Spissing - erfaringer?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Spissing - erfaringer?

Innlegg av beaas »

Jeg har etter lang tid med litt misnøye over styringen til 470'n kommet meg på et verksted og tatt en forstillingskontroll. Det ble tatt en kontroll ikke lenge før jeg kjøpte den og den var vel muligens justert slik den skulle være, men jeg har ikke følt dette var bra. Den gamle 450'n går jo mer rett fram selv om alt er mer upresist.

Min ble justert fra 0 til 1/8" toe inn, altså vel 3 mm. Nå har jeg ikke fått testet ut allverden, men er det noen som har prøvd forskjellig her? Caster var 2 grader høyre side og 1,5 grad venstre. Camber -0,5 grad, dette ble ikke justert.
Senest rettet af beaas tir jul 17, 2012 4:49 am, rettet i alt 1 gang.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av KjellOlsen »

Hei.
Merket du forskjell når spissinga ble 3mm istedenfor 0? Ble den lettere å holde rett fram? På sekstien min justerer jeg 4mm mindre foran på felgene enn bak på forhjula. Ikke helt fornøyd, men det beste hittil. Har prøvd mange varianter her.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av beaas »

Nå har jeg ikke kjørt allverden etter justeringen, bare en kort tur ned til flyplassen til Dallas, og der står nå bilen mens jeg kjører bedre saker de neste fire uker!!!

Men må si at den ble bedre. Nå vil den rett fram. Om jeg har rattet slik at den såvidt kjører mot høyre eller venstre så retter den seg nå opp igjen selv, det gjorde den ikke før. Jeg vet det står endel om dette på div fora som jeg leste for en stund siden, da mest mtp heving, men har ikke fått lest opp igjen det enda. Foreløpig blir den å stå der, helt 100 er den nok heller ikke men så er de dekkene jeg har, 285/60-18 (fikk feil dekk, skulle hatt 285/65 - men fikk god pris på andre dekk/felgsettet jeg kjøpte der så beholdt de som da var satt på), veldig brede. Altså slitebanen er ca 2 cm bredere en 315/75-16 dekk så tror det har litt med saken å gjøre også.

Så skal jeg tilbake på dette verksted for å sjekke ut LX450 min. Den syns jeg går meget fint så ikke snakk om noen justeringer, bare se hvor den er ift den 80'n jeg har hjemme i Norge. Selv om HDJ'n er tightere i snekka så virker det ikke som den går like fint rett fram. Men nå er sommerdekkene jeg har på pr nå ikke gode (bedre med vinterdekkene) og i Norge er det jo groper i veibanen, lite av det på betongen i Texas!

Så kommer til å forfølge denne saken utover, men ikke får jeg er tilbake i heten! Men på en seksti med bakhjulstrekk, vil det ha noe innvirkning? Er vel ikke direkte overførbart en bil med og uten permanent firehjulstrekk eller?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av beaas »

Da har jeg vært og sjekket min LX450. 0 i toe inn, Caster høyre på 1 grad, 0,75 på venstre side. Camber er høyre 0,25 grader og venstre 0,125 grader. Siden bilen er omtrent 3 cm høyere en orginalt så antar jeg caster er endret 1-1,5 grad, men har ikke regnet på det. Jeg kjente uansett ikke veldig forskjell på styringen før og etter fjærbyttet.

Edit, en tomme heving skal utgjøre 1,76 grader på caster på 80 serien.

Den 450'n syns jeg kjører bra, går fint rett fram og adskillig bedre en den HDJ 80 jeg har i Norge. Dekkene spiller nok en stor rolle da jeg mener at HDJ'n blir bedre med vinterdekkene. Litt rart at 470'n ikke fungerer med 0 toe inn, den fungerer betydelig bedre med noe toe inn. Men det kan godt være dekkene også! Jeg har ihvertfall lest litt på div forum og det finnes ingen fasit! Variabler med dekk/felg, høyde og mer.
Senest rettet af beaas ons jul 18, 2012 8:36 pm, rettet i alt 1 gang.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av håvard »

Kjell, du veit det sikkert, men det er forskjell på en med permanent 4x4 og en med manuell 4x4. Din går ikke å gnager i fronten :)
Brukeravatar
andersw
Innlegg: 749
Ble med: fre feb 20, 2009 10:06 pm
Lokasjon: Haugesund

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av andersw »

Jeg har nylig eller mye om og men fått justert min LC90 på AT405. Den var mildt sagt jævlig å kjøre da du hele tiden måtte svinge og styre for å holde den på veien. men nå ble den justert til litt toe inn i forhold til orginale målinger. og du bedre for en forskjell. bilen er jo som ny å kjøre i forhold til før.


mine dekk er jo 405/70-15
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av frode »

Fra handboka er uzj/hdj-100 specca med 1 +-2 mm spissing uten ahc, mens med ahc er det 0 +-2 mm. For HZJ, som ligner mer på 80, med stiv axling, er det 2 +- 2 mm.

Med permanent firehjulsdrift vil ulik hjulstørrelse ha større betydning enn på for/bakhjulsdrevne biler. Hvis man f.eks har byttet ett dekk etter et år eller to, så vil man ha ett hjul som er en mm eller to større i radius. Setter vi det bak, så vil bakhjula skyve mer, og forhjula bør ha mer spissing for å kompansere. Setter vi det foran, bør vi ha litt toe-out slik at den økte forhjulsdriften kan dra vinkelen til ca null. Så det er ikke bare-bare å få det prrfect.

