Turbo trykk igjen da
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Turbo trykk igjen da
Jeg lader overkant av 1 bar nå og opp til 1,2 på høyt turtall. Har en boost controller og smimsa wastegaten litt. når jeg justerer boost controlleren ned så lader turboen bare saktere opp virker det sånn. så da må jeg shimse ned på på wastegaten .. MEN! skal jo ingen ting før den lader fra 1,2 til 0,6bar. til og med med den minste spaceren jeg rykker ned til så er det ikke noe midt i mellom enten lade lite eller mye. og det iriterer meg! noe tips?
Re: Turbo trykk igjen da
Hvorfor shimse den opp?
Holder det ikke bare å bruke trykkregulatoren som blør ut litt trykk slik at wastegaten åpner seinere?
Evnt. kjøre uten wastegaten koblet til?
Det gjør jeg på min 12H-T bare følg med på trykk og eksos temp!
Om du opplever at den bygger opp trykk, men over et vist trykk og evnt turtall så mister du trykket igjen?
Da må du ta ut trykk regulatorens aneroid og modifisere denne litt da du nå kjører et trykk utenfor det område den er laget for.
Ser du har posta dette i 60 serie forumet, men regner med du snakker om din 2L-T motor i din 70 serie?
Holder det ikke bare å bruke trykkregulatoren som blør ut litt trykk slik at wastegaten åpner seinere?
Evnt. kjøre uten wastegaten koblet til?
Det gjør jeg på min 12H-T bare følg med på trykk og eksos temp!
Om du opplever at den bygger opp trykk, men over et vist trykk og evnt turtall så mister du trykket igjen?
Da må du ta ut trykk regulatorens aneroid og modifisere denne litt da du nå kjører et trykk utenfor det område den er laget for.
Ser du har posta dette i 60 serie forumet, men regner med du snakker om din 2L-T motor i din 70 serie?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
-
- Innlegg: 439
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: Turbo trykk igjen da
Høres ut som du har montert boostcontrolleren feil.
På trykkslangen som går til wastgaten skal du lage en utblødning,
som gjør at wastgateventilen opfatter turbotrykkert som lavere enn det faktisk er.
Det er størrelsen på denne utblødningen du skal regulere med boostcontrolleren.
Hvis du har satt boostcontrolleren som en struping i serie på trykkslangen,
vil du bare skape en forsenking på hvor raskt wastegaten klarer å regulere ned til det den mener er korrekt trykk.
Håper det var noenlunde forståelig forklart.
På trykkslangen som går til wastgaten skal du lage en utblødning,
som gjør at wastgateventilen opfatter turbotrykkert som lavere enn det faktisk er.
Det er størrelsen på denne utblødningen du skal regulere med boostcontrolleren.
Hvis du har satt boostcontrolleren som en struping i serie på trykkslangen,
vil du bare skape en forsenking på hvor raskt wastegaten klarer å regulere ned til det den mener er korrekt trykk.
Håper det var noenlunde forståelig forklart.
Re: Turbo trykk igjen da
Hvordan kjedde dette? hmm ja mener selfølgelig 70 serie 2-lt. vill ha på wg da gidder ikke kjøre utenlassebb skrev:Hvorfor shimse den opp?
Holder det ikke bare å bruke trykkregulatoren som blør ut litt trykk slik at wastegaten åpner seinere?
Evnt. kjøre uten wastegaten koblet til?
Det gjør jeg på min 12H-T bare følg med på trykk og eksos temp!
Om du opplever at den bygger opp trykk, men over et vist trykk og evnt turtall så mister du trykket igjen?
Da må du ta ut trykk regulatorens aneroid og modifisere denne litt da du nå kjører et trykk utenfor det område den er laget for.
Ser du har posta dette i 60 serie forumet, men regner med du snakker om din 2L-T motor i din 70 serie?
Re: Turbo trykk igjen da
Hei! jeg har montert den slik,Motorgarasjen skrev:Høres ut som du har montert boostcontrolleren feil.
På trykkslangen som går til wastgaten skal du lage en utblødning,
som gjør at wastgateventilen opfatter turbotrykkert som lavere enn det faktisk er.
Det er størrelsen på denne utblødningen du skal regulere med boostcontrolleren.
Hvis du har satt boostcontrolleren som en struping i serie på trykkslangen,
vil du bare skape en forsenking på hvor raskt wastegaten klarer å regulere ned til det den mener er korrekt trykk.
Håper det var noenlunde forståelig forklart.
- Vedlagte filer
-
- Bilen da.jpg (86.63 KiB) Vist 16288 ganger
Re: Turbo trykk igjen da
Det er feil, du trenger et T stykke.
