Radiator LC 90 automatkasse
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Er å ganske så enig me toyota. Ny kasse eller få overhaldt den gammle. Men fy å kjipt bremse veske beholderen er eineste veskefylte beholder på torpedoveggen på sjøfør siden sia du har automat. Å kan ikke taes feil a.
Me fart går alt..
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Hans Erik: Overhale, hva innebærer det? Billigere prismessig?
Selv om jeg selvsagt håper på at verkstedet er sitt ansvar bevisst, er jeg såpass avhengig av bilen i det daglige at jeg ikke kan vente i all evighet, så greit å sjekke hvilke alternativ som finnes og hvor dypt innhugg i lommeboka det innebærer.
Selv om jeg selvsagt håper på at verkstedet er sitt ansvar bevisst, er jeg såpass avhengig av bilen i det daglige at jeg ikke kan vente i all evighet, så greit å sjekke hvilke alternativ som finnes og hvor dypt innhugg i lommeboka det innebærer.
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Er fleire firma som overhaller automat kasser. Pris messig er eg litt usikker på. Men vill tru de er billigere å få ovehalla den. Men uansett! Begge deler tar jo litt tid da
Me fart går alt..
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Leverer ikke Toyota overhalte kasser da? Prisen tror jeg var rimelig i forhold til andre aktører.
Se denne (noe gamle) tråden: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=13 ... ale#p87545
Se denne (noe gamle) tråden: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=13 ... ale#p87545
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Radiator LC 90 automatkasse
I dag har vært en merkelig dag, sånn bilmessig.
Som nevnt over så gikk girkassen min til helvete for en 5-6 innlegg siden, og noen uker med venting har vel vært det eneste som har skjedd siden det.
Rent bortsett fra en del krangling med verkstedet, så tilsynelatende gode nyheter og ansvar, så snudde de helt igjen å sendte meg på dør = ny kranglerunde. Skriftlig prosess på gang, og vi pusser advokater på hverandre fra hver side.
Jeg hentet bilen I dag tidlig, da jeg ikke så poenget med at den står og samler støv der mens denne prosessen pågår. Uansett har jeg fått såpass oversikt over situasjonen at siden girkassen må byttes, kan jeg likegodt kjøre, da eneste risiko i praksis er at girkassen går mer i stykker, så kan jeg ikke ødelegge noe annet ved å fortsette å kjøre.
Jeg kjører mot jobben, og i begynnelsen oppfører girkassen seg som den har gjort de siste turene. Høyt turtall før første giring og hard giring. MEEEEN, var det ikke et litt smoothere girskift der slår det meg, et eller annet sted på Frognerstranda. Og innen jeg har kommet til Fornebu, så girer faenmeg bilen helt Normalt. Etter å ha kjørt bilen en to tre timer i dag etter det, i alt fra 100ish km/t, til start og stopp i kø, hard aksellerasjon, i 2 og L både oppover og nedover på motorbrems, merker jeg INGEN symptomer lengre på havari. Altså, den girer jo ikke like mykt som en ny Audi (eller noe annet Jålete med mange gir og sånn), men til å være en middels stor traktor med 4 automatgir, så klager jeg ikke på det jeg opplever nå.
De skeptikerne jeg har snakket med har selvsagt ikke latt sjansen gå fra seg til å sammenlikne dette med et siste åndedrag osv, men jeg tenker hva har jeg å tape?
I og med at verkstedet nevnt i posten over fortsatt er ansvarlig for skaden etter min mening, kommer jeg til å fortsette saken overfor de, dersom girkassa eksploderer i morgen, men utover det ser jeg ikke hva jeg har å tape på å kjøre på, lykkelig så lenge den holder?
Men vil gjerne høre om andre har erfaringer med samme, så jeg kan danne et så godt bilde som mulig av om det er en tikkende korthus av en girkasse jeg kjører rundt med..
Noen som har erfaring med liknende? Kan det ha vært noe rusk/ avleiring som har løsnet i flushingen, og som har kilt seg for så å løsne/ gå i oppløsning = problemet "borte"?
Kjør debatt!
Som nevnt over så gikk girkassen min til helvete for en 5-6 innlegg siden, og noen uker med venting har vel vært det eneste som har skjedd siden det.
Rent bortsett fra en del krangling med verkstedet, så tilsynelatende gode nyheter og ansvar, så snudde de helt igjen å sendte meg på dør = ny kranglerunde. Skriftlig prosess på gang, og vi pusser advokater på hverandre fra hver side.