Jeg driver å justerer 1/4 omdreining inn og ut for å se om jeg føler forskjell, og har vel funnet ut at den ikke liker for mye spissing. Nå har jeg et litt nyere hjul foran, så det siste jeg gjorde nå nettop, var å justere litt utover, og det ble bedre. Det er vanskelig å måle akkurat hva spissingen er uten riktig utstyr - noen tips?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
andersw
Innlegg: 749
Ble med: fre feb 20, 2009 10:06 pm
Lokasjon: Haugesund

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av andersw »

http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/f ... riants-pdf

med en slik kan du måle bortimot nøyaktig i allefall. bare å måle på innsiden av felgen.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av beaas »

Det verkstedet jeg bruker (som er rimelig analoge - som meg...) løfter opp bilen, snurrer dekket rundt og sprayer på ei tynn stripe. Så måler de foran og bak på dekket og finner toe. Men når toe inn feks er 3 mm, hvor skal dette bli målt? En bil med små dekk og da 3 mm vil jo ha mer toe inn en en bil med store dekk om man måler foran og bak på dekket. Kan være at verkstedet har noen kalkulasjoner her.

Ser at det er mye diskusjon om forhjulsinnstillinger på 100 serien. Særlig etter den er hevet. Siden veien heller mot grøfta så anbefales det også noe mer caster og noe mer camber på høyre side for å kompansere.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av frode »

Ang måling av spissing:
Jeg går ut fra at målingen skal gjøres med bilen og fjæringen i normal høyde, dvs at bilen hviler på hjulene og ikke er jekket opp i karosseriet. Da er problemet å få målt foran og bak på hjulene fordi det er så mye i veien. Det er ikke noe problem å måle med enten to tommestokker eller en lasermåler der det er fri sikt, men det er vel ikke bra nok. Man må vel rett bak og rett fram langs en vannrett linje gjennom navet, ellers måler man jo andre ting enn bare spissingen. Man kan vel måle mellom to punkter på samme vannrette linje lenger ned også, men da begynner avstanden mellom de to å bli litt liten.
Og ja, hvor skal man måle? Millimeter, og ikke grader, betyr jo at det kommer an på om det er felgkanten eller dekkbanen. Skulle tro at det er dekkbanen siden alle biler har ca samme ytre diameter på hjula (teoretisk sett i alle fall, hvis man følger fabrikantens spesifikasjoner), mens noen har 16" og noen 18" felg - og det står det ikke noe om i speccen.
Hvordan gjør de det på verkstedene?

Jeg tenkte meg et par pinner på f.eks 2 meter, f.eks aluminium firkantrør, med to spisser/skruer på ene siden som passer til å legge an mot felgkant foran og bak, slik at pinnene stikker ut foran hjulene. Da kan man måle mellom to punkter på pinnene, som har riktig avstand til å tilsvare hjuldimmen man måler på. Med lasermåler er det enkelt - må kanskje sette på en liten målskive/blink for hvert målepunkt på den ene pinnen. Det skulle da bli et enkelt men avansert måleverktøy? Hvad tycks?

Letet litt på verdensveven, og fant dette: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=45119
Ganske informativt. De er litt uenige om det er felgkant eller dekkant, mulig at det er merkeavhenging. Toyota hello!!!. Uansett så tror jeg ikke man kommer til slik som på bildet på en 100 - de er jo litt "low-rider"
Og ideen om å bruke en Kirsch-stang er jo ypperlig - da rekker man lenger opp på felgen, og kan holde målet mens man flytter fram og bak, eller man merker målet på stangen der den ene delen glir inn i den andre.
(Hvis du ikke vet hva en Kirsch-stang er, så spør kjerringi. Det er en slik (litt gammeldags) gardinstang i to deler stukket inn i hverandre, med en vinkel i hver ende. Ganske stabile)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av beaas »

Bilen ble selvsagt målt med hjula på gulvet og full tyngde på, de bare jekket opp for å få satt streken. Det var ikke akkurat tomstokk som ble brukt men noe lignende med vinkler og div på hver side. Så målene ble nok foretatt i senter av dekket.

Var interessant den tråden du linket til. Virker som de fleste moderne verksteder bruker grader nå, jfr denne hentet fra Folbjo's garasje:
Bilde

Cluet er vel å sjekke hva man har og så justere til personlige preferanser etter det.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av frode »

Sjekka service-arket igjen, og det står jo i grader også. Da burde man jo kunne regne ut hvor millimeterne skal måles. Noen som gidder? (hvor er matte-læreren?)
Vedlagte filer
LC100 hjulvinkler1.gif
LC100 hjulvinkler1.gif (75.81 KiB) Vist 10115 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Spissing - erfaringer?

Innlegg av erwin »

Jeg jekker opp bilem (80) og setter den på akselstøtter så forhjulene kan roteres.
Så setter jeg en tapebit på hvert forhjul og tegner en lloddrett strek på tapen.
- Presser en tynn tusj mot tapen og roterer hjulet.

Deretter legger jeg et aluminiums flattjern på to ølkasser (av typen langpils) med en 2x4" plankbit på, og merker av de to strekene fra tape til jern.
Så roterer jeg hjulene så tapen kommer i bakkant av hjulet og flytter linjalen dit og merker tape strekene på linjalen. Forskjellen mellom foran og bak er spissingen i millimeter. Tipper det er nøyaktig innenfor millimeteren.


Noen beregninger (for 80):

Spissing: Maks 24 minutter = 0,4 grader

For 265/75-16, radius= 389,3 mm er dette 1 – 3 mm
For 285/75-16, radius=409,5 mm: 1,2 – 3,2 mm (1/8”)

Stigning på gjenger, tie-rod: 6 gjenger/9mm. ): 1,5 mm stigning
For 1 mm endring av spissing tilsvarer dette 1/10,2 tørn= 360/10,2 = 35 grader rotasjon av tie-rod.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Svar

Tilbake til «Drivverk 10x»