(2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 497
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

(2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat?

Legg inn av masterpetter » fre mar 30, 2018 9:12 pm

Jeg har akkurat montert turbo, og driver å prøver meg litt frem. Jeg har ikke gjort noe med vakumslanger foran og bak membran, jeg har kun justert 2runder ut på røykskruen (den som avgjør hvor langt tilbake edic armen går, med den store mutteren med 3hull)

Bilen går bra, men kunne godt tenkt meg litt mer power uten at det ryker sort på lavt turtall.
Jeg skjønner at de som har omgjort vacumslangene får dette med sort røyk til å samsvare bedre, men at gassen blir ustabil, ketshupeffekt osv.
Hvis noen har en bra oppskrift på dette, så del. (Gjerne idiotforklart med bilder om muligBilde)

Hva skjer om man stiller på skruen som sitter rett under membran, hvis man stiller den litt inn, vil den gi mer diesel suksessivt da tro?
Jeg tenkte at jeg kunne justere denne litt inn, og røykskruen litt ut i håp om mindre røyk på lavt turtall?
Jeg vil gjerne høre om hva dere har gjort. Jeg har lest stort sett det meste av det som er lagt ut på nlck ang temaet, men det er så spredt, og delvis ukomplett.

Fyr løs, kanskje det kommer frem nye, eller bedre løsninger. BildeBilde

Sent fra min E5823 via Tapatalk


Sist redigert av masterpetter den fre mar 30, 2018 9:12 pm, redigert 3 ganger totalt.
Petter
TLF: 92603102

Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60-solgt
KZJ95-solgt
BJ42.
Og nå, HJ60 igjen

mikkel staff
Innlegg: 20
Registrert: man sep 07, 2015 11:24 pm

Re: (2h turbo) dieselmengde. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat?

Legg inn av mikkel staff » fre mar 30, 2018 9:43 pm

Jeg kjøpte en 60 med ettermontert turbo og fikla litt med dette. Startet med røykskruen, men denne ga begrenset effekt. Deretter justerte jeg grensen for fremre posisjon på leddet som sitter på andre siden av stangen fra edic’en. Litt klønete forklart men men. Det er en begrensning på hvor mye du kan tukle med denne, det stopper seg med en liten splint på et tidspunkt når man skal øke på med diesel. MEN, den kan du pelle ut :) Dro på litt til, og fant et slags sweet spot. Nå må jeg være veldig bevisst med pådrag ved lavt turtall for å unngå sortsky, men det klarer jeg. Og føler at det betaler seg når turbo’n kicker inn. Skulle gjerne hatt en mer optimal løsning, så om noen har gode råd er jeg lutter øre.
1987 HJ60

mikkel staff
Innlegg: 20
Registrert: man sep 07, 2015 11:24 pm

Re: (2h turbo) dieselmengde. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat?

Legg inn av mikkel staff » fre mar 30, 2018 9:49 pm

«Hva er denne til» tror jeg (understrek tror) er for å sørge for jevn dieseltilførsel under forskjellige lufttrykk. Eks kjøre ved 0 moh vs 5000 moh.
1987 HJ60

Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 497
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

Re: (2h turbo) dieselmengde. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat?

Legg inn av masterpetter » fre mar 30, 2018 9:58 pm

Det stemmer Mikkel, membran har den misjonen.
Skruen som sitter under er jeg veldig nysgjerrig på, jeg har for meg at den vil gi mer diesel ved gasspådrag, og ikke over hele fjøla hvis den justeres inn, mener å ha skum lest det et eller annet sted en gang.

Sent fra min E5823 via Tapatalk


Petter
TLF: 92603102

Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60-solgt
KZJ95-solgt
BJ42.
Og nå, HJ60 igjen

Brukeravatar
srs
Innlegg: 135
Registrert: man sep 21, 2015 1:30 pm
Sted: Oslo

Re: (2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat?

Legg inn av srs » fre mar 30, 2018 11:35 pm

"Hva er denne til" skruen, er skruen som justerer maks turtall motoren skal ha. I følge manualen skal motoren ha maks turtall på 4100. Meeen Det finnes sterke krefter i 60 serie Norge som mener denne skruen kan øke effekten også.......
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120

mikkel staff
Innlegg: 20
Registrert: man sep 07, 2015 11:24 pm

Re: (2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat

Legg inn av mikkel staff » lør mar 31, 2018 12:34 am

Vakke vi å mysa på den skruen hos Kjell a SR? Jeg som blander korta i kjent stil?
1987 HJ60

Brukeravatar
srs
Innlegg: 135
Registrert: man sep 21, 2015 1:30 pm
Sted: Oslo

Re: (2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat?

Legg inn av srs » lør mar 31, 2018 10:16 pm

Stemmer det mikkel, men ifølge manualen til 2h så er det slik. Legger en link til den her:

http://repairmanual.free.fr/_engine_manual_2H_12HT.pdf
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120

Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 497
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

Re: (2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat?

