Vibrasjon i ratt

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Slitte Spindler

Innlegg av erwin »

Jeg har nå plukket ned akslen foran og status er:

- Samtlige lagere ser bra ut
- Indre simring venstre side ødelagt
- Akslinger/ CV ledd ok. Lang aksel har et kast på 0,4 mm, men det burde ikke være noe problem. Sjekket Longfield pr mail.

- Spindler - ikke bra.
Begge spindler er slitt og bærer preg av å være kjørt med slakke lager. Der det ytre lagret sitter er det 4/100 slitt og jeg kan bikke lagerskåla når den sitter på akslingen. Ganske dype spor etter simring innerst.
Skiven som ligger an mot lageret har også tydelige slitemerker etter roterende lager.

Jeg bør vel skifte disse går jeg ut fra?
Vedlagte filer
SNC15616.JPG
SNC15616.JPG (246.67 KiB) Vist 11336 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: Vibrasjon i ratt

Innlegg av Toyole »

:roll:

De spindla er dyre.. :(
Nå vet jeg ikke hvor ille det er uten å kjenne slakken litt selv, men jeg hadde litt tilsvarende slitasje selv og. Løsningen jeg gikk for, før jeg handler nye spindler, var å "hakke" opp overflata på spindelen slik at det nye lageret ikke skulle kunne bevege seg. Brukte vel en dor for å gjøre overflata litt kupert, pussa ned de største hakka med en fin fil, før vi kakket innpå nye lager. Det må ikke bli for stor motstand heller, for da får en jo ikke stramma opp lagera riktig. Husker det var en spennende montering, da jeg hadde trøbbel med å nå tak i gjengene på spindelen, da ytre lager var ganske trangt å få innpå. Spindelen din ser da ikke helt kaputt ut, så tipset hadde nok blitt brukt om igjen der ja.., for min del da..
Skiva mot lageret, ytterst på spindelen, hadde tydelige spor av roterende lager hos meg og, vrak var de delene..

Det var ikke langt unna at jeg kjøpte nye spindler, men prisnivået kvalte iveren, og alternativer måtte pønskes ut.. Toyota tar visst flere tusen pr. stk. På nettet får du spindler til ca tusen pr. stk. ferdig på døra, men det tar jo tid og.

Kan vel være sammenheng med vibrasjonen i rattet ditt med kast i stikkaksel samt løse lager på spindel ? ..

Nå trenger jeg jo ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men tar du deg råd så er vel nye deler å foretrekke, da slipper en eventuelle følgeskader/problemer i ettertid, forhåpentligvis. Ellers så virker metoden jeg brukte helt fint enda, har ikke kjørt så mange tusen da.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Ny spindel

Innlegg av erwin »

Jeg valgte å kjøpe nye spindler. I og med at jeg bruker bilen på langturer så vil jeg ha noe som jeg vet er bra.
Vegard hadde en god pris på disse, men jeg trenger de ASAP og bestilte fra USA. 2 stk kommer på ca 4.800 inkl frakt og MVA. Det er halvparten av Toyota. Disse er utstyrt med den nye typen (105) nålelagar/bronseforing. Disse hadde jeg allerede kjøpt inn, så jeg får muligens disse til overs om noen skulle være interessert.

Heldigvis fant jeg et ødelagt kingbolt lager i går, øvre høyere side. Det er tifredsstillende å finne så klare feil når man gjør en såpass stor jobb. Jeg tror kanskje ikke dette har forårsaket vibrasjonene, men jeg har ikke vært helt fornøyd med retningsstabilteten selv etter at jeg fikset caster vinkelen. Håper den blir god nå.

Uansett skifter jeg samtlige lagre. Venstre side så bra ut og var antageligvis unødvendig å bytte, mens på høyrere side var også ytre hjullager noe slitte etter rotasjon på spindelen. Tatt inn fra USA koster det ikke all verden, og i forhold til hele jobbens størrelse er det greit å vite at alt er på G.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
superbravo
Innlegg: 147
Ble med: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Vibrasjon i ratt

Innlegg av superbravo »

Du har PM :)
Ole Morten
Svar

Tilbake til «Drivverk 8x»