Olje og filter

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
eihoy
Innlegg: 17
Ble med: fre aug 13, 2004 10:36 am
Lokasjon: Halden/Oslo

Olje og filter

Innlegg av eihoy »

Skal bytte olje+div filter på 60'n. Har hørt man kan spare noen kroner ved å kjøpe dette på Felleskjøpet. Vet noen produktnummer på luftfilter, oljefilter og dieselfilter? Tenkte å stikke innom i dag og har ikke fått sjekka nummerene på filterene som står i bilen. Mulig de vet det på Felleskjøpet, men just in case...
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Dersom du kjører den bilen filteret skal byttes på, så står nummeret med digre tall på selve filteret. Så sant du kommer til, så ser du det med en gang. Vel og merke dersom det er originalfiltre som sitter der nå.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
eihoy
Innlegg: 17
Ble med: fre aug 13, 2004 10:36 am
Lokasjon: Halden/Oslo

Innlegg av eihoy »

regner med at nummeret står på filtrene, men er et godt stykke unna bilen for øyeblikket og har planer om å stikke innom nærmeste FK-butikk så jeg kan få byttet i kveld. Håpet at noen hadde noen nummer, men de varierer kanskje utifra fabrikant. Stikker en tur på FK uansett, kanskje de vet noe om det der. Takk for tilbakemelding.
borvik
Innlegg: 696
Ble med: tor mai 13, 2004 11:19 am
Lokasjon: 3267 Larvik
Kontakt:

Innlegg av borvik »

Har de filter til Toyota på felleskjøpet???
Jeg har alltid kjøpt olje på felleskjøpet men ikke filter. Hvilken olje bruker folk om vinteren på hj60 uten turbo? Jeg har brukt super syntetic 5-40 på 80n men er ikke fullsyntetisk litt perle for svin på en gammal 60? Ikke det at jeg ikke unner den det på sine gamle dager, men ....ja Hva bruker dere?? :?:
Dr.P
Innlegg: 52
Ble med: tor sep 28, 2006 4:39 pm

Innlegg av Dr.P »

Hei!
Er ingen ekspert på området, men har fått litt erfaring etterhvert. Min første HJ 60 hadde gått 575.000 km når jeg kjøpte den. Spurte om råd angående type olje, og fikk beskjed om å bruke en "billig" mineralsk. Ble anbefalt å handle på FK. Var nøye med olje og filter, skiftet hver 5000 km.Etter 15000 km. fikk motoren rådebank; kaputt! Jeg regnet med at den rett og slett var utslitt. Fikk tak på en byttemotor selger påstod hadde gått 225000 km. Gikk meget pent. Jeg fortsatte med FK oljen. Solgte bilen, kjøper fortsatte med samme oljen, motoren raste. Ny eier byttet motor, og valgte syntetolje. Det samme gjorde jeg på min neste HJ 60. La merke til at oljetrykket var ujevnt, og at oljen virket "variert", altså ikke gav følelsen av jevn konsistens. Tenkte at nå skal jeg bruke litt tid på dette, og ringte rundt til en mengde forskjellige motorverksteder. Ikke Toyota eller andre merkeverksteder, men kun de "gutta" som "bare"overhaler motorer. Jeg fortalte ikke hver og en at jeg hadde snakket med flere, bare nevnte biltype og spurte om råd. Alle, bortsett fra en, gav meg beskjed om å få mineralsk olje på motoren! Jeg fortalte da hva som hadde skjedd med de to motorene i min første HJ 60. Da sa de at det var ikke rart det hadde gått galt, jeg måtte ikke finne på å bruke en billig olje av dårlig kvalitet. Den ville "beke" ned motoren, og forårsake motorhavari. Jeg spurte da om hvilken olje jeg skulle bruke; igjen fikk jeg et entydig svar, Queker State til dielselmotorer. Jeg gjorde som de sa, og noterer meg at oljetrykket har blitt jevnere. Farlig å være optimist, ingen kjenner morgendagen, men det virker som om det de sier er riktig. De fortalte at den syntetiske oljen klarer nærmest hva som helst, men det gjør ikke motoren! De snakket om oljens "bæreevne", og innvirkning på pakninger og lager. De sa også at de var glad folk brukte syntetisk olje, fordi dette skaffet dem mer arbeid! To av dem påstod at alle motorer som har gått mer enn 100.000 km burde gå på mineralsk olje. Som sagt er jeg ingen ekspert, og jeg må ta av meg hatten for den kunskapen jeg ser dere her på panelet besitter, det er imponerende! Iallefall er de jeg var i kontakt personer som ikke er tjent med å "hause" opp et enkelt bilmerke eller produkt. De arbeider hver dag med overhaling av motorer, og fortalte i detaljer om det jeg spurte om. Jeg kommer til å fortsette med Queker State oljen, og håper det vil fungere!
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Innlegg av ofrovold »

