Rekkefølge lufting av bremser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
mbc180
Sted: Alta

Rekkefølge lufting av bremser

Legg inn av mbc180 » lør apr 11, 2015 9:29 pm

Hei skal bytte veske på bremser og lufte bremsene. Hva er den riktige rekkefølgen i lufteprossessen?.

sjoberg
Sted: Alta

Re: Rekkefølge lufting av bremser

Legg inn av sjoberg » søn okt 04, 2015 11:16 pm

Jeg har hørt at man skal begynne lengst unna, og jobbe seg fremover. Altså; høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran. (Om du har bremsekraftforsterker på venstre side)

Jeg fulgte den oppskrifta og det funket for meg.

Muligens litt annerledes om man har ABS og denne er montert bak? :?:
----------------------------
1995 KZJ-70 3.0TD

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Re: Rekkefølge lufting av bremser

Legg inn av 4Springar » tir okt 06, 2015 12:30 am

Sug ut det meste fra beholderen, og helst ikke la den gå tom. gjør den det, så er det greit å lufte på venstre forran, eller sette bremseslange rett fra hovedsylinder og opp i kammeret igjen. (søk på bench-bleed for mer info)

-se på hvilke bremserør bak som er lengst, start med den, blir en av sidene bak. på 60n er det venstre bak, tror det er det samme på 70n.
Bruker å avslutte med en runde på LSPV ventilen, (sitter vel på høyre rammevange, litt forran bakaksling.
-så en ekstra dæsj på alle hjørner om det ikke blir supert på første runde.

Om det er gammel væske anbefaler jeg å legge en liten kubbe under bremsepedalen, så den ikke går helt i bunn, bare halv vandring.
Da slipper pakningene på den gamle hovedsylinderen å gå i ukjent terreng, som mest sansynlig har litt uggen sylindervegg for tetteringene, som lett raspes opp.
Komplett ny mastersylinder fra milner er billig, evt overhalingskit fra toyota og en sylinderhoner fra biltema er også god løsning.
Ville kansje bytta master/hovedsylinder om det er en gammel sak som står der.

Krisemaksimerer litt ang master, men jeg er litt anal når det kommer til bremsene mine. Er temmelig avhengig av de. :D

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 7x»