Veldig varm motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1317
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Veldig varm motor

Legg inn av KjellOlsen » tir jul 22, 2014 7:02 am

Har en 12HT motor som har blitt altfor varm, da vifta kilte seg fast uten at jeg merket det.
Dette medførte at toppakningen begynte å slippe ut olje, og eksos kom inn i kjølevannet. Har kjørt med dette lenge uten å merke det. Under stor belastning kokte den igjen, og når jeg fikk tempen ned igjen, fylt på noe vann og begynte å kjøre, var det merkbart dårligere drag i bilen, og tempen gikk opp med en gang.
Byttet topp, nyoverhalt, og toppakning. Den gamle pakningen hadde blitt veldig varm, da stoffet på pakningen nesten hadde smeltet. Toppen hadde bøyd seg 0,2mm.
Etter montering og prøvekjøring drar den like dårlig, kommer ikke over 60 - 70 km. Turbotrykk er nok noe lavere enn før, men vanskelig å kjenne da motoren ikke går som den har gjort før.
Spørsmål: Kan varmen ha ødelagt noe på stempler eller ringer? Så ingen sprekker eller skader på stemplene når jeg byttet topp. Har fått en vining på turtall fra ca 2000 omdreininger som blir mer og mer fremtredende. Lurer på om ventilløfterne ikke får smøring, at det er derfor det viner. (Sterk lyd)
Turboen kjennes ut til å svirre fint rundt. Ingen slakk annet enn til oljefilmen.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Veldig varm motor

Legg inn av lassebb » tir jul 22, 2014 11:03 am

Bytta du hele toppen i en ny en, eller planslipte du den og blokka før du monterte det sammen igjen med en ny pakning?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1317
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Veldig varm motor

Legg inn av KjellOlsen » tir jul 22, 2014 12:42 pm

Hadde en annen topp fra en annen motor liggende. Den har jeg brukt før, men kuttet den ut da motoren blandet olje i vannet. Toppen ble trykktestet, og funnet i orden hos sylinderservice.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2356
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Veldig varm motor

Legg inn av offroadguru Solli » tir jul 22, 2014 4:16 pm

Håper du finner ut av det er det eneste jeg kan si og bidra med Kjell. Ellers må du finne deg en 2H.

ofrovold
Innlegg: 1977
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Veldig varm motor

Legg inn av ofrovold » lør jul 26, 2014 11:14 pm

Har du tatt kompresjonstest på sylindrene?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Veldig varm motor

Legg inn av lassebb » lør aug 02, 2014 1:00 pm

Kan ikke være kjølesystemet som har tetta seg såpass at det ikke kjøler godt nok?
Om du har fått olje i vannet tidligere kan dette avleire seg i radiatoren, olje-vann varmeveksleren osv.
Hjelper ikke med god vannkjøling om oljekjølinga ikke fungerer lenger heller.

Kanskje på tide med en ful motoroverhaling?
Bedre det enn å nedgradere til en 2H.

Om du velger det ville jeg vaska alle deler som tåler det i et bad av kausisk soda, bare vær klar over at dette skader huden på samme måte som syre så du vil ikke få det på deg, det etser av alt av maling og løser opp aluminium og noen andre metaller så les deg opp på det og vit hva du gjør før du gjør det :)
Får ikke renere deler enn med en god kjemisk rens :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Svar

Gå tilbake til «Motor 6x»