Vibrasjoner

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
maritime
Innlegg: 5
Ble med: tir jan 22, 2013 10:23 am
Lokasjon: Stavanger

Vibrasjoner

Innlegg av maritime »

Sliter med å finne kilden til vibrasjoner i min LC HDJ100 4,2L Aut.

Har hatt 2 tilfeller at vibrasjonene ble så kraftige ( ved 90 km/t ) at bilen måtte stoppes helt. Vibrasjonen blir da redusert betraktelig når jeg kjører videre.

Jeg startet med å avbalansere dekkene uten resultat. Gikk da til et Toyota verksted og de påstod det var converteren, jeg var litt i tvil men de vet vel best... Converter ble byttet men vibrasjonen kom tilbake. Etter en liten diskusjon så innrømmer de å ha tatt feil og jeg fikk pengene tilbake i tillegg til ny convereter :D .

De ser på den en gang til og overhaler parkerings brems og sier igjen alt OK. men nei den er akkurat lik.
De ser på den enda en gang... så avbalanserer de dekken igjen. alt OK sier de igjen, men nei. akkurat likt.
Jeg legger over til sommer dekk bare for å teste, vibrasjoene er akkurat lik. Jeg overhaler bremsekalipperene bak, der hang den litt på den ene siden, men det hjalp heller ikke. Fikk så overhalt bremse kalipperene fremme, der var der og en som var litt stør.
Dette hjalp heller ikke.
Jeg satte bilen på treklosser slik at hjulene var over bakken i sin normale posisjon, kjørte bilen hastigheter opp til 100Km/t uten å kjenne
vibrasjonen. Tok med meg en lykt under bilen i "fart" og så etter vibrasjon / kast i bakaksel og rundt forbi uten å se noe. men som sagt
merket ikke noen vibrasjon men bilen stod på losser.

Har testet litt, vibrasjonen er sterkest ved ca 90Km/t, men er der helt ned til ca 10Km/t blir svakere og svakere. Setter gir i N og vibrasjonen er det fortsatt,
Har og tetstet ved ca 40Km/t et kort øyeblikk gir i N og stoppet motoren og vibrasjonen var der fortsatt.

Var uheldig en gang og begynte å kjøre med diff. sperren ( den mellom for og bak aksel ) på slik at det begynte å "knake" litt
Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Er det noen av dere som har noen gode råd?
LC HDJ100 4,2L Aut. 2000mod 140000km
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Vibrasjoner

Innlegg av Snekker_Andersen »

Dette kan ikke være spesielt morsomt.
Treklosskjøringkjøringen hørtes risikabel ut.
Har du sjekket at motorfestene er hele?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Vibrasjoner

Innlegg av beaas »

Begynner å få en bra bil med så mye gjort!

Ristingen er i hele bilen og ikke bare i rattet? Kjenner du noe i rattet som ikke er pga av risting ellers? Sitter alt fast under, foringer og stag? Mellomakslinger, noe slark? Er kryssene smurt opp jevnlig? Kan jo evt prøve med å fjerne fremre mellomaksling og evt den bakre etter den fremre er satt på igjen. Litt kjedelig med fram eller bakhjulstrekk nå på vinteren men...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Vibrasjoner

Innlegg av frode »

Årsmodell og antall km er interessante tall her. Foreslår å legge det inn i en signaturlinje.

Med alt det som er prøvd her så tror jeg det må være spindellager. De er ganske lette å sjekke. De fleste småbiler har ikke dette så du må være kjentmann på landkruser for å vite om dem, og det finner du ikke ofte hos t0yotaforhandleren.

Hvis det er spindellager(et) som er gåent, og det er slik at dette har pågått ei stund, så er det stor fare for at drivaksling (stikkaksel) også er utslitt av å gnage på messingforinga som ligger ved siden av nålelageret.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
maritime
Innlegg: 5
Ble med: tir jan 22, 2013 10:23 am
Lokasjon: Stavanger

Re: Vibrasjoner

Innlegg av maritime »

Merker ikke vibrasjoner i rattet eller bremser, det minner litt om å kjøre på brostein.

Er usikker på om det er mulig å kjøre hvis jeg tar av en av drivakslene på grunn av diff. er det noen som har testet dette?
I tilfelle må sperren koples inn og det er ikke anbefalt i høy fart.
I tilfelle hadde dette vært en fin måte å feilsøke på.

Er usikker på om det kan være motorfester siden vibrasjonen er lik om den står i fri og motor stengt ned.

Spindel lager er det de som er i kryssene på drivaksler? ( jeg er ikke bilmekaniker :-) )

Har lest litt om at det kan være for mye gris her og der, har noen erfaring med det?

