hei.
Har en 82' hj60 med original vinsj stående. har i det siste lekt meg litt med vinsjen, med det resultat å måtte bytte brytebolt stadig vekk.
senest idag da jeg bare skulle spole på wire med litt belastning. spørsmålet er: Er det vanlig at disse ryker, evt noen årsak til det? har ikke hatt opp og sett i vinsjen men det er kanskje neste post, evt tips til hva som kan være verdt å sjekke? Vet noen om hvor man får tak i mange sånne brytepinner? Toyota bruker lang tid på dette, og kunne trengt flere, men ikke noe vits om de ryker så ofte som de gjør.
Mekanisk vinsj brytebolt går i filler
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Mekanisk vinsj brytebolt går i filler
'82 LC HJ60
"er det ikke i orden innen 14 dager er det sikkert ødelagt"
"er det ikke i orden innen 14 dager er det sikkert ødelagt"
Re: Mekanisk vinsj brytebolt går i filler
da er det no gæærnt. de skal gå i stykker, men tåler mye hvis alt er i orden. Hvis du sitter veldig godt fast i ei myr, eller setter deg fast i et tre eller no, så kan de ryke- men det skal litt til.
Re: Mekanisk vinsj brytebolt går i filler
Da har/gjør du en feil ett sted. De får du hos din Toy forhandler, koster 8 kr stk eller noe sånt. De skal tåle en del, jeg brukte dem lenge, jeg bare fant frem kasteblokk når jeg så det ble tungt. I dag har jeg 5mm spennhylse (tror jeg det heter, hylse som er åpen på hele langsiden) DET tåler mye........ Jeg vet finner som setter enda en 3mm inni der igjen, da sprenges vinsjhuset før den ryker. Da forsterker dem bare huset med vinkeljern
Re: Mekanisk vinsj brytebolt går i filler
ja jeg og mente de skulle tåle en del.
vet jeg får kjøpt de på toyota men kjedelig å måtte bytte stadig vekk.
spørs jo om det er noe slakk eller noe der som gjør at det får en hardere belastning.
men takk for svar. mulig jeg må ha opp og se om det er noe lureri som har skjedd invendig.
vet jeg får kjøpt de på toyota men kjedelig å måtte bytte stadig vekk.
spørs jo om det er noe slakk eller noe der som gjør at det får en hardere belastning.
men takk for svar. mulig jeg må ha opp og se om det er noe lureri som har skjedd invendig.
'82 LC HJ60
"er det ikke i orden innen 14 dager er det sikkert ødelagt"
"er det ikke i orden innen 14 dager er det sikkert ødelagt"
Re: Mekanisk vinsj brytebolt går i filler
Sansynligvis slakk som gjør det, det kan vel ikke være stort annet. Du kan jo sjekke om det er mye motstand i trommelen, kanskje tom for olje ? Du får borre opp hullet til splinten å sette inn en 6 mm bolt eller spennhylse. Jeg prøvde bolter en periode, ikke særlig godt resultat.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Mekanisk vinsj brytebolt går i filler
Borret opp min til 6mm. Skruen knakk med en gang. Borret til 8mm. Satte inn en sort umbraco-bolt. Nå holder det.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Mekanisk vinsj brytebolt går i filler
Hvis du har slakk så ryker bolten i det du setter igang vinsjen.
Hvis du har en god gammeldags forskallinngs spiker så passer de i litt slitte hull.
Trenger kun hammer for å få de ut, og de tåler omtrent som orginalsplinten ser det ut til.
Best å være forsiktig her. Splinten er der av en grunn........
Hvis du har en god gammeldags forskallinngs spiker så passer de i litt slitte hull.
Trenger kun hammer for å få de ut, og de tåler omtrent som orginalsplinten ser det ut til.
Best å være forsiktig her. Splinten er der av en grunn........