Risting vibrering

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
norris
Sted: Tromsø

Risting vibrering

Legg inn av norris » tor apr 18, 2013 8:28 am

Heia. Fant ikke noen gammel trå som ligner.
Min 60 vibrere mye når jeg kjører, og det er en lyd der det høres ut som noe er løst og går rundt. Litt lik en penge eller lignende i en vaskemaskin. Cluthen på bilen er ifra milner, og montert for et pr med siden. Kan det være deler av den som er løs, som skaper lyder og vibrering. Bilen har også litt oljelekk oppe girkasse. Og en klakre lyd når jeg slipper gassen og bilen står i gir. Hopper ut av 5gir når jeg slipper gassen. Noen som har vert borti noe av dette?
MVH
Mads

HJ 60 1982
LJ 70 1986 Solgt
Hilux 18R 1982

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Re: Risting vibrering

Legg inn av marting » tor apr 18, 2013 6:47 pm

Høres veldig ut som noe i clutchtrøbbel ja..
Du har sikkert sjekka alle mellomakselkryss?
Ble den montert av proffer ? Hvis det vibrerer konstant så kanskje clutchen ikke er helt sentrert ?

At den hopper ut av 5. er vel ikke heeelt uvanlig på 60.

Her trengs nok flere innspill :roll:
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Vegard B. Erikstad
Sted: Lødingen

Legg inn av Vegard B. Erikstad » fre apr 19, 2013 6:33 pm

Så lenge girkassen gikk på er sentreringen av cluhten OK.
Angåenede lyden. Er det bare når du har bilen i gir og kjører, eller den der så lenge motoren går? Er den borte når cluhten er inne?
Vibrasjoner:
-Mellomaksling er nevnt, skjekk kryss og slakk i splins.
-Kjører du med frihulsnavene inne? Jeg har opplevd helt vanvittig vibrasjon med frinavene inne på tørr asfalt (glemte og koble de ut etter en tur i skogen) Dette skyldes at sommer dekkene var blidt veldig skjevslitt mellom foran og bak, for når jeg la om til vinterdekkene var problemet helt borte.
- Skjekk motor og girkasse fester og innfestning mellom motor og cluthhus. Ta også og kjenn etter bolter som fester chluth huset til girkassen, vist de er løse, skru de ut og ha locktite på dem før du skruer dem fast igjen. Jeg hadde en ekkel vibrasjon i min i lang tid, var flere ganger under og kjente etter etter slakk, men fant ingen ting. Siden girkassa var dårlig regna jeg med det var som var grunnen. Men pluttselig en dag sa den pang og girkassa sto i tusen stein. Når jeg tok den ut viste det seg at de to boltene oppe på cluthhuset var borte og de to nede var helt løse...
Liten bagatell som førte til total havari. Surt!

At den hopper ut er sansyneligvis låsinga til sykroniseringsringene eller stor avstand "mellom" ringene grunnet lengdeslakk i hovedakslingen. I begge tilfeller må kassa ut og overhales.

Du kan ha flaks at feilen ligger i lokket, der er noen kuler og fjærer som står i mot noen hakk i balandørakslingene. (det er disse skiftegafflene er festet på) Vist fjæra til til balandørakslingen til 5. giret er slapp eller knekt, vil den hoppe ut.

Håper noe av dette hjelper, er ikke noe god og forklare med ord...
Mvh Vegard

Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler. :D
Land Rover 88" SIIA 1967 mod

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tor mai 09, 2013 5:46 pm

Hei. Du kan begynne med å finne en lang slakk bakke. Litt fart på toppen så du kjenner ristingen. I fart kopler du høy og lav girspaken i fri, så gearkasse og transfer er frakoplet hjulene. Deretter stopper du motoren. IKKE skru på rattlås... Når du nå triller videre står motor og gear stille, men hjul og mellomaksler går rundt. Da kan du finne ut om ristingen er der fortsatt. Hvis det fortsatt rister er det garantert ikke clutchen din.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 6x»