Jeg har tenkt å åpne og vedlikeholde sperremotor på bakaksel.
Hva bør man passe på, hva bør man gjøre inni der, bør den settes inn med noe og i tilfellet hva?
Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor
Bytt den ut hvert tiende år eller så, her i saltsuppa. Lettmetallet korroderer bort.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor
Hva gjør man når den er femten år og ikke vil inn.frode skrev:Bytt den ut hvert tiende år eller så, her i saltsuppa. Lettmetallet korroderer bort.
Bytte den likevel?
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor
15 år er jo enda ungt - du får begynne å øve da
Åpne opp og se at sleiden går lett, gjøre reint og smøre opp igjen snekkedrevet, se til at fjøra er hel, endestoppkontaktene... Hva ellers var det jeg gjorde sist da. Jeg må visst sjekke min igjen også - sluttet å funke i vår.
Åpne opp og se at sleiden går lett, gjøre reint og smøre opp igjen snekkedrevet, se til at fjøra er hel, endestoppkontaktene... Hva ellers var det jeg gjorde sist da. Jeg må visst sjekke min igjen også - sluttet å funke i vår.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor
Hva bør man smøre med da, vanlig fett? Er det noe man skal unngå.
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor
Leste litt i handboka - har du den?
Selve aktuatoren er ikke beskrevet der, men man skal bruke fipg både rundt den runde senterdelen av aktuatoren, der den går inn i diff-huset, og under lokket i diffhuset der den lille bolten til sleiden sitter.
Det er altså en tykk fjær som skyver sleiden både ut og inn, slik at hvis sleiden eller diff-låsen er treg, så skjer det ikke annet enn at fjæren blir spent nå motoren går.
Ofte er det motoren som er korrodert, eller så er hele flensen på aktuatoren korrodert slik at den ikke passer på diffhuset lenger, eller ikke klarer å holde tett.
Selve aktuatoren er ikke beskrevet der, men man skal bruke fipg både rundt den runde senterdelen av aktuatoren, der den går inn i diff-huset, og under lokket i diffhuset der den lille bolten til sleiden sitter.
Det er altså en tykk fjær som skyver sleiden både ut og inn, slik at hvis sleiden eller diff-låsen er treg, så skjer det ikke annet enn at fjæren blir spent nå motoren går.
Ofte er det motoren som er korrodert, eller så er hele flensen på aktuatoren korrodert slik at den ikke passer på diffhuset lenger, eller ikke klarer å holde tett.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.