Skal lage en liten paint tegning til å illustrere hvordan den skal kobles opp
Skal lage en liten paint tegning til å illustrere hvordan den skal kobles opp
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Turbo trykk igjen da
trenger ikke jeg har prøvd det t stykke som følger med, da lader den veldig mye! og enda videre så det funka ikke.lassebb skrev:Det er feil, du trenger et T stykke.
Skal lage en liten paint tegning til å illustrere hvordan den skal kobles opp
Re: Turbo trykk igjen da
På T stykke kan være hva som helst. Billig og enkel løsning er T stykkene biltema selger til spylervæske slanger. Disse passer rett på 5mm vakumslangen din
Det trykkregulatoren gjør er å blø ut luft så trykket wastegaten opplever blir mindre.
Se for deg en hageslange.
Lager du hull på den så noe av vannet kommer ut vil trykket i enden bli mindre. Jo større hull du lager jo mindre vil trykket i andre enden bli.
Jo mer du vrir på hjulet til trykk regulatoren jo større blir "hullet" inni regulatoren og jo mer luft (trykk) slipper igjennom istedenfor å gå til wastegaten.
Med denne kunnskapen er det også lett å lage en trykkregulator ut av eks. en kulekobling til vannslanger eller andre gradvis lukke å åpne ventiler som kan holde trykk. Om man ikke gidder å kjøpe en litt for seg gjord løsning
Det trykkregulatoren gjør er å blø ut luft så trykket wastegaten opplever blir mindre.
Se for deg en hageslange.
Lager du hull på den så noe av vannet kommer ut vil trykket i enden bli mindre. Jo større hull du lager jo mindre vil trykket i andre enden bli.
Jo mer du vrir på hjulet til trykk regulatoren jo større blir "hullet" inni regulatoren og jo mer luft (trykk) slipper igjennom istedenfor å gå til wastegaten.
Med denne kunnskapen er det også lett å lage en trykkregulator ut av eks. en kulekobling til vannslanger eller andre gradvis lukke å åpne ventiler som kan holde trykk. Om man ikke gidder å kjøpe en litt for seg gjord løsning
- Vedlagte filer
-
- Trykk regulator.png (9.56 KiB) Vist 16281 ganger
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Turbo trykk igjen da
Da har du kobla T-stykke feil.
Inne i mange av de T-stykkene som følger med sitter det en fjær avlasta ball som stenger den ene veien. Den er der for å ungå å dra inn luft via regulatoren når motoren suger. En dieselturbo suger veldig lite og jeg hadde ikke brudd meg. Er bare for å unngå å få dritt inn i innsuget.
Om du derimot kobler T-stykket feil vei så vil det bli det samme som om du har koblet av wastegaten og du vil lade så mye trykk som dieselmengden du gir motoren tillater.
Prøv å snu den andre veien eller ta den fra hverandre og ta ut fjær og ball!
Jeg bor ikke mer enn 5-10min unna deg, bare å ta turen bort så kan jeg koble den på riktig for deg
Evnt. prøve å feilsøke litt
Inne i mange av de T-stykkene som følger med sitter det en fjær avlasta ball som stenger den ene veien. Den er der for å ungå å dra inn luft via regulatoren når motoren suger. En dieselturbo suger veldig lite og jeg hadde ikke brudd meg. Er bare for å unngå å få dritt inn i innsuget.
Om du derimot kobler T-stykket feil vei så vil det bli det samme som om du har koblet av wastegaten og du vil lade så mye trykk som dieselmengden du gir motoren tillater.
Prøv å snu den andre veien eller ta den fra hverandre og ta ut fjær og ball!
Jeg bor ikke mer enn 5-10min unna deg, bare å ta turen bort så kan jeg koble den på riktig for deg
Evnt. prøve å feilsøke litt
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Turbo trykk igjen da
Ja okei takk for god info! skal prøve og fikse det imorra, ja vet det t stykke så er det 1 som den skal settes (med pila) du bor på skedsmokorset du og jalassebb skrev:Da har du kobla T-stykke feil.
Inne i mange av de T-stykkene som følger med sitter det en fjær avlasta ball som stenger den ene veien. Den er der for å ungå å dra inn luft via regulatoren når motoren suger. En dieselturbo suger veldig lite og jeg hadde ikke brudd meg. Er bare for å unngå å få dritt inn i innsuget.
Om du derimot kobler T-stykket feil vei så vil det bli det samme som om du har koblet av wastegaten og du vil lade så mye trykk som dieselmengden du gir motoren tillater.