Jeg hentet bilen I dag tidlig, da jeg ikke så poenget med at den står og samler støv der mens denne prosessen pågår. Uansett har jeg fått såpass oversikt over situasjonen at siden girkassen må byttes, kan jeg likegodt kjøre, da eneste risiko i praksis er at girkassen går mer i stykker, så kan jeg ikke ødelegge noe annet ved å fortsette å kjøre.
Jeg kjører mot jobben, og i begynnelsen oppfører girkassen seg som den har gjort de siste turene. Høyt turtall før første giring og hard giring. MEEEEN, var det ikke et litt smoothere girskift der slår det meg, et eller annet sted på Frognerstranda. Og innen jeg har kommet til Fornebu, så girer faenmeg bilen helt Normalt. Etter å ha kjørt bilen en to tre timer i dag etter det, i alt fra 100ish km/t, til start og stopp i kø, hard aksellerasjon, i 2 og L både oppover og nedover på motorbrems, merker jeg INGEN symptomer lengre på havari. Altså, den girer jo ikke like mykt som en ny Audi (eller noe annet Jålete med mange gir og sånn), men til å være en middels stor traktor med 4 automatgir, så klager jeg ikke på det jeg opplever nå.
De skeptikerne jeg har snakket med har selvsagt ikke latt sjansen gå fra seg til å sammenlikne dette med et siste åndedrag osv, men jeg tenker hva har jeg å tape?
I og med at verkstedet nevnt i posten over fortsatt er ansvarlig for skaden etter min mening, kommer jeg til å fortsette saken overfor de, dersom girkassa eksploderer i morgen, men utover det ser jeg ikke hva jeg har å tape på å kjøre på, lykkelig så lenge den holder?
Men vil gjerne høre om andre har erfaringer med samme, så jeg kan danne et så godt bilde som mulig av om det er en tikkende korthus av en girkasse jeg kjører rundt med..
Noen som har erfaring med liknende? Kan det ha vært noe rusk/ avleiring som har løsnet i flushingen, og som har kilt seg for så å løsne/ gå i oppløsning = problemet "borte"?
Kjør debatt!
Senest rettet af christianmindrebo tir feb 10, 2015 12:13 am, rettet i alt 1 gang.
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Det kan være som du skriver altså
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Vet ikke om du har rett, men jeg ville gjort som deg: brukt bilen, det verste som kan skje er jo at du må hentes... men først ville jeg skifta olje på kassa, kjørt en tur, skifte olje, kjørt en tur osv. Slik får du bytta ut mye av den gamle olja. Kan jo også plukke opp og skifte/rense sila i kassa, se om det har samla seg noe dritt der, gjør i alle fall ikke saken noe verre.
Har også hørt at å flushe ei kasse som har gått langt kan løsne avleiringer slik at det du opplever nå kan skje (dersom den aldri har blitt flusha før) men usikker på om den bare kan komme seg igjen og bli sitt gamle jeg. (Er forskjellige erfaringer der for å si det sånn.)
Fint om du holder oss oppdaterte med tanke på hvordan verkstedet tar ansvar i denne saken, er jo bra om andre slipper å oppleve det samme. (Les: ikke bruker de )
Har også hørt at å flushe ei kasse som har gått langt kan løsne avleiringer slik at det du opplever nå kan skje (dersom den aldri har blitt flusha før) men usikker på om den bare kan komme seg igjen og bli sitt gamle jeg. (Er forskjellige erfaringer der for å si det sånn.)
Fint om du holder oss oppdaterte med tanke på hvordan verkstedet tar ansvar i denne saken, er jo bra om andre slipper å oppleve det samme. (Les: ikke bruker de )
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Takk for tips og innspill, saw.
Skal definitivt holde dere oppdatert ang verkstedet. Har valgt å ikke legge ut hvilket verksted det er helt ennå, siden jeg tenkte de skulle få sjansen til å rydde opp ordentlig først, men det ser ikke ut til å skje.
Oljen som er i nå er jo bare kjørt noen kilometer med siden flushing. Mener du "gammel" som i at den bør byttes pga eventuelle løsnede avleiringer som flyter rundt inni der, og potensielt kan skape ødeleggelser igjen? I så fall ville ikke det sikreste være å flushe kassen en gang til med en gang? Eller er det evt perler for svin, hvis jeg allikevel risikerer at gleden kun er midlertidig..?