Jeg ville brukt FRAM filter eller orginalt. Uten at jeg kan bevise det på noen måte, har jeg hørt at billig filtere ikke filtrerer like godt. Samtidig som de skal en viss gjennomstrømning. Hvis man leter litt på nettet. tror jeg man finner tester på filtre.
Etter et motorhavari på 60'en min med bruk av Castrol Protection, bruker jeg nå Shell fullsynt. på 61 motoren.
Mener billig olje og filter kan bli en dyr måte å spare penger....
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
borvik
Innlegg: 696
Ble med: tor mai 13, 2004 11:19 am
Lokasjon: 3267 Larvik
Kontakt:

Innlegg av borvik »

er ikke Felleskjøpet de samme oljene so selges av statoil?
Brukeravatar
Dan Bjordal
Innlegg: 120
Ble med: ons mai 12, 2004 3:03 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av Dan Bjordal »

Produktene som selges på FK er de samme som de som Statoil har i sin portefølge. Så da går jeg ut fra at de er brukendes til våre motorer.

Likevel kan det nok hende at oljer som er spesielt laget for å brukes på dieselmotorer er "hakket bedre." Vil tro det uten at jeg er noe ekspert.

D
Brukeravatar
Dan Bjordal
Innlegg: 120
Ble med: ons mai 12, 2004 3:03 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av Dan Bjordal »

Dr.P :

Hva heter denne oljen fra Qauker State og hva er spec på den?

Alt det du beskriver rimer vel egentlig godt med en beskrivelse av en gammel motor som har gått lenge på billige mineralske oljer som beker ned motoren og generellt beskytter dårlig mot mekanisk slitasje. Noen av eierene av TLC motorer har jo også en ide om at de er uslitelige og dermed at man egentlig ikke trenger bytte olje på dem engang. Det er selvsagt feil. De er laget av samme materiale og lagerelementer som det meste på markedet. Sånne oljer lager bek-avleiringer på alle motordeler og oljepumpe slites mer. Så kommer det en ny optimistisk eier av verdens beste bil som selvsagt vil ta best mulig vare på den og fyller på med "god-stoff" til x kroner literen. Denne syntetiske oljen er selvsagt av ypperste kvalitet og gir en suveren beskyttelse selv om den er tynnere og dermed flyter lettere gjennom motoren (som om det skulle være en ulempe?) Det er bare det av nå er oljepumpen litt vel slitt av den dårlige oljen som er blitt brukt tidligere og kombinert med at den nye oljen ikke er så tjukk så pumpes det ikke så godt. Det behøver egentlig ikke å bety at oljen ikke flyttes gjennom systemet slik det skal. Det er bare det at når man pumper en mer lettflytende væske gjennom ett system så vil trykkfallet være mindre og avlesningen på oljetrykket blir lavere, men det kommer altså likevel like mye væske frem i volum. Men igjen, oljepumpen kan jo være litt slitt. Jeg vet ikke ekspertene får avgjøre dette.

I tillegg til dette så er den nye syntetiske oljen laget med ekstra mye vaskemidler i seg for å holde motoren ren. Disse går nå løs på alt beket som er kommet som ett resultat av at de tidligere eierene tror de har vert lur og spart noen kroner på billig olje (og de har de jo. Det er nemlig ditt problem nå ikke sant!!) Alt beket løsner og tetter igjen alt som heter smørekanaler og fører til lagerslitasje og så videre. I verste fall så kan det havne i filteret og tette det til slik at det starter å gå på "by-pass" og dermed har det ingen effekt.

Personlig har jeg fullstendig tro på synt oljer men alt kommer an på utgangspunktet man starter med. Har en HiAce 4WD fra 1988 med 2.4 suge diesel som har gått på full synt Castrol (5000 km skift) hele livet og har nå 150 000 km på seg. Den motoren er HELT ren innvendig. Det er bare å ta en titt oppi og sammenligne den med en annen som har brukt mineralsk olje. Kommer til å fortsette å bruke synt på denne.