Bilen er 2000 mod 140000km
LC HDJ100 4,2L Aut. 2000mod 140000km
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Vibrasjoner

Innlegg av frode »

maritime skrev:Merker ikke vibrasjoner i rattet eller bremser, det minner litt om å kjøre på brostein.
Er usikker på om det er mulig å kjøre hvis jeg tar av en av drivakslene på grunn av diff. er det noen som har testet dette?
I tilfelle må sperren koples inn og det er ikke anbefalt i høy fart.
I tilfelle hadde dette vært en fin måte å feilsøke på.
Ikkeno problem uansett. Og når du har koblet bort en mellomaksel (foran eller bak) så har du ikke 4WD (som er det som ikke er anbefalt i høy fart), bare 2WD, det er jo det som er hele poenget. Men dette høres mer og mer ut som spindellager.
Forresten, prøv sentersperra på snødekt vei, mye stødigere kjøring. Bare ikke prøv brekk-sving. :shock:
maritime skrev:Spindel lager er det de som er i kryssene på drivaksler? ( jeg er ikke bilmekaniker :-) )
Ikke jeg heller :) men jeg hadde dette problemet, og det var en stygg lyd og vibrasjon. Noen ganger var det ikke merkbart uansett fart, mens andre ganger var det veldig merkbart, og så kunne det være borte en stund etter start og stopp. Spindellageret (spindle bearing) støtter opp den ytre drivknuten (CV joint) rundt akselen som går ut til drivflensen på forhjulsnavet. Hvis du tar av forhjulet og koppen ytterst på navet, kan du ta av C-clip'en og dytte akslingen inn slik at du det blir en glippe mellom navet og drivknuten. Da kan du se om det er spor i greasen etter nålene i lageret (og om det er grease der i det hele - det kan være vasket bort eller tørt). Du ser ikke selve lageret fordi det er skjult av en messingskive som fungerer som glidelager hvis nålelageret er gåent, og det er her lyden blir generert. Vibrasjonene kommer av at drivknuten får for mye spillerom (men noen ganger er man heldig og den sentrerer seg selv).
maritime skrev:Har lest litt om at det kan være for mye gris her og der, har noen erfaring med det?
Bilen er 2000 mod 140000km
For mye grease er på splines på mellomakslene. For å sjekke det skrur du bare løs nippelen der. Hvis det da kommer grease ut, er det for mye trykk der (hydrolocking), hvis du har kjørt noen km etter siste fettpumping. Problemet er at noen mellomaksling-glideledd er så tette at det blir som en hydraulisk sylinder som presser girkasse og hjulaksling/diff fra hverandre. Det kan gå hardt ut over lager.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Vibrasjoner

Innlegg av frode »

Et par bilder ref spindellager:
Fotoet viser hvordan det ser ut med et godt lager.
Tegningen viser hvor på akslingen det blir slitasjeskader hvis den støttes opp av messingforingen i steden for nålelageret. (ask me how I know)
Vedlagte filer
drive shaft1.gif
drive shaft1.gif (25.17 KiB) Vist 15054 ganger
IMG_04989s.jpg
IMG_04989s.jpg (115.04 KiB) Vist 15054 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
overland53
Innlegg: 45
Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
Lokasjon: Rogaland

Re: Vibrasjoner

Innlegg av overland53 »

Det er ikke den ¤#&$@!§%¤# converteren da som låser seg i lock-up? Hadde selv vanvittige vibber i bilen i oppoverbakke. Du kan forsøke å koble ut overdriven og da skulle vel teoretisk ikke lock-up'en heller slå inn?!?!?

Converterproblemet er omtalt andre steder på dette fora og det eneste som nytter er å bytte, og helst før converteren tar med seg hele gearkassa i "fallet".

Min converter begynte etterhvert også "å henge på", d.v.s. lock-up'en låste ikke opp og var på helt ned til 0km/t. Holdt på å kvele motoren i kryss. Eneste løsning er som sagt å bytte til ny type converter. Koster kroner om Toyota skal gjøre dette.
maritime
Innlegg: 5
Ble med: tir jan 22, 2013 10:23 am
Lokasjon: Stavanger

Re: Vibrasjoner

Innlegg av maritime »

Hei,

Frode du skriver at du hadde lyd i tillegg til vibrasjon ved utslitte spindellager,
Jeg har ingen lyd ifm. vibrasjonen.

Jeg skal sjekke spindellager og fett i akslinger i neste uke.
LC HDJ100 4,2L Aut. 2000mod 140000km
maritime
Innlegg: 5
Ble med: tir jan 22, 2013 10:23 am
Lokasjon: Stavanger

Re: Vibrasjoner

Innlegg av maritime »

Fant til slutt ut årsaken til vibrasjonen, Det viser seg at bremse kalipper høyre bak stod helt fast og varmgang har laget
ubalanse i bremseskive. Har overhalt kalippere og byttet skiver bak og alt OK :-)
LC HDJ100 4,2L Aut. 2000mod 140000km
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Vibrasjoner

Innlegg av Snekker_Andersen »

Flott at du kom med denne tilbakemeldingen.
Da har vi enda en erfaring i basen.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Vibrasjoner

Innlegg av jonwib »

maritime skrev:Fant til slutt ut årsaken til vibrasjonen, Det viser seg at bremse kalipper høyre bak stod helt fast og varmgang har laget
ubalanse i bremseskive. Har overhalt kalippere og byttet skiver bak og alt OK :-)
Lite skrämmande att du varit på Toyotaverkstad och fått halva bilen utbytt innan de märkar att bromsen sitter fast... Eller är jag för brå nu?

Oavsett är det ju gött att det ordnade sig.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Vibrasjoner

Innlegg av Dag Einar »

Nei du er ikke for brå Jon.
Dette burde de som har dette som jobb oppdaget.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Tilbake til «Drivverk 10x»