vibrasjoner i transferkasse ??

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
brooklyn
Sted: on the road

vibrasjoner i transferkasse ??

Legg inn av brooklyn » tir aug 16, 2011 3:15 pm

har fått vibrasjoner i det jeg tror er transferkassen,,, på utgående aksling bakover ihvertfall..ved gjevn fart og blir borte når gassen slippes opp.. har også olje lekk der.. så er dette en stor operasjon??? er det bare å bytte lageret og simmering?? eller må dette ut av bilen for å gjøres noe med ??

tips tas i mot..
da har jeg eid lc en liten stund..

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Re: vibrasjoner i transferkasse ??

Legg inn av håvard » tir aug 16, 2011 11:14 pm

Simmering er greit, det er forsåvidt bare å bytte. Lageret også, men det skal shimses opp så det blir riktig forspenning. Det er ikke så innihelvetes vanskelig, det bare tar litt prøving og feiling med shims. Er du heldig og gir litt F så kan du helt sikkert bruke samme shimsa igjen. Du kan også i teorien bare shimse uten å bytte lager.

Men- kjenner du slakk opp og ned på transfer? Det skal ganske mye slakk til før du merker det ved kjøring. Du har selvsagt sjekka kryss og splines slakk i mellomaksel? Det er der de verste vibrasjonene kommer fra.

brooklyn

Legg inn av brooklyn » ons aug 17, 2011 12:12 am

sjekka i akslingen ja, og fettet opp igjen kryssa.. men kan selvsagt være at det er der jeg merker det fra... har en aksling til, så kanskje bytte den å se... hmmm... hvis ikke må det nye kryss og div til.. ihvertfall....

brooklyn

Legg inn av brooklyn » ons aug 17, 2011 5:04 pm

desidert akslingen i kassa som er slakk... så da må man vel bytte ut kassa eller lager... hmmm...

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » ons aug 24, 2011 1:33 am

Det er ikke så vanskelig å shimse opp utgående aksel. Når alt er ferdig, og transferkassa står i nøytral, og med forhjulstrekk utkoplet, setter du på en "fiskevekt" på den ene bolten hvor du fester mellomakselen bak. Trekk i denne til utgående aksel går rundt. Husker ikke helt, men du skal ha ca 8-10 kg her. Dette er forspennet som Håvard nevnte. Shims kjøper du for en femtilapp for stykket (ca) hos toyota, og de skal ligge bak lagerskåla. Skru ut de seks 14-mm boltene rundt utgående aksel bakover, bruk noe passende å banke ut lagerskåla med, og der finner du shimset. For hver 0,1mm shims øker du forspennet med ca 10 kg. Men se godt på selve lageret. Mulig dette er gåent...
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » ons aug 24, 2011 1:36 am

Husk å tømme transferkassa for olje før du begynner. ( Hender man blir litt for ivrig og glemmer det mest elementære.) ihvertfall har det skjedd meg...
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
maa
Sted: Oslo

Legg inn av maa » ons jun 11, 2014 4:51 pm

KjellOlsen skrev:Husk å tømme transferkassa for olje før du begynner. ( Hender man blir litt for ivrig og glemmer det mest elementære.) ihvertfall har det skjedd meg...
haha. Har da fått svar på det med å tømme ut oljen først. Flytter da de nye spørsmålene dette åpner for over i den andre tråden.
2009-2011: BJ42 - 1982 - 3BT
2011-2014: HJ61 - 1986 - 12HT
2014-I dag: BJ40 - 1978 - 12HT
2018-I dag: YH66 -1987 - 4Y
-Garasje-

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 6x»