Vibrasjoner i venstre framhjul

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

sjoberg
Sted: Alta

Vibrasjoner i venstre framhjul

Legg innav sjoberg » søn okt 04, 2015 10:56 pm

Har noen vibrasjoner i venstre framhjul når jeg svinger til venstre. De er IKKE der når jeg svinger til høyre, og IKKE når jeg kjører rett frem.

Når jeg svinger fullt til venstre i lav fart er det litt grovere "klakking". Ved normal landeveisfart i venstresving blir det mer som svake vibrasjoner.

Dette er altså når jeg kjører men kun tohjulstrekk. Er omtrent det samme med 4x4 på. Kanskje litt kraftigere...

Tenkte at det kunne være CV-ledd/drivknute, men skulle ikke det da kun vært med 4x4 koblet inn? Har sjekket om frihjulsnavet hadde hengt seg i lock, men det ser ut som det fungerer som det skal.

Har en liten bitte liten slakk i hjullageret på den siden, men jeg tror ikke det skal være nok til å lage såpass mye spetakkel. Har også en sliten demper og ei knekt fjær på venstre siden foran, kan det lage sånne vibrasjoner? :roll: (skal bytte dempere og fjæringer rundt baut, så fort jeg finner ut hva jeg skal kjøpe....)

Eller er det bare å bestille CV-ledd og komme seg igjennom ilddåpen som nybakt LC eier, altså bytte CV-ledd...? :D
----------------------------
1995 KZJ-70 3.0TD

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Re: Vibrasjoner i venstre framhjul

Legg innav 4Springar » tir okt 06, 2015 1:24 am

Sikkert ikke dumt med en full overhaling av knokklene om det ikke er gjort på en stund.

Sjekka om det kan være knokkelhus-lagrene? ok kryss i mellomaksling?

Men start med å sett navet i fri, bolt lokket av, sjekk at det drevet ikke henger "inne" mot det indre drevet i navet.
Da er du allikavel så langt at du like godt kan stramme hjullageret.
Av med c-clip'en på stikkakselen. saus litt crc på 12mm mutterene.
Bolt av de seks 12mm mutterene som holder navet på plass, slå med messingslegge eller messingdor mot bolt-endene, en etter en, og etterhvert kommer kon-skivene av. Trenger ofte noen runder, men kommer etter noen minutter.
Lurt med en dæsj fett på bolten, det bremser konskiva om den kommer av i lysets hastighet x2.
Jernbindertang er grei å trekke hylsene av med når de er løsna.
Da kommer navet av, og du ser låseblekket og strammemutterene inni alt griset.
Er det mye vandring på stikkakselen inn og ut? opp og ned? noe skal det være, men ikke mye.
Er du fin på det, kan du dreie på mellomaksling og kjenne på drivknuten om det er fin gange på knuten. sikkert greit å bytte.
Bend låseblekket til flat tilstand og bolt av den ytterste låsemutteren. Benk låseblekket til det er flatt og fint igjen, så kan det nok gjenbrukes.
Er det stygg farge på alt gugget som renner ut, vet du at simmeringen i akselhylsa er gåen og du må videre inn, greit å ha et helt kit for knokkelservice da.
Men nå kan du stramme indre mutteren med 54mm kopp til du har litt motstand på hub-en.
Er du i tvil, prøv litt inn og ut. Ingen fasit på gamle lager. en kvart omdreining utgjør ganske mye.
Da er det bare å bolte alt på plass igjen, husk å bende låseblekket mellom de to 54 mutterene, så de ikke stikker av.
Husk c-clip før du setter på lokket igjen. Lokket skal stemme med alle sporene i navet, se litt på delene før du trer det inn.
Kjenn etter at navet funker ok.

Søker du her på forumet finner du sikkert hundre tråder om dette, eller søk på knuckle rebuild så finner du det meste, noe på youtube.
Eller gjør det som her, jeg plukka alt ned på 35 sekunder, helt sant! :D
https://youtu.be/jZixQ3jRAJM

sjoberg

Legg innav sjoberg » tir okt 06, 2015 10:14 pm

Takk for veldig gode tips, 4springar. Skal undersøke dette. Må først få tak i en sånn 54mm kopp. Den er et must og ikke noe de har over alt.

Alt ser jo så lett ut på youtube, når all bannskapen er klippet vekk... :D
1995 KZJ-70 3.0TD

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg innav 4Springar » tir okt 06, 2015 10:16 pm

tror du får billig 54 kopp kjapt og billig på milner eller euro4x4parts.com

sjoberg

Legg innav sjoberg » ons okt 07, 2015 2:32 pm

Topp! Da er den på tur :wink:
1995 KZJ-70 3.0TD

Helge20

Legg innav Helge20 » tor des 15, 2016 12:46 pm

hvordan gikk det? fikk du vekk vibrasjonen

sjoberg

Legg innav sjoberg » tor des 22, 2016 2:27 am

Nei, desverre. Mistenkte kingboltlager, så jeg tok overhaling av knokkelhusene og byttet kingboltlager, alle hjullager, bronseforing og alle pakninger og simeringer. Byttet også alle boltene da disse var i dårlig form.

Bilde

Bilde

Bildene ble visst rotert... :?

Så da vet jeg ihvertfall at det ikke er kingboltlager, hjullager eller bronseforing.

Mulige mistenkte:

- CV-ledd i kombinasjon med frihjulsnav som henger seg på? Har ikke prøvd å bytte om på frihjulsnav faktisk...

- Noe i styresystemet?

Kommer også av og til noen vibrasjoner når bilen står i slak bakke(med nesa oppover) på tomgang med håndbrekket på. Når jeg tar av håndbrekket forsvinner lyden/vibrasjonene... om disse vibrasjonene har noen sammenheng vet jeg ikke, men de kommer fra omtrent samme sted.
1995 KZJ-70 3.0TD

sjoberg

Legg innav sjoberg » tor des 22, 2016 8:27 pm

Pål, du nevner vandring inn og ut på akslingen/cv-leddet. Det virker som det er litt mer vandring inn og ut på den siden hvor vibrasjonene virker å komme fra.

Er dette typisk tegn på dårlig cv-ledd, eller må vi helt inn i diffen da...?
1995 KZJ-70 3.0TD

sjoberg

Legg innav sjoberg » søn des 25, 2016 12:43 pm

Dette har jeg gjort på bilen:

- Nye støtdempere og fjæringer (ome)

- Byttet alle foringer i panhard, lenkearmer (+caster foringer foran) og stabstag. Ble vel 20 foringer.

- Nye bremsekalipere og skiver foran + små bremserør

- Indre og ytre hjullager + kingboltlager og alle pakninger på begge sider.

Bortsett fra OME og caster foringer så er alle delene originale.

Bilen har blitt helt fantastisk å kjøre, men vibrasjonen i venstresving er der fortsatt.

Kan ikke finne noe slakk i endeledd, men kan disse alikevel forårsake vibrasjonene?

Når jeg overhalte knokkelhusene kjente jeg på pitmanarmen og det var en sliten slakk i pitman/snekka, kanskje 2mm, men det er ikke noe dødgang på rattet...

Når jeg hadde akslingene ute kjente jeg på drivknutene, kunne ikke kjenne noe rart med disse.

Byttet om på frihjulsnav her om dagen og disse ser ut til å fungere som de skal.

Kan CV- leddet fortsatt være synderen, til tross for at den kjennes fin ut og vibrasjonene kommer med bakhjulstrekk?
1995 KZJ-70 3.0TD

Gå tilbake til «Drivverk 7x»