Har hørt at folk tar "motorvask" innvendig med å bytte til en billig olje type "biltema" blandet med rensemiddelet. Kjører med dette for så å "gjenta etter behov." Tapp av og "skyll" med mer billig olje i noen mil. Tapp så av og hell på godstoff. SKIFT FILTER NÅ! Selvsagt en sjanse å ta dersom rensemiddelet ikke klarer å skylle ut alt samtidig som det løsner fra overflatene rundt om i motoren.

Tja? Hva vet jeg?? :D

D
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Det er så mange meninger om dette at det er bare å bestemme seg for en ting og gå for det. Ifølge forrige eiere har min 60 kun gått på HelSynt olje. De gangene jeg har skiftet på den har jeg fyllt på HelSynt. Det er en bedre olje på alle måter. De faktaene som DanBjordal refererer til er jeg 100% enig i, et godt innlegg!

Når jeg nå holder på å starte min 3B motor som ikke har gått noe særlig siden 1995 så har jeg 30 liter med dårlig mineralsk olje som skal brukes opp på noen timer bare for å få ut driten i motoren. Etterpå skal jeg ha på HelSyntetisk med korte intervaller den første tiden.

Den helsyntetiske olja kjøper jeg på Felleskjøpet for ca 900,- for 10 liter (til dieselmotorer).

Sikkert ikke no galt med Quaker State oljen, men den helsynte på FK er heller ikke dum.
Dr.P
Innlegg: 52
Ble med: tor sep 28, 2006 4:39 pm

Innlegg av Dr.P »

Hei!
Quaker State oljen har betegnelsen: API Service CI-4, CH-4,CF/SL, SAE 15W-40 CI-4 PLUS. Oljen er beregnet for heavy duty diesel engines.

Som sagt, jeg er ingen ekspert på området. Det var også årsaken til at jeg denne gangen tok kontakt med eksperter på motorer, og fikk deres synspunkter. De sa b.l.a. at motoroljen skal bli "skitten", og at en gammel motor bør bruke litt olje. Bil nr. 2 er en 97 mod. Saab. Den har gått like langt som min HJ60, 260.000 km, og har gått på syntetisk olje siden den var ny. Bruker ikke olje mellom skiftene ( 10.000 km), og skal få syntetisk olje så lenge den er i min eie. Når det gjelder HJ60 vil jeg nok fortsette med mineralsk olje av god kvalitet. Som du nevner Bjordal, er disse motorene ingen "evighetsmaskiner" slik mange fremstiller det. På mitt spørsmål til "ekspertene" om "livslengden" på Toyotas dieselmotorer, fikk jeg ymse svar. De var enige om at kvaliteten stort sett var bra, men sa at "det man elsker varer", og dersom en motor ikke blir tatt vare på går den i stykker. Jeg kjenner til motorer av ulike fabrikat som bare "går og går". Samtidig har jeg opplevd mange motorhavarier på LC`er i nær omgangskrets. Ofte rundt 300.000 km. Selv om dette er noen mil, burde det ikke være noe problem for en LC motor. Som sagt, Saab`en har gått 260. og bruker ikke olje. Volvoen til naboen min har gått snart 500. km, og går som et uvær. En annen nabo skrota sin Mazda p.g.a. rust, den hadde gått 525.km. Nissan personbilen til en kjenning har rundet 550. km, og går som den alltid har gjort. Problemet, tror jeg, er at med vårt klima og mange kaldstarter, og mye småkjøring, kombinert med dårlig olje, og ikke bruk av motorvarmer, så er sjansen stor for at motoren "beker" , med havari som følge.Vi kan ikke sammenligne oss med varmere strøk, hvor motorene ikke er utsatt for slike påkjennelser. Uansett skal jeg med glede overhale eller bytte motor på min HJ 60 dersom dette blir nødvendig. Jeg har eid og kjørt mange biler gjennom livet, men det er bare HJ 60`en jeg har opplevd å savne. Så for meg handler dette om en følelse, mer enn fornuft. Jeg kjører 20.000 km. i året med LC, ofte langturer. Som de sa; " Det man elsker, varer". Så får vi bare prøve oss frem, og se hva som skjer! :lol:
Jostein78
Innlegg: 218
Ble med: man des 05, 2005 8:58 pm
Lokasjon: Eggedal

Innlegg av Jostein78 »

He he den olja ja,den er det ikke lett å bli enig om.Det som er så rart er at de som har har og bør ha greie på det aldri er enige.

