Radiator LC 90 automatkasse

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

turbokai
Sted: Asker

Re: Radiator LC 90 automatkasse

Legg inn av turbokai » man apr 27, 2015 1:17 pm

Jeg har to nye radiatorer til 90 liggende. Både til automat og manuell. Begge er til salgs.

pten

Legg inn av pten » man apr 27, 2015 6:40 pm

Da har jeg vært under bilen og fundert litt.
Fant ut at den ene nippelen på radiatoren var løs og datt ut bare jeg tok i den.. Den andre løsnet også uten noe særlig motstand. Det som kom ut av slangene fra kassen så ut som olje uten vann.
Tappet ut oljen fra automatkassen, og også denne så ut som om den kunne være fri for vann. Radiatoren må uansett byttes, og må vel spyle denne med betydelige mengder olje...

Salmon
Sted: Vesterålen

Legg inn av Salmon » man jul 13, 2015 11:18 am

Sjekket nettopp med mitt Lokale Toyotaverksted om de skiftet radiator på garanti.
Svaret var negativt :(

Jeg poengterte at noen hadde fått dette gjort som garantisak, og da ville han vite hvilket verksted som hadde
gjort dette.

Så, er den noen som kan gi meg referanser på dette?

Brukeravatar
christianmindrebo
Sted: Blærum - Haslum

Legg inn av christianmindrebo » man jul 13, 2015 11:59 am

Jeg har ikke hørt om noen som har fått dette på noen garanti. Det jeg skrev (hvis det er det du tenker på) var at jeg ønsket at verkstedet jeg hadde bilen på i fjor( ikek Toyota) som sa at de forårsaket lekkasje i radiatoren under arbeid - byttet til ny radiator uten ekstra kostnad.

Altså en garantisak på verkstedarbeidet, ikke på radiatoren.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Brukeravatar
marve_almar
Sted: Vikersund

Legg inn av marve_almar » søn jul 19, 2015 9:49 pm

Jeg ser dessverre ut til å ha gått på en skrell med automatkassa jeg også. Jeg har bare hatt bilen i ett år og kjenner lite til hvordan vedlikeholdet av kassa har vært. Radiatoren skal imidlertid ha blitt byttet en stund før jeg kjøpte den og da ble kassa flushet og har siden virket fin.

Det som skjer med bilen min er at den noen ganger (1 av 5 til 1 av 10) ganger ved kaldstart sliter med å ta igang. Jeg må ha høyt turtall før "den tar tak". Kjennes nesten ut som å slurre på clutchen. Etter at jeg kommer igang merker jeg ingenting og ved varmstart har jeg aldri hatt problemer.

Hva ville dere med litt erfaring gjort? Jeg vil gjerne beholde bilen i noen år til siden den forøvrig er i veldig god stand. De av dere som snakker om å bytte kassa, hva slags kostnader snakker vi om da?

Er takknemlig for alle råd!

Brukeravatar
christianmindrebo
Sted: Blærum - Haslum

Legg inn av christianmindrebo » søn jul 19, 2015 11:12 pm

"ny" kasse = ca 30.000, converter ca. 5.000, bytte hos Toyota ca. 10.000 var det jeg fikk oppgitt av Toyota.

Brukt kasse får du en god del billigere, ca halve prisen etter hva jeg vet.

Usikker på hva symptomene skyldes, men har du byttet olje/ flushet girkassa? Det hjalp veldig på giringen på min.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » søn jul 19, 2015 11:12 pm

Hmm dette med at det tar litt tid med å ta igang, det har jeg hatt en gang i tiden også, men jeg husker ikke hva som skjedde.
Den er ikke sånn nå :D
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
marve_almar

Legg inn av marve_almar » man jul 20, 2015 8:55 am

Jeg har byttet olja to ganger i tillegg til at filteret ble byttet. Men det er jo bare en liten andel av olja som faktisk blir byttet ut da så flushing kunne jo vært noe. Er bare litt usikker på hvor mye jeg vil legge i det hvis det uansett kommer til at kassa må byttes.

Hvis du skulle ha et lyst øyeblikk og komme på det så si gjerne ifra Dag Einar :D

Brukeravatar
marve_almar

Legg inn av marve_almar » tor des 17, 2015 8:38 am

Da endte dette for min del med bare sorgen. Det begynte så smått med at jeg trengte litt turtall for å ta igang da bilen var kald. Dette ble fort verre og verre over en måneds tid. Da byttet jeg olje to ganger og filter og i begynnelsen merket jeg ingen forskjell, men etter et par uker løsnet det og kassa var som før igjen. Jeg hadde da planer om å flushe den, men siden jeg ikke fikk tak i noen i nærområdet som gjorde det så drøyde det litt og tidligere denne uka havarerte hele kassa. Merket at bilen gikk på høyere og høyere turtall og fem minutter senere kom jeg ikke opp bakkene på E18 engang.

Usikker på om jeg hadde reddet den med å flushe den, men trøster meg med at jeg nok ikke hadde gjort det.

