Diff prob

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Diff prob

Legg inn av StianHdj80 » tir sep 04, 2012 11:44 pm

Olje drypper ut i ved pinjongen på bakdiffen og flensen og pinjong akselen da har slakk opp å ned. Da må an ut å æ må skifte lagre vel? Eller kan det bare være krympehylsa?? Passa utrolig bra midt i flyttesjau......
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Diff prob

Legg inn av håvard » tir sep 04, 2012 11:56 pm

Da er lagra i utgangspunktet kaputt, meeeeen. Du kan prøve å etterstramme litt. Det er heller ikke helt uvanlig at mutteren kan løsne, hvis den har vært fikla med før. Husk å ikke etterstramme for mye.

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Diff prob

Legg inn av StianHdj80 » ons sep 05, 2012 7:25 am

Etterstramme mæ det moment som står i boka da?
Og kan det ytterste lageret skiftes uten å ta an ut?
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Diff prob

Legg inn av håvard » ons sep 05, 2012 11:38 am

StianHdj80 skrev:Etterstramme mæ det moment som står i boka da?
Og kan det ytterste lageret skiftes uten å ta an ut?
Nei. Ikke det som står i boka. Du vet ikke om det er fast hylse eller krympehylse. Er det fast hylse kan du stramme så mye du orker, men du klarer aldri å få vekk slarken. Er det klemhylse så er det ikke et bestemt moment det skal strammes til med. Den skal strammes til den kollapser, så skal du stramme forsiktig til du får riktig moment målt på rotasjon. Det må du ha spesiell nøkkel til, da momentet er så lite- knapt målbart.

Gjør dette på eget ansvar.
Sjekk om mutteren er løs. Er den det så strammer du den inntil og drar en kvart til en halv omdreining til. Så plomberer du den (det er et hakk der som skal bankens inn, det ser du). Du kan skifte det ytre lageret uten å ta ut diffen, men jeg vet ikke om det har noe særlig for seg.

Du kan godt ringe meg så kan jeg forklare litt mer inngående. Men glem alle moment i boka, så lenge det ikke er nye deler eller du har diffen i benken.

Mob 9o2o58førtisyv

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Diff prob

Legg inn av StianHdj80 » ons sep 05, 2012 9:14 pm

Takk for svar. Han vakke laus men stramma an bittegrann , snakk om kanskje æ vrei an 3 mm. Gjør det no? All opp å ned slakk forsvant. Et annet spm er om simmerringen er gåen. Då må det jo ut uansett. Men er nok krympehylse på an ja.
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Diff prob

Legg inn av Vegard » tor sep 06, 2012 12:54 pm

Du skifter simringen utenifra :) 3 mm høres ikke helt galt ut når det var såpass med slakk. Men er pinjonglagrene dine gått så er det jo bare midlertidig løsning.

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Diff prob

Legg inn av StianHdj80 » tor sep 06, 2012 6:29 pm

Ja heilt sant, får prøve litt å sjå..
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Diff prob

Legg inn av håvard » tor sep 06, 2012 6:34 pm

3mm hørtes ikke for mye ut, så det går nok fint. På lagre så kan man stramme til man kjenner slakken forsvinner, og så dra til litt til. Det er viktig å ikke forveksle opp og ned slakken med rotasjon på pinion da :) (det er enklere å gjøre enn det høres ut som).

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Diff prob

Legg inn av StianHdj80 » fre sep 07, 2012 9:22 am

Ja der æ jo litt slakk den veien men all opp å ned slakk forsvant å merkelig nok æ det heilt tett... Foreløpig... Kjørte 3 mil i går å 3 mil i dag å den er fremdeles tett..
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Diff prob

Legg inn av Vegard » fre sep 07, 2012 9:25 am

Tomt for olje :mrgreen:

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Diff prob

Legg inn av StianHdj80 » fre sep 07, 2012 7:34 pm

8) ska det være olje inni der?!?
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»