"Kan jo også plukke opp og skifte/rense sila i kassa" - Hvor finner jeg den? Ville være interessant å sjekke uansett..
Skal definitivt holde dere oppdatert ang verkstedet. Har valgt å ikke legge ut hvilket verksted det er helt ennå, siden jeg tenkte de skulle få sjansen til å rydde opp ordentlig først, men det ser ikke ut til å skje.
Oljen som er i nå er jo bare kjørt noen kilometer med siden flushing. Mener du "gammel" som i at den bør byttes pga eventuelle løsnede avleiringer som flyter rundt inni der, og potensielt kan skape ødeleggelser igjen? I så fall ville ikke det sikreste være å flushe kassen en gang til med en gang? Eller er det evt perler for svin, hvis jeg allikevel risikerer at gleden kun er midlertidig..?
"Kan jo også plukke opp og skifte/rense sila i kassa" - Hvor finner jeg den? Ville være interessant å sjekke uansett..
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Tenkte pga. evt. avleiringer. Sila sitter under kassa, lett å komme til husk pakningssement fra Toyota... Jeg ville ikke flusha påny nå, kun olje og sil. (Min mening da... og jeg er IKKE bilmekaniker.)
Alt dette er basert på "min" bilmekaniker sin anbefaling (som virker logisk for meg...) Og det er: Gammel kasse med "lang km." som aldri er flusha før, ikke flush. Dette fordi avleiringer kan løsne (og gjør det i ny og ne) dette kan resultere i girkasse havari. Rengjør sil og skift olje, kjør, skift olje, kjør osv. Du blander jo gammel og ny olje, men gjøres dette ofte (60 000) så holdes i all hovedsak olja "ny" og fin uten å risikere å løsne avleiringer. Men her er det MYE meninger ute og går altså...
Alt dette er basert på "min" bilmekaniker sin anbefaling (som virker logisk for meg...) Og det er: Gammel kasse med "lang km." som aldri er flusha før, ikke flush. Dette fordi avleiringer kan løsne (og gjør det i ny og ne) dette kan resultere i girkasse havari. Rengjør sil og skift olje, kjør, skift olje, kjør osv. Du blander jo gammel og ny olje, men gjøres dette ofte (60 000) så holdes i all hovedsak olja "ny" og fin uten å risikere å løsne avleiringer. Men her er det MYE meninger ute og går altså...
- Vedlagte filer
-
- 001.jpg (193.43 KiB) Vist 14042 ganger
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Enig, det virker logisk det.
Når du sier kjøre, bytte, kjøre bytte olje, hvor lange intervaller bør jeg tenke?
Og det er kanskje en god idé å starte og bytte olje umiddelbart, eller?
Når du sier kjøre, bytte, kjøre bytte olje, hvor lange intervaller bør jeg tenke?
Og det er kanskje en god idé å starte og bytte olje umiddelbart, eller?
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Når du skriver skifte olje ofte og har 60000 i parantes, da undrer jeg litt.
Da jeg kjøpte min første aut bil, forespurte jeg en kar i Halden som har drevet med aut kasser.
Han sa følgende: skift olje oftere enn det som står i service intervalene, gjerne hver 30000km, og parker ALDRI i bakke uten at håndbrekket er satt på før du setter den i Park.
Man kan også sette dekket inn til en fortauskant selvfølgelig, meningen var å ikke sette press på girkassen.
Han som hadde jobbet med aut kasser i en mannsalder antar jeg å vite hva som skjer.
Han sa også det at alle aut kasser ryker rundt 350-450 tusen km. Men man kan forlenge den ved å skifte olje ofte og parkere på riktig måte.
Min har rundet 400.000km og jeg har skiftet på maksimum 30.000km hver gang.
Da jeg kjøpte min første aut bil, forespurte jeg en kar i Halden som har drevet med aut kasser.
Han sa følgende: skift olje oftere enn det som står i service intervalene, gjerne hver 30000km, og parker ALDRI i bakke uten at håndbrekket er satt på før du setter den i Park.
Man kan også sette dekket inn til en fortauskant selvfølgelig, meningen var å ikke sette press på girkassen.
Han som hadde jobbet med aut kasser i en mannsalder antar jeg å vite hva som skjer.
Han sa også det at alle aut kasser ryker rundt 350-450 tusen km. Men man kan forlenge den ved å skifte olje ofte og parkere på riktig måte.
Min har rundet 400.000km og jeg har skiftet på maksimum 30.000km hver gang.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Christian: Jag tror och menar å det bestämdaste att du inte behöver byta olja alls då lådan är flushad så pass nylig. Ett oljeskift om x antal tusen km är säkert på sin plats.
En teori om varfør lådan inte betedde sig som tänkt med en gång efter flushing är att glykolen i kylarvattnet bildar en seg gegga i hop med oljan ( läs tunn hinna ) på delar i lådan som nu har slitits bort och därmed funkar lådan som tänkt. Lådan = girkasse .
If it works - don`t fix it. Klar för provtur i kväll btw.
En teori om varfør lådan inte betedde sig som tänkt med en gång efter flushing är att glykolen i kylarvattnet bildar en seg gegga i hop med oljan ( läs tunn hinna ) på delar i lådan som nu har slitits bort och därmed funkar lådan som tänkt. Lådan = girkasse .
If it works - don`t fix it. Klar för provtur i kväll btw.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Hei DEA! Ofte og ofte. Mange bytter sjelden (les: aldri) og 60 000 er vel anbefalt serviceintervall hvis jeg ikke husker feil. Selv bytter jeg gjerne oljer oftere enn intervallene sier selv, så enig med deg der. Problemet er vel at det ikke er uvanlig at man kjøper en bil som har gått 200-300 000 som kanskje har et eller to skift på samvittigheten og starter med flushing, var vel det som var poenget mitt.Dag Einar skrev:Når du skriver skifte olje ofte og har 60000 i parantes, da undrer jeg litt.
Da jeg kjøpte min første aut bil, forespurte jeg en kar i Halden som har drevet med aut kasser.
Han sa følgende: skift olje oftere enn det som står i service intervalene, gjerne hver 30000km, og parker ALDRI i bakke uten at håndbrekket er satt på før du setter den i Park.
Man kan også sette dekket inn til en fortauskant selvfølgelig, meningen var å ikke sette press på girkassen.
Han som hadde jobbet med aut kasser i en mannsalder antar jeg å vite hva som skjer.
Han sa også det at alle aut kasser ryker rundt 350-450 tusen km. Men man kan forlenge den ved å skifte olje ofte og parkere på riktig måte.
Min har rundet 400.000km og jeg har skiftet på maksimum 30.000km hver gang.
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Ja ok, sorry om jeg virket litt besser wisser, det var ikke meningen
Ville bare informere med min historie
Ville bare informere med min historie
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Hehe, bra å bli engasjert når emnet er interessant og meningene mangeDag Einar skrev:Ja ok, sorry om jeg virket litt besser wisser, det var ikke meningen
Ville bare informere med min historie
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Da konkluderer jeg med at jeg kjører uten å gjøre noe på noen tusen km, så lenge lådan oppfører seg..
Re: Radiator LC 90 automatkasse
christianmindrebo skrev:Enig, det virker logisk det.
Når du sier kjøre, bytte, kjøre bytte olje, hvor lange intervaller bør jeg tenke?
Og det er kanskje en god idé å starte og bytte olje umiddelbart, eller?
Det jeg mener med bytte/kjøre/bytte osv. Er å skifte olje, kjøre en liten tur, skifte olje, kjøre en liten tur for slik å bytte mer enn den lille skvetten man får skifta ved bare å følge instruksjonen fra Toyota.
Jeg utfører skiftet slik på min, gir olja er fin i farge og konsistens, kassa girer utmerket, så det funker for meg.
(Jeg må legge til at jeg også følger DEA sin anbefaling om å ikke la den "henge" i P, men bruker håndbrekket.)
Jeg ville nok skiftet olje dersom det skulle vise seg at det var noe "dritt" der som har løsnet og som gjorde at den oppførte seg "rart", kan hende du "redder" kassa slik dersom du får ut noe. Meen det er min mening da.
Krysser i alle fall fingrene for at det fungerer igjen!
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Tilbakevendt trøbbel med atomatkassa,
Adam var ikke så lenge i paradis gett...
Nå er trøbbelet med girkassa mi tilbake. Selv om det selvsagt er kjedelig, var det vel ikke vanvittig uventet...
