Legg inn
av beaas » fre jun 02, 2017 10:31 pm
Turbobooster, altså en som regulerer trykket? Da har du vel hatt høyere trykk og oppjustert pumpe. Med den boosteren borte så er vel trykket originalt og du har for mye diesel ift luft, og dermed høy egt. Ikke bra bra for motor ogheller ikke omgivelsene - svart røyk er uforbrent diesel og var mer populært i "gamle dager".
Hvor høyt turbotrykk hadde du, og hva har du nå? Luftfilter er byttet? Originalturbo lever ikke lenge med over 1,0 bar i trykk, den er da også utenfor sitt effektive arbeidsområde og blir mer ei varmepumpe. Kjør med under 1,0. Men ville ha justert den så den ga et sted mellom 0,9-0,95, evt så kan du bytte til noe mer effektivt om du har mulighet til det.
Juster ned mengdeskruen på pumpa i første omgang, prøv med en halv omdreining, kanskje mer. Da må du justere tomgangen opp igjen. Så er det å prøve å feile. google litt om tuning av 1hd-t så ser du litt hva du kan gjøre. Ville tatt opp andreoidpinnen og sett hvor den vandrer og så justere så den kommer i rett høyde ift trykk også. Mange tråder på feks mud om dette.
Om det ikke er byttet dyser i nyere tid, 150-200 tusen km siden, så er vel det dags også.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX