sort røg fra 12ht

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

sort røg fra 12ht

Innlegg av ms sejersen »

Har brug for lidt hjælp til min 12ht, den har stadig original plombering på pumpen , men den ligger en sort sky når den får gas, osse ved pæn kørsel.
motoren lyder sund.

Armen som sidder på den bagerste del af pumpen, sad fast, men er nu smurt og kan bevæge sig igen, uden at det hjalp. Om armen kører helt så frit som den skal, er jeg lidt i tvivl om.
Nogle gode ideer ? brændstoffilter, olie og lign er skiftet.
DSC01163.JPG
DSC01163.JPG (35.87 KiB) Vist 13874 ganger
DSC01165.JPG
DSC01165.JPG (28.81 KiB) Vist 13874 ganger
DSC01166.JPG
DSC01166.JPG (29.38 KiB) Vist 13874 ganger
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av lassebb »

Den armen du har smørt er der kun for å skru av motoren ved for høy eller lav temperatur såvidt jeg har forstått. Delekatalogen beskriver den kun som: THERMO-ELEMENT SUB-ASSY 22474-68160.

Sort røyk tilsier at den for brensel den ikke klarer å forbrenne.
Det kan være flere årsaker til dette.

At motoren for for mye brensel:
-En eller flere dyser som er såpass gående at dieselen som sprøytes inn ikke klarer å antenne.
-En eller flere sylindere som har mista kompresjonen sin sånn at dieselen ikke antenner.
-En eller flere oljelekkasjer så motoren kjører litt på oljen sin i tillegg. Eks. toppakning eller i turbo.

At motoren for for lite oksygen:
-Tett luftfilter, lenge siden du har byttet dette?
-Gåen turbo som ikke klarer å levere nok luft.
-Blokkering av luft tilførselen til motoren et eller annet sted i systemet.

Har du montert en turbo trykkmåler i bilen?
Prøv først å kjør uten luftfilter på en støvfri asfaltvei. Bare ta ut det originale uten å sette i et nytt et. evnt. bare kjøpt et nytt et med engang, er kanskje på tide? OBS, OBS! Vær klar over at kjører du uten luftfilter kan du suge inn ting som vil ødelegge turbo og motor om du er uheldig, men går som regel bra :)
Hjelper ikke dette, prøv å koble fra wastegaten. Bare koble av gummislangen som går til kompressorhuset. Ble det mindre sort røyk nå og økte trykket noe?

Rapporter tilbake funnene dine så vet vi mer sikkert hva problemet er.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av ms sejersen »

Hei
Jeg har prøvet med nyt filter og uden, samme røg.
Prøvede trykur og den lå på 0,55 simsede den op og den ligger nu på 0,7 samme røg.
må lige prøve en tur uden slangen til wastegaten og se om det ændrer noget.
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av lcvidar »

Er det spjeld i innsuget på motoren? 2H har vel det. Sjekk om det åpner.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av ms sejersen »

lcvidar skrev:Er det spjeld i innsuget på motoren? 2H har vel det. Sjekk om det åpner.
ingen gasspjæld i 12ht
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av ms sejersen »

Så har jeg prøvet uden slange på wastegate, samme røg som før. hmm
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av lassebb »

Noterte du deg hvor mye trykk den lada?

Stemmer er ikke gassspjeld på 12H-T, men det er et spjeld som lukker helt for å skru av motoren. Prøv å beveg på det med hånda, se om det sitter fast i en nesten lukket posisjon.
Det kan åpnes og lukkes via en arm på utsiden av spjeldhuset.

Siden det ikke hjalp å koble fra wastegate for mer luft kan det virke som en sylinder ikke antenner. Er ikke alltid like lett å merke på en sekser diesel som det eks. er på en firer bensin.

Neste step blir nesten å gå over å sjekke at alle dysene åpner på riktig trykk samt lager en fin tåke av dieselen. Samtidig sjekker du kompresjonen på alle sylindrene.
Men bare hvis du er helt sikker på at motoren for nok luft, at det ikke er problemet.