Jeg vil tippe etter ca. 60-70mil kjøring, hvor alt har vært sålangt jeg kan skjønne helt i orden. Greit myk giring i alle gir og rask respons ved gasspådrag etc.
Plutselig henger den på 1.giret til et mye høyere turtall igjen, og giringen via 2.gir (så vidt innom) og til 3. gir er mye hardere enn vanlig. Det er ikke helt konsekvent riktignok. I går da det startet igjen, så varte det i noen minutter, før den giret normalt igjen resten av turen. I dag på prøvetur, så var det heller unntaket at den giret normalt.
Har lagt ved link til youtubefilm hvor jeg har forsøkt å dokumentere dette. Den veldig masete klirrelyden har ikkenoe med saken å gjøre, det er tomflasker baki som har veltet ut av posen som følge av testkjøringen, som jeg ikke forutså at skulle bråke så mye.
https://www.youtube.com/watch?v=ooV7011kJSA
Motorsymbolet kommer på i tide og utide, men slukker stort sett og blir av mens jeg kjører i hastigheter over 50-60. Av og til slukker det også i lavere hastigheter.
Det er dette symbolet som lyser: Har snakket med fagfolk som mener at det med motorsymbolet kan være at elektronikken som styrer girkassa blir forvirret av at den oppfører seg feil, og varsler om det. En ting jeg lurer på ifht dette: Kan dette medføre "følgefeil" i giringen? Altså at girkassen fortsetter å være forvirra oppover i girene pga styringen?
Jeg tappet ut litt olje fra bunnpluggen. Den er ikke helt klar rød, jeg vil si at den er littegrann brunskjær i den, og den lukter litt svidd"metall". Dette underbygger teorien om at det kan være rester igjen, som kanskje kan forsvinne med ny flushing. Det kan selvsagt ikke sammenliknes med den pink panther rosafargede gugga som kom ut da det var kjølevæske i oljen, men jeg synes den burde vært enda klarere.
Så til mine funderinger rundt hva i huleste som skjer , og eventuelt hva jeg kan gjøre - Kom gjerne med dine synspunkter hvis du har erfaringer eller tips:
1: Kan det faktum at bilen stod stille i et par uker før den begynte å fungere forrige gang, ha samlet/sunket drit i girkassa mot bunnen (og dermed ut av veien), som nå etter 50-60 mil er på avveie igjen rundt i girkassa og skaper trøbbel? Jeg har hørt om andre som har med hell flushet kassen 2 ggr etter kjølevæskehelvetet, kan det være noen vits å prøve en ny flushing, eller er det å kaste penger ut vinduet?
2: Kan det faktum at jeg har TTE chip medvirke til "forvirret-girkasse-syndromet"? Så vidt jeg skjønner så påvirker denne styringen av girkassen, og jeg husker at girkassen oppførte seg meget merkelig i et par dager etter at jeg installerte denne (Som for øvrig var omtrent samtidig som Snap Drive forsøkte å flushe girkassen, som startet hele problemet...). I så fall, er det noen vits å teste å kjøre uten chipen en stund for å se hva som skjer da..?
Jeg innser jo at kanskje det sikreste for å få en bil som funker over tid, er å bytte girkasse, og jeg er i prosess med å få hjelp fra NAF advokater til å forsøke å få verkstedet til å ta ansvar (De har avslått en gang), så det kan fortsatt hende at det ikke blir drittdyrt for meg.
Men, tar som sagt gjerne deres 2 cent på om det kan være en idé å flushe en gang til
Hilsen
Christian
Nå er trøbbelet med girkassa mi tilbake. Selv om det selvsagt er kjedelig, var det vel ikke vanvittig uventet...
Jeg vil tippe etter ca. 60-70mil kjøring, hvor alt har vært sålangt jeg kan skjønne helt i orden. Greit myk giring i alle gir og rask respons ved gasspådrag etc.
Plutselig henger den på 1.giret til et mye høyere turtall igjen, og giringen via 2.gir (så vidt innom) og til 3. gir er mye hardere enn vanlig. Det er ikke helt konsekvent riktignok. I går da det startet igjen, så varte det i noen minutter, før den giret normalt igjen resten av turen. I dag på prøvetur, så var det heller unntaket at den giret normalt.
