Automat kasse
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 2
- Ble med: ons sep 07, 2005 12:08 am
- Lokasjon: Siggerud
Automat kasse
Jeg har en hj 100 orriginal 2000 model diesel
Jeg har rugging når jeg bremser ned , og lite når vil øke farten fra ca 60 km og opp , det er ganske irriterende .
Toyota har sakt ,at det må skiftes en Converter .
Er det noen der har kjennskap til dette
Mvh
FInn
Jeg har rugging når jeg bremser ned , og lite når vil øke farten fra ca 60 km og opp , det er ganske irriterende .
Toyota har sakt ,at det må skiftes en Converter .
Er det noen der har kjennskap til dette
Mvh
FInn
-
- Innlegg: 2
- Ble med: ons sep 07, 2005 12:08 am
- Lokasjon: Siggerud
Automatkasse!
Hei Frode
Det er vel lite sansynlig at kassa er utslitt . Bilen har gått 120 000 km
Det er jo ikke mye på en Landcruiser .
Det er skiftet olje ved ca 115`
Der er ikke trukket særlig tung henger , i min tid men man vet jo aldrig
vennlig hilsen
Finn Larsen
Det er vel lite sansynlig at kassa er utslitt . Bilen har gått 120 000 km
Det er jo ikke mye på en Landcruiser .
Det er skiftet olje ved ca 115`
Der er ikke trukket særlig tung henger , i min tid men man vet jo aldrig
vennlig hilsen
Finn Larsen
-
- Innlegg: 97
- Ble med: tor des 29, 2005 6:20 pm
- Lokasjon: Vestfold
Det ser dessverre ut til at min LC100 har fått samme "syken" som den til Finn Larsen.
Den "lugger" seg ned gjennom girene, typisk tilfelle er når man bremser ned mot et lyskryss e.l.
Spesielt ille er den når det er en bakke opp mot krysset slik at jeg må holde gassen nærmere krysset før jeg bremser ned.
Det er veldig irriterende og høres slett ikke bra ut for drivverk etc.
Bilen er en 2000mod, gått i underkant av 90k og i helt topp stand ellers.
Noen som har fått noen ytterligere erfaringer rundt dette ?
Den "lugger" seg ned gjennom girene, typisk tilfelle er når man bremser ned mot et lyskryss e.l.
Spesielt ille er den når det er en bakke opp mot krysset slik at jeg må holde gassen nærmere krysset før jeg bremser ned.
Det er veldig irriterende og høres slett ikke bra ut for drivverk etc.
Bilen er en 2000mod, gått i underkant av 90k og i helt topp stand ellers.
Noen som har fått noen ytterligere erfaringer rundt dette ?
Jeger`n
Jeg ville tatt dette opp med Toyota som en garanti sak. Høres kanskje dumt ut da dette er en 2000 modell, men det er tross alt en Toyota. Om de ikke hører, forsøk NAF, og er dere flere som har samme problem, gå sammen få litt tyngde om emnet.
Vil tro det er rimelig dårlig reklame for Toyota Norge, nå da de ligger å kniver i tet om mest solgt biler osv osv.
Vil tro det er rimelig dårlig reklame for Toyota Norge, nå da de ligger å kniver i tet om mest solgt biler osv osv.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
-
- Innlegg: 97
- Ble med: tor des 29, 2005 6:20 pm
- Lokasjon: Vestfold
Hei Dag Einar,
Tror nok det er noen skjær i sjøen her i forhold til garanti.
90% av bilene (98-99-00-01mod, tror jeg) som denne svakheten kan dukke opp på er importbiler, da fortrinnsvis fra Tyskland. Det er sikkert en stor prosent av disse som er "fikset" km på også....
Men dette er ikke noe poeng for meg. Jeg har kjøpt bilen hos Toyota forhandler som har garantert for km.stand. Jeg er fortsatt innenfor garantien jeg fikk ved kjøpet og forhandleren er slett ikke avvisende i forhold til problemet.
Men det ser ut for meg som de ikke har så mye greie på 100`n. Har vært i kontakt med to større Toyota forhandlere, det virket ikke som om noen av dem hadde vært borte i dette problemet før. Det eneste de er enig med meg i er at slik skal det ikke være.
Vel, har nå blitt enig med selger at vi skal prøve med ny olje på kassa + at jeg får utvidet garantien på aut./converter.