Jeg kjører mineralsk 10-30 olje for dieselmotorer og det er godt nok i lange baner tror jeg så lenge man bytter ved max 500.Motoren min er sliten(tydelig mishandla på det groveste av forrige eier :( ) og bruker olje så for meg er det ingen alternativer

Har motor som skal overhales,da vil jeg nok vurdere syntetisk og bytte på 1000 mil

Tror nok dem fleste gamle dieselbiler har blitt mishandla med aaaltfor lange skifteintervaler.Ofte bruker dem litt olje å da er det mange som gir f i å bytte og bare fyller etter for da får jo bilen fersk olje og dermed er det unødvendig og bytte :roll:
jk
leikmyras
Innlegg: 64
Ble med: lør des 10, 2011 9:42 am
Lokasjon: Hakadal

Re: Olje og filter

Innlegg av leikmyras »

Jeg bruker fullsyntetisk olje på Hi Acen min 260 000 og har byttet filter og olje hver 7500 Og min 120 har gått nå 10000 etter at jeg kjøpte den og da blir det 2 gangen jeg bytter på den nå til uka men derfra og ut så blir det hver 7500 mellom skiftene. Ettersom jeg har jobbet med lastebiler i mange år nå og i firma jeg jobber byttes det olje hver vår og hver høst uansett kjørelengde. Blir det for mange mil blir det byttet i mellom der også. Tror vel diskusjonen om olje kan bli litt for mye merke prat. Men har brukt Hydro Texaco olje på lastebilene og det er maskiner som går mange timer i uka. Kaldstarter om vinteren og går mye på tunggang og mye tung kjøring. Sjelden eller aldri noe motorhavari. Siste var en Volvo med en løs sylynderforing og før det en MAN med turboras. Da snakkker vi om en 40 tunge kjøretøy som går fra en 5-6 timer til 24 timer i døgnet. Snakker her om de siste 5-6 årene. Så bytter man olje regelmessig steller vogna på en fornuftig måte og hulder turtelleren godt unna det røde feltet bør vel Toyota maskinene holde lenge???? Om det er FK eller Statoil eller......?
Men tror jeg kommer til å velge en halv mineralsk eller hel mineralsk olje til min nyinnkjøpte men ikke hentet HJ60. Hvis noen har noen sterke meninger eller argumenter mot dette så vennligst ring meg så jeg kan bli rettledet på den smale vei-----eller ikke.... Er å treffe på 90098771
Thomas Ryen
90098771

LC 120 AT 35
HJ 60
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Olje og filter

Innlegg av marting »

:lol: Wow en tråd tatt opp igjen etter 6 år.. Lurer på hvordan det går med bilen til Dr.P nå ?!

Jeg har kjørt FK "superturbo 10w40" delsynt på min 60 siden jeg fikk den... går ennå den. Bytter minst en gang i året selv om bilen brukes lite.. tror jeg har hatt 6 eller 7 skift på 50000 km.. Kjøper orginalt filter, koster 200 kr så det er minimalt å spare på dette..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
leikmyras
Innlegg: 64
Ble med: lør des 10, 2011 9:42 am
Lokasjon: Hakadal

Re: Olje og filter

Innlegg av leikmyras »

Dato ikke så viktig her da. Men kjøper alle filtre hos Egil Eng av den enkle grunn at det ligger rett ved siden av jobben. Og vi bruker så klart disse filtrene på bilene på jobben. Men det viktigste er vel at man skifter olje og filtre regelmessig
Thomas Ryen
90098771

LC 120 AT 35
HJ 60
Brukeravatar
geronimo82
Innlegg: 97
Ble med: ons okt 31, 2007 12:17 am
Lokasjon: Halden

Re: Olje og filter

Innlegg av geronimo82 »

[quote="marting"]:lol: Wow en tråd tatt opp igjen etter 6 år.. Lurer på hvordan det går med bilen til Dr.P nå ?!

Hehe. Bilen te doktoren går enda i beste velgående. Kjørte lenge på Quaker State selv, men den lokale oljedealeren slutta med den, så kjører nå med samme olja under et annet navn ( ifølge dealeren). Motoren maler som kastrert hankatt enda. Lekker ikke olje eller noe annet tull. Kjørte en vending med fullsyntetisk sist vinter, men da hakka motoren fælt.
Don`t eat the yellow snow
Svar

Tilbake til «Motor 6x»