Er litt jobb å sjekke dyser og komp. Særlig på motorer uten glødeplugger :/


Er det så mye røyk at du teppebomber dem bak deg eller er det bare så du ser det godt selv og synes det er plagsomt?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av ms sejersen »

glemte at måle tryk uden wastegate, prøvede kun en kort tur og syntes næsten det var værre.

Det er så meget at det generer dem bagved, men jeg gav den en belladd dieselrens i onsdags og har nu fået kørt lidt og det har hjulpet, men stadig for meget røg, det er især når jeg skifter 1-2-3 ved lave omdr og sejtrækker gir jeg et dap på speederen som mellemgas kommer der osse en god sort sky og selvfølgelig hvis jeg kører den hårdt.

kan det tænkes at den ganske enkelt får for meget brændstof, selv om der ikke er rørt ved mængde skruen ?
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av lassebb »

Har hørt rykter om at den kan gi litt mer etter mye bruk pga. slitasje. Men tviler på at det er så mye at den ryker sort.

Har den alltid gjort det i ditt eie eller har det skjedd plutselig?

Andre kan ha stilt på dieselmengden og satt på nye plomberinger på skruen.


Du trenger 10mm fastnøkkel samt 3mm umbraco.
Inn er mindre diesel og ut er mer.
På 12H-T pumpa hr du 2 justeringer, en som kun endrer mengde under trykk, den skruen sitter nærme toppen oppe på trykk kompensatoren i retning radiatoren.
Den andre sitter mer mot midten av pumpa på andre sida, inn mot torpedoveggen. Den justerer dieselmengden over hele båndet.



Men rart et ikke hjelper å øke trykket, spesielt at det ikke hjalp noe å kjøre med lukket wastegate. Da vil du få maks trykk levert dieselmengde klarer å produsere. Om det bare er pumpa som er stilt opp skal røyken forsvinne ved høyere trykk.

Selv kjører jeg min 12H-T med wastegaten koblet fra. Har stilt litt på dieselmengden og lader 1.5bar. Jeg merker ingen røyk overhode uansett hvor hardt jeg prøver å provosere den fram. Vil også si bilen går godt ;)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av ms sejersen »

aah viste ikke at det kunne stilles 2 steder, det er kun den forreste der er plomberet, den anden er brudt. må prøve at ændre lidt på den.

Jeg kender ikke motoren, den er først lige lagt i bilen og jeg havde ikke prøvet den i anden bil, kun opstart.
Men den trækker ok efter den fik 0,7 istedet for 0,55 hvor den føltes lidt tam.

Jeg vil prøve at justere lidt på den og se om det hjælper, ellers må der en dyse/komp test til.
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av ms sejersen »

så kører det... :D den bagerste øverste 12mm justerskrue som ikke var plomberet prøvede jeg først 1/2 omgang ud = mere røg - tilbage igen.
efter flere små justeringer endte jeg med ca 3/4 omgang ind = stort set ingen røg.
Den har fint optræk, men dør noget ud over 100 kmt og helt røgfri, justerede så den forreste justerskrue ca 3/4 omgang ud og det hjalp, stadig uden røg. tror godt den kunne tåle lidt mere, men nu skal den lige køre lidt først, tror jeg senere vil lade et diesel værksted stå for den endelige justering.
Mange tak for hjælpen, lassebb
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av lassebb »

Stemmer den bakerste er litt større, 12mm. Den justerer diesel mengden før trykk kompensatoren slår inn, da justerer den skruen som er foran trykket.
Ville ikke brydd meg om å sende den til et verksted. Så lenge den for nok luft og ikke alt for mye diesel tviler jeg på du ødelegger den.

