Nykking/lugging manuell gearkasse

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Tjøtta91

Nykking/lugging manuell gearkasse

Legg inn av Tjøtta91 » søn aug 07, 2016 8:59 pm

Er det noen med manuell kasse her inne som opplever lugging/napping i girkasse/bakaksel ved ca 17-1900omdr i 3 og 4 gir altså mellom 40-60km/t ?
Har gått over alt motormessig da jeg trodde det var der det lå, men fikk høre av en kompis at dette mest sansynlig lå i drivlinjen. Er jeg alene om dette eller er det vanlig? Og evt en løsning på dette?

Brukeravatar
toddi
Sted: Rogaland Sandnes
Kontakt:

Re: Nykking/lugging manuell gearkasse

Legg inn av toddi » man aug 08, 2016 9:35 pm

Hei
Dette hørtes for meg ukjent ut. Men om den lugger å nykker, så lurer jeg på om den har elektronisk gasspedal? Kjenner ikke så godt 90 serien. Men hvet flere på sent 90 og 2000 tallet mye har gått over på elektronisk pedal. Bare en tanke å sjekke den om den har.
Jeg hadde også sjekka om spjeldet til turboen, som avlaster for overtrykk hadde fungert, at den kanskje ikke åpner helt, og får overtrykk. Kan føre til lugging
Fortsatt mye å lære, men føler jeg får til mer og mer!
Ta en kikk på min Garasje. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12349

Tjøtta91

Legg inn av Tjøtta91 » tir aug 16, 2016 9:28 pm

Den har ikke elektronisk gasspedal. Å spjeld til turbo er ok. Har tro på at dette er opplagringen i diffen bak som begynner å bli slakk.

Brukeravatar
toddi
Kontakt:

Legg inn av toddi » søn aug 21, 2016 7:33 pm

spørs litt definisjon lugging og napping. det er jo en enkel sak å sjekke. Har du sjekka om du kan stramme lageret inn mot diffen?? Visst det er denne vil du nok se at det drypper litt diff olje der. For er lageret løst går dette ut over simmer ring. Det at det er bare ved et bestemt turtal og ved bestemt hastighet dette kommer, noe jeg vil refere som vibrasjoner, da er det typisk lager i diffen mot mellom aksel. visst det ikke er noe riv ruskende galt som at det forårsaker lugging og napping, vil jeg mer tenke på at lageret mer skjærer seg. men det skal også føre til mer ulyder fra diff. Jeg er ikke noen bilmekaniker lenger, selv om jeg har utdannelsen. Og jeg lærer stadig. :-)

Brukeravatar
toddi
Kontakt:

Legg inn av toddi » søn aug 21, 2016 7:38 pm

vist du ikke finner det der, har jeg mer tanker på clutchen din. der kan det ofte føre til lugging og napping ved for eks når driftstemperatur er opparbeidet og simmerring slipper ut litt olje på clutch. Dette kan man å se under med at det svetter rundt clutch huset. Det er i hvertfall det jeg kan komme på nå i fatren, og håper det kan hjelpe litt. ellers bare å prøve seg frem. evt legge ut noen bilder av både diff og clutch hus etter en god kjøretur

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 9x»