Bilen er hel og pen, virker ikke slitt på noen måte, bortsett fra denne hersens "lugginga" i kassa, - men jeg er likevel blitt usikker så jeg har bestilt NAF-test denne uka.
Hadde håpet noen her skulle sitte med litt erfaring rundt problemer med LC100-automatkasser. Eller kanskje kjenner til noen proffe som jeg kan ta kontakt med ?
Tror nok det er noen skjær i sjøen her i forhold til garanti.
90% av bilene (98-99-00-01mod, tror jeg) som denne svakheten kan dukke opp på er importbiler, da fortrinnsvis fra Tyskland. Det er sikkert en stor prosent av disse som er "fikset" km på også....
Men dette er ikke noe poeng for meg. Jeg har kjøpt bilen hos Toyota forhandler som har garantert for km.stand. Jeg er fortsatt innenfor garantien jeg fikk ved kjøpet og forhandleren er slett ikke avvisende i forhold til problemet.
Men det ser ut for meg som de ikke har så mye greie på 100`n. Har vært i kontakt med to større Toyota forhandlere, det virket ikke som om noen av dem hadde vært borte i dette problemet før. Det eneste de er enig med meg i er at slik skal det ikke være.
Vel, har nå blitt enig med selger at vi skal prøve med ny olje på kassa + at jeg får utvidet garantien på aut./converter.
Bilen er hel og pen, virker ikke slitt på noen måte, bortsett fra denne hersens "lugginga" i kassa, - men jeg er likevel blitt usikker så jeg har bestilt NAF-test denne uka.
Hadde håpet noen her skulle sitte med litt erfaring rundt problemer med LC100-automatkasser. Eller kanskje kjenner til noen proffe som jeg kan ta kontakt med ?
Jeger`n
Han kan det meste om automat
Ring denne karen......
Automatgear Cato Ystrøm
Busterudkleiva 39, 1782 Halden 69 18 44 87
Automatgear Cato Ystrøm
Busterudkleiva 39, 1782 Halden 69 18 44 87
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
"Abusos non tollit usum"
Eller prøv hos RATS (Ringstad Automatic transmission Service)
Driver mest med amcar blant annet til racing men jeg tror de tar japs også.
http://www.rats.no/
Kjetil
Driver mest med amcar blant annet til racing men jeg tror de tar japs også.
http://www.rats.no/
Kjetil
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
-
- Innlegg: 97
- Ble med: tor des 29, 2005 6:20 pm
- Lokasjon: Vestfold
Heisann,
Problemet du har med din bil høres veldig kjent ut. Jeg hadde samme problem med min da den hadde gått 97000 km. Converteren i automatkassa ble byttet og problemet forsvant. Det var Toyota Østfold i Moss som utbedret problemet, så hvis du tar kontakt med dem så kjenner ihvertfall de til problemet.
Problemet du har med din bil høres veldig kjent ut. Jeg hadde samme problem med min da den hadde gått 97000 km. Converteren i automatkassa ble byttet og problemet forsvant. Det var Toyota Østfold i Moss som utbedret problemet, så hvis du tar kontakt med dem så kjenner ihvertfall de til problemet.
-
- Innlegg: 97
- Ble med: tor des 29, 2005 6:20 pm
- Lokasjon: Vestfold
Jeg var først i kontakt med Toyota Norge, og de fant en notis på dette problemet internt i sin dokumentasjon. Det kan hende du kan finne en bullentin på dette på http://techdoc.toyota-europe.com/ .
Det er et kjent problem, og det er også omtalt i Tyskland hvor det jo går flere av bilene: http://www.autobild.de/test/gebrauchtwa ... el_seite=3
Toyota Norge kunne ikke på direkten svare på om de ville dekke kostnadene ved denne feilen, men at det ble opp til hvert enkelt tilfelle å vurdere.
For min del var denne type skade/feil dekket av forsikringen, men det kan tenkes at Toyota selv måtte dekke kostnadene.
Vær oppmerksom på at det kan ta litt tid å få delene fra Japan!
mvh
Henning
Det er et kjent problem, og det er også omtalt i Tyskland hvor det jo går flere av bilene: http://www.autobild.de/test/gebrauchtwa ... el_seite=3
Toyota Norge kunne ikke på direkten svare på om de ville dekke kostnadene ved denne feilen, men at det ble opp til hvert enkelt tilfelle å vurdere.
For min del var denne type skade/feil dekket av forsikringen, men det kan tenkes at Toyota selv måtte dekke kostnadene.
