innsats dieselfilter

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
khnaess
Sted: Egersund

innsats dieselfilter

Legg inn av khnaess » fre mar 11, 2011 8:46 am

Hei!
Jeg skal til å bytte filter på min 1982 hj60. Etter å ha tatt av filter så ser jeg at det er et innsats filter. Har et par spørsmål:

1. Det ble jo mye søl når jeg skrudde av dette filteret, all diesel renner jo ned langs motoren. Er det ikke en annen måte å gjøre dette på? Er det bedre å skru av hele filterbraketten?

2. Følger det med nye pakninger når jeg kjøper nytt filter? Det var jo noen pakninger langs den stanga som fester filterholderen.

3. Jeg får jo ikke fylt opp dette filteret med diesel før oppstart så da er jeg vel avhengig av at håndpumpen fungerer. Jeg hadde tenkt å la den være i fred siden jeg er redd for at den skal begynne å lekke siden den ikke har vært i bruk på mange år. Men går det an å bare kinne på starteren til filteret fylles opp?

mvh
knut h

Brukeravatar
offroadguru Solli
Sted: Hauge i Dalane

Re: innsats dieselfilter

Legg inn av offroadguru Solli » fre mar 11, 2011 9:01 am

Det er ikke mulig tror jeg å ungå søl med slike filter, en løsning er å bytte til en nyere holder til vanlig filter fra en nyere 60.
Alle pakninger følger med i esken med filter. Du må nok bruke håndpumpen, evt. kan du åpne lufteskruen og blåse trykkluft ned i dieseltanken og på den måten presse dieselen frem.

Vegard B. Erikstad
Sted: Lødingen

Legg inn av Vegard B. Erikstad » fre mar 11, 2011 9:20 am

Skifter du filter blir du nok nødt til og lufte og bruke handpumpen. Det kan hende at det blir enklere og og skifte filtere vist du tar av hele braketten, (husker ikke hvordan det var med innsatsfilter)
Når det gjelder lufting er det absolutt en fordel og fylle filteret med diesel før du begynner og lufte. Det står en luftenippel på toppen av lokket mener jeg huske, vist ikke går det ann og løsne på utgående rør fra filteret. Deretter bruker man handpumpen og pumper fram til det kommer diesel ut av luftenippelen/røret. Steng luftenippelen/røret. Deretter står det en luftenippel nede på dieselpumpa. Samme prosedyre på denne, løsne, pump med handpumpa til det kommer diesel, steng luftenippel.
Nå skal systemet strengt tatt være ferdigluftet, men jeg har hvert bortig en gang at jeg måtte løsne dyserørene oppe med dysene for så og kjøre motoren på starteren til det kom diesel opp av rørene....
Edit: Så ikke at Soli hadde svart før nå ....
Mvh Vegard

Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler. :D
Land Rover 88" SIIA 1967 mod

Brukeravatar
khnaess
Sted: Egersund

Legg inn av khnaess » fre mar 11, 2011 9:23 am

Takk for svar. Syntes ikke noe om slike innsatsfilter jeg. Det går ikke å fylle disse med diesel før man setter de på siden det festes med gjennomgående skrue i bunnen.

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » fre mar 11, 2011 11:20 am

Det er ingen problem, fylles fort med håndpumpen. Er håndpumpen dårlig har de ny på toyota, koster mindre en et dieselfilter syntes jeg å huske. Kjekt at den funker og ikke lekker når du en dag virkelig trenger den.

Luftenippelen er temmelig stor i gjengene, du kan sikkert fylle en skvett der om du nekter å bruke håndpumpa.
Luftinga på siden av pumpa, av returluft/diesel virker som den funker bra om det er luft på returen.

Brukeravatar
Frode S
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » fre mar 11, 2011 11:42 am

4Springar skrev:Det er ingen problem, fylles fort med håndpumpen. Er håndpumpen dårlig har de ny på toyota, koster mindre en et dieselfilter syntes jeg å huske. Kjekt at den funker og ikke lekker når du en dag virkelig trenger den.

Luftenippelen er temmelig stor i gjengene, du kan sikkert fylle en skvett der om du nekter å bruke håndpumpa.
Luftinga på siden av pumpa, av returluft/diesel virker som den funker bra om det er luft på returen.
Kjørte en min seksti tom for diesel en gang, men jeg lufta bare på filteret (visste ikke om skruen på pumpa). Bilen starte på første forsøk. Samme da jeg sist byttet filter.

Ett av de største "problemene" med 2H-motoren er at både oljefilteret og dieselfilteret står med åpningen opp. Da må man balansere en kopp med diesel eller olje hver gang man skal skifte, og det er en oppskrift på søl. Skjerpings, Toyota!
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » fre mar 11, 2011 5:46 pm

Frode S skrev:
4Springar skrev:Det er ingen problem, fylles fort med håndpumpen. Er håndpumpen dårlig har de ny på toyota, koster mindre en et dieselfilter syntes jeg å huske. Kjekt at den funker og ikke lekker når du en dag virkelig trenger den.