Har lagt ved link til youtubefilm hvor jeg har forsøkt å dokumentere dette. Den veldig masete klirrelyden har ikkenoe med saken å gjøre, det er tomflasker baki som har veltet ut av posen som følge av testkjøringen, som jeg ikke forutså at skulle bråke så mye.
https://www.youtube.com/watch?v=ooV7011kJSA
Motorsymbolet kommer på i tide og utide, men slukker stort sett og blir av mens jeg kjører i hastigheter over 50-60. Av og til slukker det også i lavere hastigheter.
Det er dette symbolet som lyser: Har snakket med fagfolk som mener at det med motorsymbolet kan være at elektronikken som styrer girkassa blir forvirret av at den oppfører seg feil, og varsler om det. En ting jeg lurer på ifht dette: Kan dette medføre "følgefeil" i giringen? Altså at girkassen fortsetter å være forvirra oppover i girene pga styringen?
Jeg tappet ut litt olje fra bunnpluggen. Den er ikke helt klar rød, jeg vil si at den er littegrann brunskjær i den, og den lukter litt svidd"metall". Dette underbygger teorien om at det kan være rester igjen, som kanskje kan forsvinne med ny flushing. Det kan selvsagt ikke sammenliknes med den pink panther rosafargede gugga som kom ut da det var kjølevæske i oljen, men jeg synes den burde vært enda klarere.
Så til mine funderinger rundt hva i huleste som skjer , og eventuelt hva jeg kan gjøre - Kom gjerne med dine synspunkter hvis du har erfaringer eller tips:
1: Kan det faktum at bilen stod stille i et par uker før den begynte å fungere forrige gang, ha samlet/sunket drit i girkassa mot bunnen (og dermed ut av veien), som nå etter 50-60 mil er på avveie igjen rundt i girkassa og skaper trøbbel? Jeg har hørt om andre som har med hell flushet kassen 2 ggr etter kjølevæskehelvetet, kan det være noen vits å prøve en ny flushing, eller er det å kaste penger ut vinduet?
2: Kan det faktum at jeg har TTE chip medvirke til "forvirret-girkasse-syndromet"? Så vidt jeg skjønner så påvirker denne styringen av girkassen, og jeg husker at girkassen oppførte seg meget merkelig i et par dager etter at jeg installerte denne (Som for øvrig var omtrent samtidig som Snap Drive forsøkte å flushe girkassen, som startet hele problemet...). I så fall, er det noen vits å teste å kjøre uten chipen en stund for å se hva som skjer da..?
Jeg innser jo at kanskje det sikreste for å få en bil som funker over tid, er å bytte girkasse, og jeg er i prosess med å få hjelp fra NAF advokater til å forsøke å få verkstedet til å ta ansvar (De har avslått en gang), så det kan fortsatt hende at det ikke blir drittdyrt for meg.
Men, tar som sagt gjerne deres 2 cent på om det kan være en idé å flushe en gang til
Hilsen
Christian
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Hei, jeg har også opplevd dette nylig.
Har hatt en liten lekkasje fra automatkassen (mellom denne og motoren) over litt tid. I helgen begynte den å slure, og jeg peile oljen. Der var der lite igjen, så jeg fylte opp til riktig nivå og kjørte problem fritt hjem. Dagen etter flyttet jeg bilen noe, men da rant det ut brunt oljevann fra ekspansjons tanken for kjølesystemet. Denne var fylt til randen. Er veldig usikker på om problemet nå ligger i kassen eller i radiatoren. Har ikke begynt å demontere, men blir vel ny radiator og flushing av kassen på meg og...
Hadde antatt at problemet lå i radiatoren, men da jeg tydeligvis har kjørt rundt med lite gearkasse olje en stund, er jeg redd for at det ligger i kassen...
Har hatt en liten lekkasje fra automatkassen (mellom denne og motoren) over litt tid. I helgen begynte den å slure, og jeg peile oljen. Der var der lite igjen, så jeg fylte opp til riktig nivå og kjørte problem fritt hjem. Dagen etter flyttet jeg bilen noe, men da rant det ut brunt oljevann fra ekspansjons tanken for kjølesystemet. Denne var fylt til randen. Er veldig usikker på om problemet nå ligger i kassen eller i radiatoren. Har ikke begynt å demontere, men blir vel ny radiator og flushing av kassen på meg og...
Hadde antatt at problemet lå i radiatoren, men da jeg tydeligvis har kjørt rundt med lite gearkasse olje en stund, er jeg redd for at det ligger i kassen...