En ting du derimot burde investere i er en EGT måler som du monterer i eksos manifolden før turbo. Om du ødelegger motoren er det pga. temperatur ikke trykk ... :)

Hadde jeg vært deg hadde jeg koblet av wastegaten som jeg har gjort, stilt opp diesel til du lader 1.5bar og vært fornøyd :) Den går godt på den tuninga i et 60 karroseri.
Jeg har ikke intercooler for øyeblikket og original eksos. Har heller ikke fått montert min EGT måler ennå, men virker ikke som motoren sliter med høy eksos temp.

Om du stiller din motor som min så pass på temp, tar ikke på meg noe ansvar ;)
Leser du i verksted manualen til 2H og 12H-T motoren står det detaljerte grafer på hvordan dieselmengden endrer seg etter hvilke justeringer på pumpa og derved hvordan motoren vil reagere. Er totalt 4 skruer å stille på, men 2 av dem kommer du ikke til. Må enten demontere innsuget eller pumpa :(


Bare hyggelig å kunne hjelpe, bra det løste seg :D
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av beaas »

Jeg ville vært litt forsiktig med å justere for mye trykk på orginalturboen. Motoren tåler nok trykk, men er mer usikker på turboen. Ihvertfall den CT 26 versjonen som er på 24V 80 serie så har jeg hørt den ikke tåler så mye trykk. Og at begge CT26 versjonene levert på 80 serien blir rene varmepumper når de kommer over 1,1 i trykk. Orginalturboen til 12H-t kjenner jeg ikke til. Bare å bestille seg en G turbo vel og kjøre på med 1,4-1,6 i trykk? Cummins'n min kjører med 1,9-2,0 i trykk orginalt men er vel bygd opp noe anderledes og!

Få montert på EGT måler! Jeg ble overrasket hvor varmt det fort ble når jeg satte inn det på min 80. Da hadde jeg kjørt 200 tkm med min gamle 12V 80 uten EGT måler og antagelig noe (for) fet blanding...

Justerte opp trykket fra 0,9 til 1,0 på min nåværende 80 etter småjusteringer på pumpa hjalp bra med å senke temperaturen, men prøvde aldri noe over 1,0 i trykk. Monterte IC så sank temperaturen ytterligere (trykket sank også med 0,05 eller så, etter IC). I en test bakke nådde jeg lett 700 grader EGT med trykk på 0,9, justerte opp trykket til 1,0 og fikk den ikke over 700 grader i samme bakke. Etter intercooler montering (stor forskjell på diverse kjølere) så når jeg nå bare såvidt over 600 grader Dvs når ikke 600 grader vinterstid (men oppnår da også noe høyere trykk en sommerstid, forskjell på ca 0,04 mellom 10 minus og 20 pluss) men når 620-630 grader sommerstid i 20 grader pluss.

Er spent på hva ny eksos vil gjøre med dette...

Nå er det ikke sikkert motoren tar veldig skade over å være over 700 grader i en viss periode. Men trekker man mye henger og presser maks over lengre tid i bakker (ikke noe problem i Danmark kanskje?) så bør man tune litt mer konservativt en om man kjører som meg, altså uten henger og kun familiebruk.

Så er vel det beste å tune ved å gå etter AFR og ikke EGT. En viss sammenheng er det her, vet for lite om det, men uansett bør det ikke bli for vamt, og for all del så så det tunes så det ikke ryker svart. Blir endel prøving og feiling på meg når jeg kommer tilbake til min HDJ. Har ikke trua på at et dieselverksted i Norge skal få til dette særlig bra, unntak finnes vel men kjenner ikke til noen. Dyrt å dra til Australia med bilen!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: sort røg fra 12ht

Innlegg av ms sejersen »

Jeg tror jeg beholder trykket omkring det originale, selv om det selvfølgelig kunne være sjovt med mere power, lige nu er det en vældig fremgang fra den gamle h motor :)
lyder som en god ide med egt måler, jeg kører meget med trailer og bruger bilen dagligt.
Svar

Tilbake til «Motor 6x»