Legg inn av masterpetter » søn apr 01, 2018 11:41 pm

srs skrev:"Hva er denne til" skruen, er skruen som justerer maks turtall motoren skal ha. I følge manualen skal motoren ha maks turtall på 4100. Meeen Det finnes sterke krefter i 60 serie Norge som mener denne skruen kan øke effekten også.......
Jeg skal prøve å stille litt på "hva er denne til" Skruen, og se hva som skjer Bilde
Poster resultatet her etterhvert når jeg har fått tid til å forske litt.


Sent fra min E5823 via Tapatalk


Petter
TLF: 92603102

Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60-solgt
KZJ95-solgt
BJ42.
Og nå, HJ60 igjen

Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 497
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

Re: (2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat

Legg inn av masterpetter » ons apr 04, 2018 5:30 pm

Jeg har prøvd meg litt frem ang "maximum speed screw" i dag.
Jeg prøvde meg først 1 1/2 runde ut, merket ingenting, og da var jeg max ut.
Justerte tilbake til 0 punktet, deretter prøvde jeg både 1 og 2 runder inn uten at jeg merket forskjell.
Maxturtallet steg fra 3850-3950 rpm.
Det skal etter boka ligge på 4100, men jeg ser ingen grunn til å skru noe mer ettersom jeg aldri drar bilen noe særlig over 3000 uansett, og det ikke gir mer effekt.

Bilde

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Petter
TLF: 92603102

Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60-solgt
KZJ95-solgt
BJ42.
Og nå, HJ60 igjen

Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 497
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

Re: (2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat

Legg inn av masterpetter » ons apr 04, 2018 5:49 pm

Det jeg har Justerte ut på mengdeskruen er 2 omdreininger.
Det ryker sort ved rusing av motor, og før turbotrykket kommer. Det vil si at den får mer riktig blanding når turboen begynner å spe på med luft antar jeg.
Egt har aldri vært over 500 grader før turbo, så jeg har litt å gå på enda.
Jeg kunne godt tenkt meg litt mer diesel over 1500 rpm (da den ryker mindre sort) uten at den gir mer fra bunnen av, for der ryker det svart nok.

Noen som har noen lure ideer?
Eller en bra og funksjonell forklaring på regulering ved hjelp av membran.
Jeg vet det er flere her som har prøvd dette før, men ifølge det jeg har lest, har det blitt mer eller mindre ustabilt.
Jeg har aldri helt skjønt hvordan vakumslangene før og etter membran er koblet, pluss at det har vært snakk om et t-stykke og borring av diverse hull for å blø ut for mye overtrykk eller noe i den duren.
Jeg er litt nysgjerrig på og prøve hvis det er å anbefale.

Sent fra min E5823 via Tapatalk



Petter
TLF: 92603102

Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60-solgt
KZJ95-solgt
BJ42.
Og nå, HJ60 igjen

Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 497
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

Re: (2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat

Legg inn av masterpetter » man mai 07, 2018 7:57 pm

.
Petter
TLF: 92603102

Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60-solgt
KZJ95-solgt
BJ42.
Og nå, HJ60 igjen

Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 497
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

Re: (2h turbo) justering dieselmengde/vacumslanger mods. Hva har folk gjort, hva har dere stilt på, og hvilket resultat

Legg inn av masterpetter » man mai 07, 2018 9:07 pm



Nå har jeg endelig skjønt, og fått til dieselregulering styrt av turbotrykk. 
Jeg har brukt membran som egentlig regulerer dieselmengden iforhold til høyde over havet (lufttrykk).
Nå som jeg har turbo blir det jo overtrykk både foran og bak membranen. Jeg satt inn et t-stykke for å blø ut trykk på slangen som går fra over gasspjeld og ned på forsiden av membranen.
Dro en tynn slange inn i bilen der jeg satt en pysventil slik at jeg kunne justere hvor mye jeg ville blø ut foran membranen, slik at trykket bak membranen blir høyere ved turbotrykk. 
Dette fungerte desverre ikke pga for liten diameter på slangen til pysventilen.
Jeg tok av slangen, og etter flere forsøk boret jeg opp diameteren på slangenippelen på t-stykke til 5mm slik at den blør rett ut i motorrommet.
Dette fungerte veldig bra!
Dieselmengden blir regulert av turbotrykket. 
Det er mulig jeg setter inn en slangenippel med større dia, og trekker større slange inn i bilen slik at jeg kan justere "lekkasjen" innenfra. 
Mengdeskruen har jeg stilt tilbake til originalt. Nå går det veldig bra, og så og si null svartrøyk[http://emoji]️
IMG_20180507_124136.jpg
IMG_20180507_124136.jpg (84.31 kiB) Vist 1138 ganger
IMG_20180507_112224.jpg
IMG_20180507_112224.jpg (78.99 kiB) Vist 1138 ganger
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Petter
TLF: 92603102

Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60-solgt
KZJ95-solgt
BJ42.
Og nå, HJ60 igjen

Svar

Gå tilbake til «Motor 6x»