MYE overtrykk i bunnpanne/toppdeksel

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Frode S
Sted: Tromsø

MYE overtrykk i bunnpanne/toppdeksel

Legg inn av Frode S » søn okt 10, 2010 2:22 pm

Helt siden jeg kjøpte Røden for fem år siden har det vært godt med damp ut av veivhusventilasjonen (2H med turbo, veivhuset luftes i det fri). Det har ikke vært til sjenanse før, men det siste haøve året har det blitt mer og mer, og når jeg nå stopper etter å ha kjørt en stund, blir jeg "innhyllet" i oljedamp.

Det begynner å ryke med en gang jeg starter, også fra kald motor. Og dampen er kald når motoren er kald. Så blir det mer ved varm motor og turtall...

Stempelringer i ferd med å ryke?

Har kjent på turboen på luftsiden, ingen slakk i impelleren som jeg kan kjenne. Bør jeg sjekke eksossiden også? Kan det fremdeles være turboen som setter trykk via oljereturen?

Andre ting? Motoren går like fint som før, og merker ingenting på ytelsen.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: MYE overtrykk i bunnpanne/toppdeksel

Legg inn av KjellOlsen » tor nov 25, 2010 2:34 am

Hvordan er vannet ditt? Det er ikke kommet olje i vannet? Hadde det på min. Byttet "alt" pluss planet topp og slipte ventiler. Like mye damp. Må i mitt tilfelle være en sprekk et sted, men den er ikke lett å finne. Hvis du ikke har noe feil med turboen må du nok måle litt kompresjon, og evt. titte på stempelringer og / eller sprekk i stempler.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » tor nov 25, 2010 9:04 pm

Jeg har også litt av det samme, men kun når motoren er god og varm. Du kan også kjøre trykkluft (trykklekasjetest) igjennom glødeplugg hullene så åpner du oljepåfyllingslokket og lytter der. Du vil med en gang høre rumling hvis det lekker forbi kompresjonsringene. (det gjør det vel sansynligvis)
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » fre nov 26, 2010 8:15 am

Steinar skrev:Jeg har også litt av det samme, men kun når motoren er god og varm. Du kan også kjøre trykkluft (trykklekasjetest) igjennom glødeplugg hullene så åpner du oljepåfyllingslokket og lytter der. Du vil med en gang høre rumling hvis det lekker forbi kompresjonsringene. (det gjør det vel sansynligvis)
Ja, jeg har også mye mer når motoren er varm enn når den er kald. Jeg antar også at det er ringene, da det ikke er antydning til olje i vannet, eller vann i oljen, og heller ikke spor av hvit eksos annet enn ved oppstart i streng kulde. Har "løst" problemet ved å legge veivhusluftingen inn på innsuget før turboen. Gjorde det for ca. halvannen måned siden, og har ikke merket noen problemet hittil, motoren går som før. Ingen startproblemer. Men jeg slipper all oljedampen og den deilig kvalmede lukten av varm olje...
Frode S

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."

Brukeravatar
Steinar

Legg inn av Steinar » fre nov 26, 2010 8:10 pm

Høres bra ut...dæven den lukta er er stygg !
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Motorgarasjen
Sted: Åsenfjord

Legg inn av Motorgarasjen » lør nov 27, 2010 1:18 am

Frode S skrev:
Steinar skrev:Har "løst" problemet ved å legge veivhusluftingen inn på innsuget før turboen.
Se opp for denne løsningen.
Har du varm nok motor og for mye olje inn på innsuget, kan motoren starte avgårde på olja,
og forsøke å nå et mye høyere turtall enn motoren noen gang var tiltenkt å klare.
Da er det om å gjøre å ha nok clutch og bremser til å kvele den.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » lør nov 27, 2010 9:22 am

Enig med deg, Motorgarasjen, men da skal det komme mye olje fra veihusventilasjonen. Da må det være gjennomslag i motoren. En gåen turbo som slipper motorolje gjennom kan fort få dette scenario du her beskriver...dvs motoren begynner å bruke motorolje som drivstoff...og da ruser den opp...og da er fort ...bang...
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
Remi

Legg inn av Remi » søn jul 22, 2012 12:39 am

Frode S skrev:Ja, jeg har også mye mer når motoren er varm enn når den er kald. Jeg antar også at det er ringene, da det ikke er antydning til olje i vannet, eller vann i oljen, og heller ikke spor av hvit eksos annet enn ved oppstart i streng kulde. Har "løst" problemet ved å legge veivhusluftingen inn på innsuget før turboen. Gjorde det for ca. halvannen måned siden, og har ikke merket noen problemet hittil, motoren går som før. Ingen startproblemer. Men jeg slipper all oljedampen og den deilig kvalmede lukten av varm olje...
Frode, dette gikk bare bra videre? Tenker å gjøre det samme (siden Steinar aldri gjorde det :wink: ), men er litt redd for at Intercooleren skal "gro" igjen av olje. Laddelufta blir vel ikke så varm at det er noen fare for at det skal kokse, men ser for meg at det begynner å fylles opp etter hvert.....
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » søn jul 22, 2012 6:30 pm

Remi skrev:
Frode S skrev:Ja, jeg har også mye mer når motoren er varm enn når den er kald. Jeg antar også at det er ringene, da det ikke er antydning til olje i vannet, eller vann i oljen, og heller ikke spor av hvit eksos annet enn ved oppstart i streng kulde. Har "løst" problemet ved å legge veivhusluftingen inn på innsuget før turboen. Gjorde det for ca. halvannen måned siden, og har ikke merket noen problemet hittil, motoren går som før. Ingen startproblemer. Men jeg slipper all oljedampen og den deilig kvalmede lukten av varm olje...
Frode, dette gikk bare bra videre? Tenker å gjøre det samme (siden Steinar aldri gjorde det :wink: ), men er litt redd for at Intercooleren skal "gro" igjen av olje. Laddelufta blir vel ikke så varm at det er noen fare for at det skal kokse, men ser for meg at det begynner å fylles opp etter hvert.....
Dette har fungert aldeles utmerket helt siden slutten av 2010. Har hatt oppe noen ganger i forbindelse med andre prosjekter, og ut over en oljefilm på innsiden av rør og slanger er det ingen oljeansamlinger eller avleiringer å se. Turboen fungerer også like godt som før, og jeg har ikke merket noe til blårøyk eller lignende. Jeg har dog ikke intercooler, avhengig av designet på den kan det jo tenkes at det kan samles olje der. Men oljen er såpass varm og trykket etter turbo såpass høyt at hos meg blåser det mer eller mindre rett igjennom :wink:
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
Remi

Legg inn av Remi » søn jul 22, 2012 8:45 pm

Da prøver jeg, får åpne IC-røret etter hvert og se om det sammler seg noe. Lufthastigheten er nok ganske mye lavere gjennom IC'en og temperaturen like så. Får eventuelt lage ett tappepunkt......
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » søn jul 22, 2012 10:19 pm

Løsning på olje-i-IC problemet :
På 100 (siden 2002) er det et sugerør ned til bunnen av IC-en. Røret går altså fra stoppespjeldet og langs innsugsrøret ned til intercoolern. Det er beskrevet i teknisk info som "A pipe which utilizes the vacuum generated after the intake restrictor valve to retrieve the engine oil that has accumulated in the intercooler hose".
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
Remi

Legg inn av Remi » søn jul 22, 2012 10:34 pm

frode skrev:Løsning på olje-i-IC problemet :
På 100 (siden 2002) er det et sugerør ned til bunnen av IC-en. Røret går altså fra stoppespjeldet og langs innsugsrøret ned til intercoolern. Det er beskrevet i teknisk info som "A pipe which utilizes the vacuum generated after the intake restrictor valve to retrieve the engine oil that has accumulated in the intercooler hose".
Genialt enkelt :-) sikkert noe i 6mm-sjangeren
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » søn jul 22, 2012 11:58 pm

Ja, eller 4 mm
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » man jul 23, 2012 2:49 pm

Frode, hvor langt har bilen din gått nå? Jeg kjørte den for maaaange år siden, da Tore eide den. Da hadde han akkurat satt på turbo, og den gang var det over 500K på telleren :)

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » man jul 23, 2012 5:26 pm

håvard skrev:Frode, hvor langt har bilen din gått nå? Jeg kjørte den for maaaange år siden, da Tore eide den. Da hadde han akkurat satt på turbo, og den gang var det over 500K på telleren :)
Ikke så godt å si, det må ha vært før karroseriskiftet, telleren som står i den nå er vel ca. på 470 000 km. Så en sju-åtte hundre eller noe har den nok rullet...
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » man jul 23, 2012 5:27 pm

Det er såååå fett det!

Svar

Gå tilbake til «Motor 6x»