Filter og kjøler, servostyring - noe vits i?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Filter og kjøler, servostyring - noe vits i?

Legg innav lb1lf » tor mar 09, 2017 2:47 pm

Hei,

For knappe sju tusen km siden, flushet jeg etter beste evne servooljen på Dieseldyret; den var svart som bek og luktet litt småbrent. Full av gugg. (Ingen metallspon, heldigvis!). Uvisst når den ble skiftet sist - eller om den fortsatt kjørte på oljen fra Toyota City, for den saks skyld.

Uansett - nå tok jeg akkurat en kikk da jeg uansett var under panseret i annet ærend, og oljen er god og svart og lukter en smule brent. Servostyringen fungerer dog fint, det er ikke det.

Så - jeg lurer litt på om det kunne vært hensiktsmessig å smette i et filter i returslangen - og en bitteliten oljekjøler?

Noen synspunkter i sakens anledning? Jeg må innrømme at jeg selv heller mest mot at jeg nok mest vurderer dette siden det er et enkelt lite gjøremål og gir en anledning til å fikle litt med bilen - den har jo tross alt klart gode 220' km uten trøbbel med servostyringen, selv om oljen er god og varm. Ergo ville nok den fornuftige tingen å gjøre være å gjøre... ...ingenting.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Re: Filter og kjøler, servostyring - noe vits i?

Legg innav jonwib » tor mar 09, 2017 5:01 pm

Menar jag läste om någon som hade gjort detta men på en annan typ av bil. Husker inte helt varför han gjorde det bara... Varför blir servooljan så varm att det luktar bränt?

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Re: Filter og kjøler, servostyring - noe vits i?

Legg innav lb1lf » tor mar 09, 2017 5:31 pm

jonwib skrev:Varför blir servooljan så varm att det luktar bränt?

-Det lurer jeg også på, men tror etterhvert at det enten er helt normalt - eller at nesen min er litt pysete; jeg har snust på fruens Passat og svigers' Tiguan og Sharan - lukten er omtrent den samme. (Og alle servoene fungerer helt fint uten noen ulyder eller rykking.)

Så for en tid siden at en kollegas Grand Cherokee hadde kjøler - som lot til å være fabrikkmontert. Samme på Dodge Ram - så helt uvanlig er det jo ikke.

Nysgjerrig som jeg er, lurer jeg på om jeg ikke skal låne en datalogger og noen temperaturprober fra skuffen på jobben - ville vært interessant å vite hva som er vanlig driftstemperatur på både servo- og girolje i doningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

Gå tilbake til «Drivverk 9x»