Drivverk med slark
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Drivverk med slark
Hei
Har en 2001 LC 90 med D4D motoren og automat. Når jeg henger på gir og gir brått gass igjen så er det et "gonk" i drivverket. Virker som om det er litt slark i drivverket. Merker det også når jeg rygger og stopper, og deretter setter den i drive så kan det bli litt mye "gonk". En annen ting er at jeg har litt vibrasjoner når lock-up ligger inne i hastighet mellom 85-95 km/t, kan dette henge sammen?
Noen som kan komme med litt info om hva det er jeg skal se etter og eventuelt erfaringer med lignende?
Har en 2001 LC 90 med D4D motoren og automat. Når jeg henger på gir og gir brått gass igjen så er det et "gonk" i drivverket. Virker som om det er litt slark i drivverket. Merker det også når jeg rygger og stopper, og deretter setter den i drive så kan det bli litt mye "gonk". En annen ting er at jeg har litt vibrasjoner når lock-up ligger inne i hastighet mellom 85-95 km/t, kan dette henge sammen?
Noen som kan komme med litt info om hva det er jeg skal se etter og eventuelt erfaringer med lignende?
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Re: Drivverk med slark
Jeg har samme problem som deg, så det skal bli interessant å høre hva mister Haugen sier om dette.
Vi får vente til han har lest tråden, så kommer han nok med en uttalelse.
Vi får vente til han har lest tråden, så kommer han nok med en uttalelse.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Drivverk med slark
Så da er "Haugen" det store orakelet... Venter spent
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Re: Drivverk med slark
Jeg har hatt min bil siden 2004 og da sto den på 47.000km noe som var feil, den hadde blitt skrudd tilbake viste det seg, men når står den på 345.000km, og så må man legge til 50.000km. Men dette har vært en særdeles bra bil uten mye tull.
Og jeg har brukt den offroad og onroad, med og uten store og tunge hengere.
Og jeg har brukt den offroad og onroad, med og uten store og tunge hengere.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Drivverk med slark
Det er jo kjempebra at den har fungert så godt i alle de årene. Er det lenge siden du begynte å oppleve de samme problemene som jeg nevner da?
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Re: Drivverk med slark
Sånn oppfører min seg også til tider, spesielt ved litt hardkjøring. Men er ikke så ille når jeg bruker helsynt olje på kassa. Er det lenge siden du byttet olje?
Re: Drivverk med slark
For mitt vedkommende tror jeg det sitter i kryss og bakaksel.
Jeg fetter alle kryss hver gang jeg skifter olje på motor, dvs 10.000km
Jeg fetter alle kryss hver gang jeg skifter olje på motor, dvs 10.000km
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Drivverk med slark
Giroljen er ganske ny, byttet for 20000 km siden. Har sjekket den og den ser iallfall fin ut. Resten av drivverket skal få ny olje når jeg kommer hjem fra sjøen, men bilen er fulgt servicer og skal ha byttet på intervall. Men synes det er greit å få gjort det slik at jeg vet hva jeg har med å gjøre. Sender ikke bilene mine til service når det ikke er snakk om nyere biler, og gjør alt av service og reperasjoner selv.
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Re: Drivverk med slark
Når Toyota bytter giroljen, bruker de da syntetisk olje?
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
-
- Innlegg: 35
- Ble med: tor jul 09, 2015 6:49 pm
- Lokasjon: Andebu
Re: Drivverk med slark
Har samme klonke lyd i min TLC 90 2002 mod automat. Noen som fant ut av det, slitne kryss?
Toyota Land Cruiser 90vx D4D 02Mod.
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Drivverk med slark
Jeg har akkurat samme symptomer. Mener at det blir litt bedre akkurat etter jeg har fettet opp kryssene.
Mine penger var også på slitne kryss
Mine penger var også på slitne kryss
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Drivverk med slark
Start me å sjekke kryss. Om bilen har gått langt? Kan de også være litt ekstra slark i kronhjul/pinjong i kardanger. viberasjon i disse hastigheter som nevnt! Blir ofte borte med å flushe kassa. Men den donken er de veldig ofte i 90 serien både med å uten automat. Å dei har eg kjørt mange av
Me fart går alt..
-
- Innlegg: 35
- Ble med: tor jul 09, 2015 6:49 pm
- Lokasjon: Andebu
Re: Drivverk med slark
Fikk bytta olje + filter på automat kassen på min i går valgte og sette bort dette. Pga dokumentasjon ved salg en gang om lenge!
Min blei som ny, klonk fra D til R osv forsvant. Mulig di har smurt kryssene også. Men det har dem ikke tatt betalt for eller blitt bedt om.
Jobben kom på 3900kr hos den lokale Mekonomen.
Toyota forhandler skulle ha 5490kr. Mekonomen hadde tatt med riktig mengde olje 5,5 toyota hadde skrevet opp 2,5l olje enda jeg ettertrykkelig sa att filter skulle byttes. Noe Verksmester ikke skjønte vitsen med da det ikke var noen interval på di.
Uansett min blei vanvittig bra etter olje og filterbytte.
Min blei som ny, klonk fra D til R osv forsvant. Mulig di har smurt kryssene også. Men det har dem ikke tatt betalt for eller blitt bedt om.
Jobben kom på 3900kr hos den lokale Mekonomen.
Toyota forhandler skulle ha 5490kr. Mekonomen hadde tatt med riktig mengde olje 5,5 toyota hadde skrevet opp 2,5l olje enda jeg ettertrykkelig sa att filter skulle byttes. Noe Verksmester ikke skjønte vitsen med da det ikke var noen interval på di.