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Legg inn av Haugens 80 » tor des 17, 2015 10:49 pm

Flushet 2 stk som var gått vann i. Begge har nå gått ca 50000km knirkefritt etter dette. Så skal ikke sjå bort fra du hadde hatt samme :wink: har far min har forøvrig 1 kasse liggende som er i orden.
Me fart går alt..

peter80
Sted: Plankebyen i Øst

Legg inn av peter80 » søn des 27, 2015 3:52 pm

Når kassene byrje å slure som beskrevet, er det med stor sansynligheit ein rekke stål & clutchlamellar som er iferd med å døy.
Det kan også oppstå interne oljelekasjer som hindrer fullt oljetrykk det det hhv skal vere.
Dette er generelle betraktningar frå ein som skrur litt på automatkasser. Har ikkje spretta ei LC90 kasse (har ikkje intern beteikning framfor meg) men det vil undre meg om ein Toyo kasse er stort annerledes enn andre automatkassar.
Er omfattande sluring fyrst påbyrja, blir gjentatte hyppige olje&filterskift diverre litt bortkasta føler eg.

Eit produkt andre, som har slitt med vibrasjon i kassene sine, har brukt med hell er ei tube og to med Dr.Tranny

Eg ser stadig at det nevnes kor omfattande problemet med oljerøyr inn&ut av radiator (oljekjølar) er.
Det er med stor undring eg til dags dato ikkje har lest om nokon som vèl å montere ekstern (frontmontert) separat olkekjølar til slurekassene sine. Det hadde iallfall vore mitt fyrste valg med mindre eg får svært gode grunnar for å la det være.
Kommentar?
Her skulle det ha stått noko lurt...

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg inn av saw » søn des 27, 2015 4:27 pm

Svar. Tror det er flere som monterer separat olje kjøler for å slippe miks.Haugen i Bø utførte det på nittien til en kollega her forleden så nå har jeg selv en på vei i posten som skal på min for å slippe bekymringen det er å vite at det kan skje. Men nå er ikke jeg noen ekspert altså. :D
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

terrier1000
Sted: Namsos, Nord-Trøndelag

Legg inn av terrier1000 » søn des 27, 2015 6:13 pm

Jeg valgte å bytte hele radiatoren til en helsveiset 56mm aluminium radiator med innebygget oljekjøler. På den måten sikret jeg meg mot vann i oljen samtidig som jeg beholdt den kjølekarakteristikken man har designet kassen for hos Toyota. Jevn driftstemperatur uansett vær og hastighet.
Land Cruiser 90VX 3.0td, 2000mod.

peter80

Legg inn av peter80 » søn des 27, 2015 11:07 pm

Vel, visst det "tilsynelatande" er kurant å sette inn ein separat oljekjølar, så må då dette vere ei langt gunstigare (økonomisk) løysing.
Det finnes ei rekke fabrikantar som har "bygd ihop" ulike kjørarar til ein pakke. Ofte jobbar fabrikatar utifrå eit visst sett med deler (kalt PLATTFORM) og då er det ikkje lønnsomt å nydesigne ei kjølepakke til kvar respektive bil.

Eg ser ditt argument TERRIER der du ynskjer å behalde eit mest mogeleg originalt oppsett. Viss ein er bekymra for underkjling av olja, kan dette relativt kurant løyses med ein temperatyrstyrt 3-vegs ventil. JA, meir leamikk osv...
Kva kom din nye heilsveise aluherligheit på i Vikingdollar?

terrier1000

Legg inn av terrier1000 » man des 28, 2015 12:01 am

Ferdig momset og levert på døra, ca 2.600,-

peter80

Legg inn av peter80 » lør jan 02, 2016 7:52 pm

Takk Terrier, det tolker eg som ein overkommelig pris

Er det "common practice" å bytte oljeslangar mellom kasse&kjølar i samme røsket?
Opplevd pris på dette ev?

terrier1000

Legg inn av terrier1000 » lør jan 02, 2016 8:13 pm

Slangene på min bil så nye ut, så de ble nok skiftet når forrige eier satte inn den 26mm kjøleren fra radiatorservice, som (sammen med slapp viskoseclutch og håpløst plassert termostat) tok knekken på toppen min.
Så når jeg nå satte inn 56mm kjøleren byttet jeg ikke slangene.

olenymoen

Legg inn av olenymoen » man aug 29, 2016 7:46 pm

Jeg har akkurat opplevd det samme som starten av denne tråden, automatgirolje i kjølevannet.
Siden jeg er helt fersk her, og ikke en gang visste hvilken LC-modell jeg hadde, så beskrev jeg hendelsen i 80-forumet.

Meget gode svar kom nesten umiddelbart.
Denne notisen er bare for å gjøre de svarene tilgjengelige her også. Linken til mitt uhell: http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php? ... 72#p193772

PS! Det er SUPERT med så kunnskapsrik hjelp så fort som jeg fikk. :-)

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 9x»