Prøv å snu den andre veien eller ta den fra hverandre og ta ut fjær og ball!
Jeg bor ikke mer enn 5-10min unna deg, bare å ta turen bort så kan jeg koble den på riktig for deg
Evnt. prøve å feilsøke litt
Re: Turbo trykk igjen da
Hjalp det, eller kommer du en tur bortom?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Turbo trykk igjen da
Nei lader fortsatt for mye. prøvd alt av metoder nå! trur jeg gir opp, får bare lade 1,2 på max da... sellom jeg vill lade 0,9
Re: Turbo trykk igjen da
Må ikke gi opp
Men 1.2bar er ikke noe farlig, bare pass på temperaturen!
Kjører selv 1.25bar, men det er på standard dieselmengde så blir ikke så varmt
Har du prøvd å ta ut den fjærbelasta ballen inne i T-koblinga?
Men 1.2bar er ikke noe farlig, bare pass på temperaturen!
Kjører selv 1.25bar, men det er på standard dieselmengde så blir ikke så varmt
Har du prøvd å ta ut den fjærbelasta ballen inne i T-koblinga?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Turbo trykk igjen da
[quote="lassebb"]Må ikke gi opp
Men 1.2bar er ikke noe farlig, bare pass på temperaturen!
Kjører selv 1.25bar, men det er på standard dieselmengde så blir ikke så varmt
Har du prøvd å ta ut den fjærbelasta ballen inne i T-koblinga?[/quot
Må jo justere opp diesel mengde etter turbo trykk da eller så går den magert som ikke er bra, men det T stykke er veldig hard! sånn hvis du tar kompressord pistolen og trer den inni så skal det litt til før det kommer ut på andre siden av T stykke skal prøve og ta fjæra ut imorra. vet at den boost controlleren har gått ut av gjengene sine så den er ganske fæl med og vri om + -
kanskje jeg tar turen innom en dag bor jo ike lange stykke unda!
Men 1.2bar er ikke noe farlig, bare pass på temperaturen!
Kjører selv 1.25bar, men det er på standard dieselmengde så blir ikke så varmt
Har du prøvd å ta ut den fjærbelasta ballen inne i T-koblinga?[/quot
Må jo justere opp diesel mengde etter turbo trykk da eller så går den magert som ikke er bra, men det T stykke er veldig hard! sånn hvis du tar kompressord pistolen og trer den inni så skal det litt til før det kommer ut på andre siden av T stykke skal prøve og ta fjæra ut imorra. vet at den boost controlleren har gått ut av gjengene sine så den er ganske fæl med og vri om + -
kanskje jeg tar turen innom en dag bor jo ike lange stykke unda!
Re: Turbo trykk igjen da
Bare å stikke innom
Men tror du har forveksla bensin motor og diesel motor litt her.
En diesel motor er bra å kjøre magert, da holder den seg kaldere og blir mer effektiv. Kjører du en diesel på alt for rik blanding er det lett å ødelegge den.
På bensin motoren er det helt motsatt! Kjører du den magert skaper det unødvendig varme og du det er mye lettere å ødelegge den. Kjører du en bensin motor rikt derimot har det en kjølende effekt på forbrenninga og sjangsen for å ødelegge den minimeres.
Har du installert en sensor for å overvåke enten forbrenningstemperuten i sylinderen eller eksostemperaturen idet den forlader sylinderen?
Jeg har en trykk regulator her jeg vet fungerer det går ann å teste ut for å utelukke om det er den som er defekt eller ikke
Men tror du har forveksla bensin motor og diesel motor litt her.
En diesel motor er bra å kjøre magert, da holder den seg kaldere og blir mer effektiv. Kjører du en diesel på alt for rik blanding er det lett å ødelegge den.
På bensin motoren er det helt motsatt! Kjører du den magert skaper det unødvendig varme og du det er mye lettere å ødelegge den. Kjører du en bensin motor rikt derimot har det en kjølende effekt på forbrenninga og sjangsen for å ødelegge den minimeres.
Har du installert en sensor for å overvåke enten forbrenningstemperuten i sylinderen eller eksostemperaturen idet den forlader sylinderen?
Jeg har en trykk regulator her jeg vet fungerer det går ann å teste ut for å utelukke om det er den som er defekt eller ikke
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Turbo trykk igjen da
For å kjøre en diesel turbo magerst mulig, kobler du av wastegaten. Da vil turbotrykket justere seg ned med mindre diesel og opp ved mer diesel.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Turbo trykk igjen da
Hehe, det tenker jeg nokjohi skrev:Mente bensin haha ,
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot