Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

muddyman
Sted: Brønnøysund

Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?

Legg innav muddyman » tor okt 19, 2017 5:27 am

Ja ja. Så var det på´n igjen.

Jeg og resten av familien min var på en lykkelig tur sørover for ca 14 dager siden. LC´n brummet fin og turen skulle gå fra Brønnøysund via en overnatting i Trondheim til Fredrikstad.
Like før Trondheim (v/ Hommelvik) så merket jeg at jeg måtte bruke alt for mye turtall for at bilen skulle trekke oss opp bakkene. Situasjonen ble akutt verre og verre for hvert minutt. Her måtte jeg ta en besluttning fort som F... Det er mange tuneller på strekningen og jeg ville for enhver pris unngå å bli stående fast inne i en tunell.
Stoppet bilen på forholdsvis åpen lomme på E6 og fikk ringt etter bilhjelp. Peilet olja på kassa og alt så ut til å være greit. Men det var en ulyd i fremre del av kassa. En hyggelig fyr fra Viking dukket opp og hjalp oss vekk derfra. All ros til ham for engasjementet han satte igang. Han mente det kun var converteren og at denne måtte byttes. Sure penger tenkte jeg, men medgikk at det var kansje dette som var hovedproblemet. Litt rart alikevel tenkte jeg, men siden jeg er lei av å skru bil så bar det rett til bilia Toyota i trondheim. Siden dette var fredags kveld, så ble det ingen diagnose før påfølgende mandag. Og den kom.
Kassa, converter og radiator var historie. Radiatoren bytta jeg for 4 år siden og skulle holde. Og, kassa var gåen?!?
Mekaniker hadde funnet vann i kassa påstod han. Jeg tenkte at dette kunne vanskelig være tilfelle. Jeg peilet jo olja og den så helt fin og tynn ut. Varm og fin. Riktig mengde var det også med tanke på at kassa var varm.

Så tilbake til spørsmålet. Et dette vanlig? Er kassene på disse bilene så ømfintlig på dette området? Ja, det er en automat.

Hadde som sagt ødelagt radiator for ca 4 år siden hvor jeg fikk denne skiftet og kassa flushet. Det eneste jeg med sikkerhet kan si endret kassa var at den begynte å "slå" når den giret inn i "OD". En litt for høy lyd etter min mening. Men den funka greit selv med denne skavanken.
Kan en problemløsning for fremtiden være å montere en ekstern oljekjøler for kassa. Jeg er klar over at dette vil gi kassa lengre tid på å bli varm, spesielt på vinterstid.

Mvh
Kurt

muddyman
Sted: Brønnøysund

Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?

Legg innav muddyman » søn nov 05, 2017 2:30 pm

Det gikk som det måtte gå.
Girkassa og radiatoren var gåen. Dette ble ikke billig, men bilen er såpass bra ellers at vi valgte å få dette reparert.
Nå er bilen gulle-god og vi satser på å ha glede av den i enda noen år.
For å unngå lignende problem i fremtiden lukter vi på en ekstern oljekjøler for girkassa. Noen som har noen anbefalinger?

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?

Legg innav saw » søn nov 05, 2017 8:25 pm

muddyman skrev:Det gikk som det måtte gå.
Girkassa og radiatoren var gåen. Dette ble ikke billig, men bilen er såpass bra ellers at vi valgte å få dette reparert.
Nå er bilen gulle-god og vi satser på å ha glede av den i enda noen år.
For å unngå lignende problem i fremtiden lukter vi på en ekstern oljekjøler for girkassa. Noen som har noen anbefalinger?

Hei, kjipt men bra det er ok nå!
Selv så skifta jeg radiator så fort jeg ble klar over problemet disse bilene har. Lest meg litt opp på emnet etter dette og har handla inn ny manuell gira radiator (uten girolje kjøledel) samt denne:

https://www.ebay.com/itm/Hayden-403-Tra ... 1L&vxp=mtr

som skal ta seg av automatkassa. Kommer på bilen neste gang kjøleveska skal skiftes.
Har en kompis som kjører med samme oppsett, har vel hatt det et par år eller så og ikke hatt noe trøbbel med det han.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 285/65-18
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

Gå tilbake til «Drivverk 9x»