Oljelekkasje ?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Svar
80grimsbu
Innlegg: 131
Registrert: tir jun 03, 2008 10:46 pm
Sted: Dalholen (nesten på Hjerkinn)

Oljelekkasje ?

Legg inn av 80grimsbu » søn aug 10, 2008 5:14 pm

Har kommet vel frem fra Daholen til Bergen. Nydelig tur over Sognefjellet.

Har nå en oljelekkasje.
Det ser ut at det kommer via en simmerring el. som sitter på utgående aksel fra gearkasse (eller blir det fordelingskasse?) som går til fremre kryss.

Mellomakslingen fra fremre kryss går inn i "kassen", der er det en flens som er bakovervridd og skjuler for ev. simmerring el.
Det virker for meg som om lekkasjen kommer derfra.

Oljen renner bakover / nedover lang huset og ut fra beskyttelsesplaten.

Er det noe fare for at kassen går tom for olje?
Er dette fordelingskasse eller gearkasse?
Fordelingskassen er vel ikke i funksjon når 4x4 ikke er innkoblet?
Er det noen måte å peile oljebn i huset / kassen?

Skulle gjerne vært tilbake til Hjerkinn før det ble rep.


Ellers fy f for en kongebil !

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » søn aug 10, 2008 8:23 pm

Det sitter en 17 eller 19mm skrue bakpå kassa.. litt lenger ned enn man tror den bør gjøre.. du ser at det er en som ikke har noen annen funksjon.. olja skal være opp til kanten av hullet. fyll på til det renner ut. :)
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

80grimsbu
Innlegg: 131
Registrert: tir jun 03, 2008 10:46 pm
Sted: Dalholen (nesten på Hjerkinn)

Svar:

Legg inn av 80grimsbu » tir aug 12, 2008 4:55 pm

Glimmers, skal ta å sjekke.

Takker !

80grimsbu
Innlegg: 131
Registrert: tir jun 03, 2008 10:46 pm
Sted: Dalholen (nesten på Hjerkinn)

Aldri utlært.

Legg inn av 80grimsbu » tor aug 14, 2008 4:45 pm

Lærte litt idag *s*.

Det er to påfyllings / peileskruer og tappeplugger. tipper 24 mm.
En på girkasse og en på fordelerkasse med seperate oljemengder på hver enkelt "kasse".

Jeg fikk sjekket at det var olje på både fordeler og girkasse.

Dette skjedde fordi jeg glemte å frikoble navene på framakslingen, jeg antar at simmerringen var gammel og det begynte derav å lekke via utgående aksling fremover fra fordelerkassen.
Så lenge jeg kjørte på 2 hjuls drift - kan fordelerkassen ha lite olje / være tom. ( korriger gjerne hvis jeg tar feil)

Jepp jeg kom hjem happy, det blir vel en simmerringskifte etterhvert.

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tor aug 14, 2008 5:05 pm

Tror ikke det er så lurt nei. med mindre du har fordelingskassa i fri (N) så går det vel rundt inni der.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
thorsen
Innlegg: 39
Registrert: lør des 01, 2007 12:55 am
Sted: læsø-danmark

Re: Oljelekkasje ?

Legg inn av thorsen » tir aug 05, 2014 9:51 am

Ved det er en gammel tråd.... Men har fået samme problem med utæt fordelerkasse... Hvor meget skal der skilles af for at bytte simmerring? Og en der ved hvad part nr. denne simmerring har...
HJ61 1987 - 35"

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Oljelekkasje ?

Legg inn av lassebb » tir aug 05, 2014 7:30 pm

For å bytte simring tror jeg ikke det skal så mye til, jeg skulle imidlertidig bytte lageret og fant fort ut at det bare var å gi opp for dagen. Lager utgående bak kan du enkelt bytte ved å skru av noen deksler osv.
Utgående lager forover så må hele kassa skrus fra hverandre for å bytte.

Ikke helt sikker åssen det er når det kun er snakk om simring
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1130
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Oljelekkasje ?

Legg inn av KjellOlsen » ons aug 06, 2014 12:11 am

Simmringen forover er grei å bytte. Bare midtmutteren i flensen, og du kommer til simmringen.
Lageret er litt mer jobb. Splitte fordelingskassa og ta pent ut nedre kubbe. Drevet i midten på akselen som stikker ut av fordelingshuset må stå igjen. hvis dette dras ut kommer all olja fra gearkassa gjennom bakveggen i fordelingskassa. Greit å være to, så den ene holder igjen akselen, og den andre tar forsiktig av dekselet på fordelingskassa.
Mener å huske at det sitter en låsering forover på det fremre lageret.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 6x»