EU godkjent Hj60 med turbo?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

gsteinsson

EU godkjent Hj60 med turbo?

Legg innav gsteinsson » tir okt 03, 2017 12:59 pm

Håper på litt innspill:
Er det noen som har fått turbo i HJ60 EU godkjent (f.ex innført i vognkort)? Har forsøkt hos Toyota i Stavanger, men de sier at den ikke blir godkjent slik siden den ikke orginalt kom med turbo (1982 modell). Ettermontering av turbo i denne bilen (h2 motor) skal visst kunne dokumenteres for å få godkjent (at bilen teknisk holder i forhold til bremser, understell osv). Problemet er at Toyota (teknisk avdeling i Oslo) påstår at de aldri har hørt om en slik ettermontering og har ingen dokumentasjon på slikt. Slik situasjonen er nå risikerer jeg å måtte demontere turboen for å få EU godkjenning på bilen.
Håper derfor at noen gir lyd hvis de har fått dette godkjent.
hilsen, gunnar

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden
Kontakt:

Re: EU godkjent Hj60 med turbo?

Legg innav håvard » tor okt 05, 2017 8:35 pm

Helt uavhengig av om du skal får skrevet det inn i vognkort eller ikke. Har du fått mangel på at det er turbo på den? hvis ikke så er det svært få som vet om det skal være turbo på den eller ikke, så jeg hadde ikke brydd meg om det på EU-kontroll.
for å få det godkjent på årntli, så hadde jeg tatt kontakt med ombyggingsgruppa i oslo. Da får du kanskje beskjed om å kjøre bilen i benk for å teste HK/NM. Så kan du også dokumentere at FJ62 (som er samme bil) kom med bensinmotor med mer HK enn det du har, pluss at du har HJ61 som også har mer power og turbo. Dette går nok helt utmerket hvis du bare tar kontakt med OMBYGGINGSGRUPPA på risløkka.

Men påregn noe papirjob, brosjyrer, verkstedmanualer osv. osv. Toyota Norge har mer enn nok med å selge frøktli stygge biler om dagen.

kleng
Sted: Mosterøy

Re: EU godkjent Hj60 med turbo?

Legg innav kleng » lør okt 28, 2017 10:37 pm

Har selv en 1982 modell med godkjent motorbytte til 12ht, ikke at det er samme greie men det er hvertfall godkjent og samme årgang som din.

Gå tilbake til «Motor 6x»