II B motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

II B motor

Legg inn av borvik » tir okt 08, 2013 11:13 pm

Det står II B på blokka i min bj 42.
Er det vanlig i disse bilene?
Ser ikke helt orginalt ut..... :?:

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » tor okt 10, 2013 7:20 pm

Hm... Stille her gitt :lol:

Hvis det er en 2B står det da 2 tallet på blokka eller står det II?

Evt er det en 11B jeg har:
1984-???? – 3.0 L (2,977 cc)

Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2360
Registrert: lør aug 21, 2004 3:13 am
Sted: Fetsund

Re: II B motor

Legg inn av JanK 55 » tor okt 10, 2013 8:29 pm

Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya*
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » fre des 27, 2013 12:53 am

Takker for fin link der Jan, men jeg kom ikke noe lenger

Her er noen bilder:
Vedlegg
bilde-6.JPG
bilde-6.JPG (38.92 kiB) Vist 4981 ganger
bilde-5.JPG
bilde-5.JPG (39.22 kiB) Vist 4981 ganger

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » fre des 27, 2013 12:55 am

Den lekker på innerste dysa. Mangler en gummi sak der ser jeg.
Har trøbbel med å få bestilt deler til den når jeg ikke vet hva den heter…... :twisted:

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1033
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av Toyole » fre des 27, 2013 2:18 am

Toppdekselet er fra 3B motoren som også står i BJ70.
Ikke ofte en ser det dekselet, men er det fire sylindre så er det nok en 3431ccm 3B!
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1985_T ... 104.2.html
Bilde

1981 toyota 3b diesel 4cyl., 90hp, not turbo'd but can be, 24volt starter and glow plugs,mated to a chevy 1 ton sm465 bull low 4spd trans with an np208 behind that.Bilde
( http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... bff4c086e4 )

Litt samme problemstillingen her: http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24- ... b-11b.html
:mrgreen:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx
88 RN61 sr5
06 J2 Terios
84 LN65..solgt
07 KTM 250exc-f...solgt
73 BM430 Hymas31

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » fre des 27, 2013 10:05 am

Genialt Toyole. 3BII eller 11B da.
Må ut å leite etter glødinga : )

Takker! :D

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1033
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av Toyole » fre des 27, 2013 10:49 am

:oops: Trengs ikke..
Stod det 11B på blokka di, så er det jo selvsagt en 11B motor! :D
Da er det vel ingen glødeskinne å finne. :wink:


En blir litt lett opphengt i det en finner, for så å glemme hva en skal finne når en skriver utfyllende svar..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx
88 RN61 sr5
06 J2 Terios
84 LN65..solgt
07 KTM 250exc-f...solgt
73 BM430 Hymas31

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4003
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: II B motor

Legg inn av håvard » fre des 27, 2013 8:41 pm

Jeg tipper og tror du har en 3B2 motor.

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » lør jan 04, 2014 9:48 pm

Finner ingen glødeskinne.
Problemet er at den lekker diesel på den innerste dysa. Mangler den gummien som sitter nederst mot toppen.
Skulle gjerne hatt ei skisse på det.

Tok flere bilder nå......

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » lør jan 04, 2014 10:50 pm

Bilde

Bilde

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4003
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: II B motor

Legg inn av håvard » søn jan 05, 2014 12:27 am

Jeg tar tilbake det med 3B2. Da har du 11B da det første 1 tallet står for "direkte innsprøytning".

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » søn jan 05, 2014 1:51 am

Takker for oppklarende og lærerik debatt; )

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » fre jan 10, 2014 9:03 pm

Nårjeg nå har konstatert at jeg har en IIB motor så tårner spørsmålene seg opp.
Hva er oddsa for at Funnemark i larvik har kompetanse på denne motoren.
På delelageret spør de om nr på bilen men det holder jo ikke.

Jeg har en lekkasje på bakerste dysa og regner med at den må pakkes om da det mangler no gummi innerst.
Har prøvd å dra til litt her og der uten hell.

Er det enkelt å demontere/montere ei dyse?
Vedlegg
bilde 1.JPG
bilde 1.JPG (151.01 kiB) Vist 4768 ganger
bilde 2.JPG
bilde 2.JPG (148.68 kiB) Vist 4768 ganger

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » fre jan 10, 2014 9:41 pm

Kan dette være riktig sted å begynne tro….. :?: :?: :?:
Vedlegg
dyse.jpg
dyse.jpg (86.3 kiB) Vist 4760 ganger

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4003
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: II B motor

Legg inn av håvard » fre jan 10, 2014 11:03 pm

Et dieselmotorverksted har nok svar på dette. De driver jo bare med dieselmotorer (hvis ikke Toyota kan hjelpe)

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » lør jan 11, 2014 11:03 am

Har igrunn ikke spurt på Toyota enda.
Min bekymring var om de kan skaffe meg riktig del.
Regna med å fikse det sjøl.
Kan vel ikke være så vanskelig. Det er jo tross alt laget av menneskehender. :mrgreen:

jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Registrert: tor des 06, 2012 8:13 am
Sted: Danmark

Re: II B motor

Legg inn av jespervangfalkenberg » lør jan 11, 2014 11:17 am

Hej Borvik

Hvordan har du konstateret at den mangler en gummipaknik ved/i dysen? Har du haft det adskilt?

Jeg ville rense hele området med noget motor/bremserens og så se hvor utætheden er. Hvis det kommer fra dysen, så er det bare op med den. Jeg tror ikke det er vanskeligt.

Du kunne overveje at få samtlige dyser renoveret på et dieselværksted, nye tipper og tætninger. Så er de som nye!

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: II B motor

Legg inn av borvik » lør jan 11, 2014 10:03 pm

jespervangfalkenberg skrev:Hej Borvik

Hvordan har du konstateret at den mangler en gummipaknik ved/i dysen? Har du haft det adskilt?

Jeg ville rense hele området med noget motor/bremserens og så se hvor utætheden er. Hvis det kommer fra dysen, så er det bare op med den. Jeg tror ikke det er vanskeligt.

Du kunne overveje at få samtlige dyser renoveret på et dieselværksted, nye tipper og tætninger. Så er de som nye!


Hei Jesper!
Det sitter gummipakning nederst mot toppen på de 3 andre men ikke den som lekker. Er jo ikke sikkert det er på grunn av gummien men det er jo et sted å begynne.
Kan nok hende det er best å ta ut alle å få dem sjekka.

Takker for svar : )

jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Registrert: tor des 06, 2012 8:13 am
Sted: Danmark

Re: II B motor

Legg inn av jespervangfalkenberg » lør jan 11, 2014 10:22 pm

ok - jeg var blot ikke klar over om du havde haft dysen afmonteret :wink:

Men du kan sikkert få denne reservedel hos et dieselværksted, hvis du har et sådan tæt på dig!

Held og lykke med det

Svar

Gå tilbake til «Motor 4x»