Dunkelyd fra fordelingskasse

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
etang1

Dunkelyd fra fordelingskasse

Legg inn av etang1 » tor jan 04, 2018 12:54 am

Hadde en ulyd fra fordelingskassa på min LC 1996 mod (automatkasse). Ulyden var som en blanding med en dunkelyd og en kjede som raper over.

- Demonterte kassa , fant to dårlige lager, bytta de og plamet gearet som er inni der. De to lagerene satg på planetgearet.

- lyden forsvant ikke , men så ikke noen andre feil. Sånn i første øyekast.

- tok av mellomakslingen som går til diffen framme. Satte bilen i høy/lav slik at sperra kom på. Kjørte bare med bakhjulstrekk og da var det ingen lyd fra kassa.

- bytta om, tokk av mellomaksilngen vak og satt på den framme og da kom lyden tilbake. (Drift bare på framhjulene).
Da begynte jeg å lure på om diffen framm var problemet. Men jeg holdt inne bremsa slik at framhjulene sto i ro og så ga jeg gass og samme lyden kom , akk som at kjeden i fordelingskassa hoppet over noen tenner.

- spørsmålet er da før jeg åpner opp og prøver å bytte kjede: er det noen som har opplevd at kjeden har strukket seg? Eller om det er noen som har erfaring med å overhale disse?

- så ingen tydelig skader på kjeden eller tannhjulene, så bare over dem. Jeg innspiserte ikke disse nøye når jeg hadde dette oppe.

Takk på forhånd på svar BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

etang1

Re: Dunkelyd fra fordelingskasse

Legg inn av etang1 » søn jan 07, 2018 6:13 pm

Har funnet feilen og rettet den opp. Skriv det her vis noen andre får samme problem.
Jeg åpna kassa ihjen og bytta kjede og tannhjul. Da funka bilen og ingen ulyd.
Jeg så at kjeden var veldig mye slapper lg det så ut som at kjeden hadde strukket seg.
Legger ved et bilde av den gamle kjeden og den kjeden jeg satt på. (Det var en brukt kjede).
Den gamle kjeden er som dere ser veldig mye slappere og det var det som gjorde at ulyden kom. Kjeden rapet rett og slett over ved belastning.

Om dette er vanlig vet jeg ikke noe om. Bilde

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » søn jan 07, 2018 8:05 pm

Godt jobba. Veldig bra at du deler, for oss andre i alle fall. Hva er den kjeden laget av? Hvor mange km har den kjørt?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

etang1

Legg inn av etang1 » søn jan 07, 2018 8:12 pm

frode skrev:Godt jobba. Veldig bra at du deler, for oss andre i alle fall. Hva er den kjeden laget av? Hvor mange km har den kjørt?
Bilen har kjørt 375000km. Aner ikke hva den er laget av, tipper en type stål.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 9x»