Dine innlegg" øverst i tavleindeksen under hurtig lenker. For å søke i emnene dine, bruk det avanserte søket og fyll inn de relevante søkekriteriene deretter.
Topp

Bokmerker og overvåking

Hva er forskjellen mellom bokmerke og overvåking?
Bokmerker i phpBB3.0 fungerte omtrent som bokmerker i nettleseren din. Du ble ikke varslet når en oppdatering ble gjort. Fra og med phpBB3.1 fungerer bokmerker nesten som overvåking. Du kan få et varsel når et bokmerket emne oppdateres. Velger du derimot å overvåke et emne, vil du få en melding dersom det gjøres en oppdatering i et emne eller forum på tavla.
Topp
Hvordan bokmerker eller overvåker jeg bestemte elementer?
Du kan bokmerke eller be om overvåking av et bestemt emne ved å klikke på den aktuelle lenken i "Emneverktøy"-menyen, praktisk plassert nær toppen og bunnen når du leser emnet.
Når du legger ut i et emne med "Varsle meg når svar"-boksen er umerket, vil du også overvåke emnet.
Topp
Hvordan overvåker jeg spesifikke fora?
For å overvåke et spesifikt forum, når du er i forumet, kan du nederst på siden se en "Overvåk forum"-lenke. Ved å klikke på lenken aktiverer du overvåking av hele forumet.
Topp
Hvordan fjerner jeg overvåkingene mine?
Du kan fjerne overvåking i brukerkontrollpanelet ved å følge lenken til overvåkingene dine. Overvåking av emner kan også fjernes når du viser innlegg i dem.
Topp

Vedlagte filer

Hvilke filtyper er tillatt å legge ved på denne tavlen?
En forumadministrator kan tillate og forby visse filtyper. Er du usikker på hvilke typer som kan lastes opp, kan du kontakte styreadministratoren.
Topp
Hvordan finner jeg alle vedleggene mine?
Via brukerkontrollpanelet kan du følge lenken til vedlagte filer, og her kan du se en fullstendig liste over filene du har lastet opp.
Topp

phpBB spørsmål

Hvem har skrevet koden til dette board?
Denne programvaren (i sin umodifiserte versjon) er utviklet og publisert av phpBB Limited , som innehar opphavsretten. Den er offentlig tilgjengelig under GNU General Public License, versjon 2 (GPL-2.0) og kan distribueres fritt. Les Om phpBB for mer informasjon.
Topp
Hvorfor er ikke X-funksjoner til stede?
Denne programvaren er utviklet og gjort tilgjengelig under lisens av phpBB Limited. Hvis du tror det mangler en funksjon, vennligst besøk phpBB Ideas Center , hvor du kan sende inn nye funksjoner eller stemme på forslag som allerede er laget.
Topp
Hvem kontakter jeg angående misbruk og/eller lovligheten av innlegg skrevet til dette forumet?
Du kan kontakte hvilken som helst av administratorene som er oppført på "Team"-siden. Hvis du ikke får noen tilbakemelding, kan du prøve å kontakte eieren av domenet (utfør et whois-søk ). Hvis forumet håndteres av en av de mange gratistjenestene: Yahoo!, free.fr, f2s.com osv., bør du kontakte den aktuelle leverandørens kundekontor eller misbruksavdeling. Vær oppmerksom på at phpBB-gruppen absolutt ikke har noen kontroll over innholdet, og kan heller ikke holdes ansvarlig for hvordan, hvor eller av hvem denne tavlen brukes. Derfor, ikke kontakt phpBB Limited i forbindelse med ulovligheter, eller for å stoppe uansvarlige brukere eller ærekrenkende innlegg, hvis disse ikke er direkte relatert til nettstedet www.phpbb.com eller funksjonen til programvaren phpBB. Hvis du sender e-post til phpBB Group angående tredjeparts bruk av denne programvaren, kan du forvente et kort eller ingen svar i det hele tatt.
Topp
Hvordan kommer jeg i kontakt med en boardadministrator?
Alle styrebrukere kan bruke "Kontakt oss"-skjemaet hvis styreadministratoren har aktivert det.
Registrerte brukere kan også bruke "Team"-lenken.
Topp