Kjørte en min seksti tom for diesel en gang, men jeg lufta bare på filteret (visste ikke om skruen på pumpa). Bilen starte på første forsøk. Samme da jeg sist byttet filter.

Ett av de største "problemene" med 2H-motoren er at både oljefilteret og dieselfilteret står med åpningen opp. Da må man balansere en kopp med diesel eller olje hver gang man skal skifte, og det er en oppskrift på søl. Skjerpings, Toyota!
Pleier å slå et hull i oljefiltert med en kniv og lar det renne tomt før jeg skrur det løs..fortsatt grisete men litt bedre. :lol:

Jeg har også kun luftet på filteret ved filterskift og ved dieseltomt.. går fint det. Dieselpumpa klarer nok ikke å dytte luft gjennom dysene da den kan komprimeres.

Fyller ikke opp filteret først, jeg pumper et par trykk for så og sleppe ut komprimert luft..altså en enhåndoperasjon. Etter 3-4 runder er det fult og bilen starter, går noe uryddig de første 20 sekundene
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
offroadguru Solli

Legg inn av offroadguru Solli » fre mar 11, 2011 6:01 pm

marting skrev:
Frode S skrev:

Pleier å slå et hull i oljefiltert med en kniv og lar det renne tomt før jeg skrur det løs..fortsatt grisete men litt bedre. :lol:

Jeg har også kun luftet på filteret ved filterskift og ved dieseltomt.. går fint det. Dieselpumpa klarer nok ikke å dytte luft gjennom dysene da den kan komprimeres.

Fyller ikke opp filteret først, jeg pumper et par trykk for så og sleppe ut komprimert luft..altså en enhåndoperasjon. Etter 3-4 runder er det fult og bilen starter, går noe uryddig de første 20 sekundene
Det er en dårlig idee å prøve å slå hull i ett insatsfilter..... :mrgreen:

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » fre mar 11, 2011 6:58 pm

Det er en dårlig idee å prøve å slå hull i ett insatsfilter..... :mrgreen:[/quote]

hehe.. selvsagt, var mer som en kommentar til det Frode skrev om grisete filter.. Nei, litt søling ma man nok tåle.. evnt koble fra tilførsel og kjøre den tom.. :)
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323

Brukeravatar
offroadguru Solli

Legg inn av offroadguru Solli » fre mar 11, 2011 7:39 pm

marting skrev:Det er en dårlig idee å prøve å slå hull i ett insatsfilter..... :mrgreen:
hehe.. selvsagt, var mer som en kommentar til det Frode skrev om grisete filter.. Nei, litt søling ma man nok tåle.. evnt koble fra tilførsel og kjøre den tom.. :)[/quote]

Det beste med sølet er at det ikke ruster hull der dieselsølet treffer :D

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » tir mar 15, 2011 12:15 pm

hmm... søler aldri med oljefilteret på min, jeg bare skrur det rett ned, og holder det rett.

For de som ikke vil søle med dieselfilteret, kjør tom for diesel og skift da...
Kansje det funker fint å klemme av diseltilførselen før pumpa, da skal jo filteret kjøres tomt.

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir mar 15, 2011 3:24 pm

4Springar skrev:hmm... søler aldri med oljefilteret på min, jeg bare skrur det rett ned, og holder det rett.

.

Hæ? Nææh.. det tror jeg ikke på.. helt uten å søle?

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » fre mar 18, 2011 1:34 pm

hehe, ja det kan du tru!
Hva vi anser som grising er vel personlige preferanser. Jeg tåler mye før jeg kaller det gris, men skal jaggu virkelig kjenne etter neste gang jeg balanserer det ned, kansje filme det også! ;)
Er en del lettere med smøregrav, når en slipper å ligge på rygg.
En gang fjernet jeg også den plata som står inntil, den som er tredd på dieselslangen. Tror jeg da skulle ta filteret fra oversiden.
Neste oljeskift blir for første gang på ren motor, så kansje jeg oppdager gris da!
Kan bare aldri huske at det har grisa noe. (kun første gangen da jeg måtte pungtere det med skrutrekker for å få nok moment til å skru det av)

Brukeravatar
toddi
Sted: Rogaland Sandnes
Kontakt:

Legg inn av toddi » tir okt 09, 2012 10:20 pm

bare et spørsmål som angår videre med filteret. Hvilke modeller har da det nye instatsen til Dieselfilteret. Min som er en 84 mod, ifølge papirene har den gamle innstasen med nippel på toppen. Ser at de nye går ut på siden og kobles der. Nå har jeg bestilt fileter kit, men filteret er jo feil, for det er nok til det nyere typen. ????????? Noen gode råd?? trenger svar fort ..
Fortsatt mye å lære, men føler jeg får til mer og mer!
Ta en kikk på min Garasje. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12349

Svar

Gå tilbake til «Motor 6x»