Uansett min blei vanvittig bra etter olje og filterbytte.
Toyota Land Cruiser 90vx D4D 02Mod.
Re: Drivverk med slark
Lenge sia det har vært liv i denne tråden ser jeg
men har en lc 120 05 model med 382 000 km
og har opplevd samme symtomer som beskrevet her
min ble også bedre etter og bytta olje og filter x 2 ganger på aut kassa
men ble ikke helt kvitt den lille vibrasjon liten dure lyd mellom 90 og 100 kmh
også hadde jeg litt lyd ved revers en gang i blandt lav ulyd som kom ved sving og revers .
Etter og undersøkt kryss så fant jeg bittelitt slark inn på framaksling ved pinonlager .
Fikk gode råd fra en kar fra bø om og stramme denne på en fornuftig måte
og ved stramming så jekka jeg opp framhjul og snurra diffen mellom hver stramming for og kjenne at den gikk lett rundt
jeg stramma på selve mutter inn på pinionlager og fikk bort nesten all slarken
monterte sammen mellomaksling igjen og har kjørt en 20 mil etterpå
bilen var ikke til og kjenne igjen de små vibrasjone var borte og var ingen lyder ved revers lengre
og ingen klonk ved girskift ,
Skal også tilføye at jeg tappa ut oljen på framdiffen for og sjekke etter misfarge eller spon på magneten
Oljen var gullende rein og ingenting på magneten og det er jo positivt var heller ingen lekk på simring ved pinionlager .
så etter denne stramme runden så skal jeg skjekke oljen og magneten igjen om en måned tid er det da like fint så
Har jo dette vært en billig og velykket rep .
Merket også stor forskjell på vri på mellom aksel med dødgang før
og etter stramming så var den tight nesten ikke dødgang
smører opp alle kryss på hver 10 000 km ved oljebytte motor så dem var i topp stand alle sammen
Hadde vært intresangt om noen av dere med lc 90 hadde sjekka med en stor skrutrekker ved krysset ingående på framaksel test og roter begge veier og løft på akslingen med trekkern og se om noen av dere også har liten slark inn på pinionlager framaksel
Posta denne inn her på grunn av det ikke er skrevet noe om dette på LC 120 enda er nok de med høy km som merker dette først
og framdiffen er vel ikke så ulik den som sitter på LC 90 ?
men har en lc 120 05 model med 382 000 km
og har opplevd samme symtomer som beskrevet her
min ble også bedre etter og bytta olje og filter x 2 ganger på aut kassa
men ble ikke helt kvitt den lille vibrasjon liten dure lyd mellom 90 og 100 kmh
også hadde jeg litt lyd ved revers en gang i blandt lav ulyd som kom ved sving og revers .
Etter og undersøkt kryss så fant jeg bittelitt slark inn på framaksling ved pinonlager .
Fikk gode råd fra en kar fra bø om og stramme denne på en fornuftig måte
og ved stramming så jekka jeg opp framhjul og snurra diffen mellom hver stramming for og kjenne at den gikk lett rundt
jeg stramma på selve mutter inn på pinionlager og fikk bort nesten all slarken
monterte sammen mellomaksling igjen og har kjørt en 20 mil etterpå
bilen var ikke til og kjenne igjen de små vibrasjone var borte og var ingen lyder ved revers lengre
og ingen klonk ved girskift ,
Skal også tilføye at jeg tappa ut oljen på framdiffen for og sjekke etter misfarge eller spon på magneten
Oljen var gullende rein og ingenting på magneten og det er jo positivt var heller ingen lekk på simring ved pinionlager .
så etter denne stramme runden så skal jeg skjekke oljen og magneten igjen om en måned tid er det da like fint så
Har jo dette vært en billig og velykket rep .
Merket også stor forskjell på vri på mellom aksel med dødgang før
og etter stramming så var den tight nesten ikke dødgang
smører opp alle kryss på hver 10 000 km ved oljebytte motor så dem var i topp stand alle sammen
Hadde vært intresangt om noen av dere med lc 90 hadde sjekka med en stor skrutrekker ved krysset ingående på framaksel test og roter begge veier og løft på akslingen med trekkern og se om noen av dere også har liten slark inn på pinionlager framaksel
Posta denne inn her på grunn av det ikke er skrevet noe om dette på LC 120 enda er nok de med høy km som merker dette først
og framdiffen er vel ikke så ulik den som sitter på LC 90 ?
- Vedlagte filer
-
- framdiff olje og magnet.jpg (25.99 KiB) Vist 15859 ganger
-
- Innlegg: 3
- Ble med: man mai 28, 2018 9:46 pm
Re: Drivverk med slark
Har sjekka under min 90 og når jeg tar tak i akslingen mellom transfer og fremdiffen så ser jeg at slarken ligger forran. Har lest på prado 90 sia i australia om noen som har stramma opp samme lageret og funka å. Skal prøve selv en dag.
Re: Drivverk med slark
Hva er prosedyren for å stramme opp dette lagret?
Har også en del slakk og er spent på om jeg klarer å få det bort ved stramming.
Har også en del slakk og er spent på om jeg klarer å få det bort ved stramming.
Re: Drivverk med slark
Min funker som fjell enda etter egen stramming
Ulyd ble borte etter og kjørt lenge nok og bytta til castroil axel olje som skulle redusere støy så jeg er nå fornøyd en så lenge
Ulyd ble borte etter og kjørt lenge nok og bytta til castroil axel olje som skulle redusere støy så jeg er nå fornøyd en så lenge