Havari i framaksling 82 mod.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
breili95
Innlegg: 13
Ble med: søn aug 03, 2014 4:05 pm
Lokasjon: Breilien

Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av breili95 »

Hei, lagrene til pinjongen har gått til H... finnes det noe komplett lager sett til front diff å få kjøpt? eller er det best å ta ut lagrene og bestille fra abra? må jo være noen som har overhalt diffen på disse bilene før? :-)

MVH Roar
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av JanK 55 »

Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
breili95
Innlegg: 13
Ble med: søn aug 03, 2014 4:05 pm
Lokasjon: Breilien

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av breili95 »

aha, samme lagrene på akslingen uansett årsmoddel å eller?
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av lassebb »

Har selv "overhalt" noen differ og satt opp et par med ARB sperre og ny giring. Kunne nesten gjort det på nytt i blinde tror jeg :P
Om du fremdeles har original differensialen der er pinjongen satt opp med skiver for å justere preload.
Da slipper du mange fancy verktøy og ny "crush sleeve". Bare smelle inn nye lagre og skru det i hop.

Du trenger et 30306 lager og et 30308 lager.(metriske) Du for kjøpt disse i grei kvalitet for under 100 lappen stykk fra øst Europa eller punge ut for nachi eller koyo lagre om du vil.
Lagrene til selve diffen følger en amerikansk lager serie jeg ikke helt husker, fikk tak i originale til 25$ stk så behøver ikke bli så dyrt. Toyota sine er av merke koyo. Like greit og bytte disse ut med det samme du er i gang. Kingbolt lagrene er standard 30303 lagre. Like greit å ta en full overhalling av akslinga når du først er i gang.
Du trenger også å kjøpe noen svindyre Toyota sst verktøy, kjøpe rimeligere fra tredjeparts eller fabrikere dine egene.

Bare å spørre om det er noe du lurer på. Har også komplett girings sett og annet liggende om det skulle være mer som har gått sønder inni diffen din :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
breili95
Innlegg: 13
Ble med: søn aug 03, 2014 4:05 pm
Lokasjon: Breilien

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av breili95 »

Aha, høres overkommelig ut detta da, rekner me jeg får skaffet lagrene gjennom jobben, tenkte å bytte kingboltlager og tettninger til stikkakslingene med det samme jeg er i gang jaa. vanlig simmerring på tettningen på pinjongen og eller? så det er bare å få i noe unniversalt?
ser det er komplette overhalingssett med kingboltlager og tettninger ute i akslingen fra ebay, er det å ambefale?
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av lassebb »

Jeg ville kjøpt trail gear sine oppgraderte simmeringer til diffhuset og knokkelhuset.
Jeg er strålende fornøyd med disse, opplevd før at andre simmeringer har begynt å lekke etter bare noen få kilometer.
Ganske greit med de setta, uten lagre og heller kjøpe dem utenom for en god penge så vet du hva du får.

Både Milner, ebay (Australia) og trail gear har disse settene med pakninger til en grei pris.

En presse er et kjekt verktøy å ha til jobben, men ikke nødvendig. Også lager du deg et verktøy til å stramme diff lagrene med.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
breili95
Innlegg: 13
Ble med: søn aug 03, 2014 4:05 pm
Lokasjon: Breilien

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av breili95 »

jaa, har fått somlet meg til å demonere diffen nå, får vell bestille lager i morgen. synes ikke lagrene var så slitt at jeg ikke skulle klare å stramme bort slakken men... var ikke noe mye shims på pinjongen heller :o

Tusen Takk for god beskrivelse Lasse! :-D
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av lassebb »

På den ene diffen min var det kun brukt en 0.3mm tykk skive til å sette preload med.
Har du den typen diff kan du ikke etterstamme, da må du legge til eller fjerne en skive, er kun på de nyere diffene (etter 10/83 mener jeg) med crush sleeve at du kan etterstramme uten bruk av skiver.

Skal se om jeg finner et bilde jeg har som viser forskjell på dem i løpet av helga :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
breili95
Innlegg: 13
Ble med: søn aug 03, 2014 4:05 pm
Lokasjon: Breilien

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av breili95 »

aha (Y) lagrene på pinjongen var vist 31306 og 31308 :shock: snakket med abra og oppga målene på lagrene, så blir spennende å sette sammens igjen :D
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Havari i framaksling 82 mod.

Innlegg av lassebb »

Hmm, blei vist dårlig med bilder fra :oops:
De lagrene går om hverandre, litt usikker på forskjellen men mulig det er noe med vinkelen på lagerbanen og antall rullelagere.

Går nok ganske greit i sammen, bare å spørre om du står fast :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Svar

Tilbake til «Drivverk 6x»