Vær oppmerksom på at det kan ta litt tid å få delene fra Japan!
mvh
Henning
-
- Innlegg: 97
- Ble med: tor des 29, 2005 6:20 pm
- Lokasjon: Vestfold
Takk for opplysningene, hso.
Kanskje jeg kan få litt fortgang i saken nå.
Jeg skal på reise nordover om ikke alt for lenge og
liker ikke tanken på en slik tur med en bil som ikke er 100% iorden.
Må bare få min Toyota forhandler til å ta skikkelig tak i saken.
Skal informere her om hva utfallet i saken blir........
Kanskje jeg kan få litt fortgang i saken nå.
Jeg skal på reise nordover om ikke alt for lenge og
liker ikke tanken på en slik tur med en bil som ikke er 100% iorden.
Må bare få min Toyota forhandler til å ta skikkelig tak i saken.
Skal informere her om hva utfallet i saken blir........
Jeger`n
-
- Innlegg: 97
- Ble med: tor des 29, 2005 6:20 pm
- Lokasjon: Vestfold
Hei igjen,
Etter litt om og men ble converteren i kassa byttet av
forhandleren, problemet er borte og den girer nå helt nydelig.
Forhandleren stilte opp med lånebil og det hele ble fikset
uten at det kostet meg et øre !
Forsto det også slik at Toyota Norge var kjent med problemet
og også bidro med kompetanse vedr. feilsøking osv.
Bilen er som ny - jeg er fornøyd, bedre kan det jo ikke bli....
Ha en god sommer !
Etter litt om og men ble converteren i kassa byttet av
forhandleren, problemet er borte og den girer nå helt nydelig.
Forhandleren stilte opp med lånebil og det hele ble fikset
uten at det kostet meg et øre !
Forsto det også slik at Toyota Norge var kjent med problemet
og også bidro med kompetanse vedr. feilsøking osv.
Bilen er som ny - jeg er fornøyd, bedre kan det jo ikke bli....
Ha en god sommer !
Jeger`n
-
- Innlegg: 97
- Ble med: tor des 29, 2005 6:20 pm
- Lokasjon: Vestfold
dpm, som jeg skrev over her kjøpte jeg denne bilen fra Toyota-forhandler med garanti. De byttet etterhvert converteren uten noen kostnader for meg.
Om det var forhandleren eller Toyota sentralt som betalte for moroa til slutt vet jeg dermed ikke.
Det finnes flere tråder om emnet du kan lese nedover her. "kebekk" nevnte en sum på 16,200,- i en tråd......
Lykke til med en ellers fin bil.
Om det var forhandleren eller Toyota sentralt som betalte for moroa til slutt vet jeg dermed ikke.
Det finnes flere tråder om emnet du kan lese nedover her. "kebekk" nevnte en sum på 16,200,- i en tråd......
Lykke til med en ellers fin bil.
Jeger`n
toyota i tromsø skulle ha 13000 for en ny converter, og han jeg snakket med hadde ikke hørt at dette var et "kjent" problem, de hadde jo trossalt bare solgt 2 nye her i tromsø... jaja sier jeg, men hvor mange 100` har vi på veien her? hehe, jeg kjørte han litt fast der.. det er vel ca 6-7stk sa jeg til han. det er jo ikke akkurat en avensis det er snakk her.
Men jeg nevnte ikke noe med garantisak på dette, skal sjekke det opp litt nermere med toyota norge.
Men jeg nevnte ikke noe med garantisak på dette, skal sjekke det opp litt nermere med toyota norge.
T0yota Tromsø har kanskje ikke hørt om det, men T0yota har. Det finnes en TSB på dette, og alle som har klaget innen 3 år, eller rimelig tid etter, har fått den skiftet på garranti. (Jeg er ikke av de heldige.... Men nå har jeg ny kasse uansett. Vil du kjøpe en converter med bare en liten defekt )
Første bil produsert med den nye converteren har VIN JTEHC05J904005603, produksjonsdato 5. juni, 2001. Mener jeg fikk kopi av den TSBen, skal sjekke hjemme hvis det har noen verdi for deg. Var det ikke noen her på forumet som hadde fått fikset en slik converter?
Første bil produsert med den nye converteren har VIN JTEHC05J904005603, produksjonsdato 5. juni, 2001. Mener jeg fikk kopi av den TSBen, skal sjekke hjemme hvis det har noen verdi for deg. Var det ikke noen her på forumet som hadde fått fikset en slik converter?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.