Mission impossible - 12HT

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
maa
Innlegg: 125
Ble med: tir aug 01, 2006 7:06 pm
Lokasjon: Oslo

Mission impossible - 12HT

Innlegg av maa »

Bilverksteder kan (eller gidder) tydeligvis ikke skru gamle dieselbiler lenger :roll: Har snakket med MANGE og får anbefalt av alle sammen å kjøpe ny motor... Som jo ikke gror på trær. Jeg må få byttet ventiltettinger, skiftet stempelringer og få honet sylinderene på en 12HT.
Bruker 1 liter olje pr tank. Turbo er ok og det lekker ingen steder. Mulig det kun er ventiltettinger som er kaputt, men vil gjerne få gått over alt så jeg slipper to runder. Tenkte å prøve her på forumet en siste gang. Er det noen som vet om en hobbymekaniker / verksted som kan ta denne jobben? Alt sør for Lillehammer og øst for Hemsedal er aktuelt. Har allerede snakket med Haugen i Bø. Jeg er villig til å betale bra for at noen med peiling gjør jobben.

Drar gjerne til Danmark evt om noen av dere gutta der nede vet om noen?
Senest rettet af maa man mar 19, 2018 4:57 pm, rettet i alt 1 gang.
2009-2011: BJ42 - 1982 - 3BT
2011-2014: HJ61 - 1986 - 12HT
2014-I dag: BJ40 - 1978 - 12HT
2018-I dag: YH66 -1987 - 4Y
-Garasje-
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av ole_kristian »

Jeg drister meg til å anbefale verkstedet noen kamerater av meg driver - Sand-Tec i Nord Odal. Tlf 62 97 40 50
Vet ikke hvor du bor jeg - men dette verkstedet ligger ca en drøy time nord øst for Oslo.
Solide mekanikere med lang fartstid på allsidig verkstedarbeid.
Du kan da høre med dem, om de tar det på seg i hvert fall.
http://sand-tec.no/

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
maa
Innlegg: 125
Ble med: tir aug 01, 2006 7:06 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av maa »

@Ole_Kristian. Takk for tipset! Prøver dem. Alle andre, kom gjerne med flere forslag.
2009-2011: BJ42 - 1982 - 3BT
2011-2014: HJ61 - 1986 - 12HT
2014-I dag: BJ40 - 1978 - 12HT
2018-I dag: YH66 -1987 - 4Y
-Garasje-
kruger
Innlegg: 578
Ble med: tir apr 13, 2010 4:25 pm
Lokasjon: Horsens, Danmark
Kontakt:

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av kruger »

maa skrev:Jeg må få byttet ventiltettinger, skiftet stempelringer og få honet sylinderene på en 12HT.


Drar gjerne til Danmark evt om noen av dere gutta der nede vet om noen?

Ring meg gjerne på xxxx
Det er jo så vidt at der ikke er langt til at renovere motoren totalt, som Sejersen lige har gjort på sin 12ht i 45 troopy'en, om du vil ha honet cylindre og nye ringe, da vil prisen for nye lejer ikke være meget ekstra, men du kan risikere at den trænger stempler, da disse er svage på gamle 12ht motorer.

Om ikke andet tror jeg Michael Sejersen gerne anbefaler firmaet hvor han fik renoveret.
Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
Brukeravatar
maa
Innlegg: 125
Ble med: tir aug 01, 2006 7:06 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av maa »

kruger skrev:
maa skrev:Jeg må få byttet ventiltettinger, skiftet stempelringer og få honet sylinderene på en 12HT.


Drar gjerne til Danmark evt om noen av dere gutta der nede vet om noen?


Det er jo så vidt at der ikke er langt til at renovere motoren totalt, som Sejersen lige har gjort på sin 12ht i 45 troopy'en, om du vil ha honet cylindre og nye ringe, da vil prisen for nye lejer ikke være meget ekstra, men du kan risikere at den trænger stempler, da disse er svage på gamle 12ht motorer.

Om ikke andet tror jeg Michael Sejersen gerne anbefaler firmaet hvor han fik renoveret.
Hei Kruger! Takk for svar! Jeg skulle gjerne gjort det samme som Sejersen. Hva er lejer? Slik jeg har forstått det må man ikke ut med motoren for å hone sylinderene. Man kan gjøre det nedenfra. Jeg hadde håpet at det var mulig å få til mens motoren står i bilen. Gjør de som Sejersen brukte hele denne jobben, altså at jeg kan parkere bilen og hente den etterpå? Jeg fikk estimert at det ville være en 3-4 dagers jobb.
Senest rettet af maa man mar 19, 2018 4:57 pm, rettet i alt 1 gang.
2009-2011: BJ42 - 1982 - 3BT
2011-2014: HJ61 - 1986 - 12HT
2014-I dag: BJ40 - 1978 - 12HT
2018-I dag: YH66 -1987 - 4Y
-Garasje-
kruger
Innlegg: 578
Ble med: tir apr 13, 2010 4:25 pm
Lokasjon: Horsens, Danmark
Kontakt:

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av kruger »

, lejer er vist lager?, som det vel hedder på norsk? Uanset man kan godt gøre det på den måde du skriver, men med det du beskriver omkring motoren da mener jeg kun der er en løsning, ud med motoren, toppen af, bund pande af, brændstof pumpe af og aflevere shortblok til cylinder service og få den lavet rigtigt, du bruger mange penge på honing imens den er i bilen,i forhold til at gøre det sidste job og få alt lavet.

I mine øjne er der kun den løsning, du forventer vel nok at køre bilen i flere år frem, da bliver du vældig glad for at ha gjort jobben :)
Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
Brukeravatar
maa
Innlegg: 125
Ble med: tir aug 01, 2006 7:06 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av maa »

[quote="kruger"], kun der er en løsning, ud med motoren, toppen af, bund pande af, brændstof pumpe af og aflevere shortblok til cylinder service og få den lavet rigtigt, du bruger mange penge på honing imens den er i bilen,i forhold til at gøre det sidste job og få alt lavet.

Jeg vil veldig gjerne gjøre det skikkelig. Spørsmålet blir bare om det finnes noen som gjør hele denne jobben?
Ambisjonen må være å kunne parkere bilen et sted og hente den etterpå. Jeg skjønner at dette blir langt fra gratis.
Kan du eller noen du kjenner ta jobben med demontering og montering? Send evt pm med tlf nr så ringer jeg deg opp.
2009-2011: BJ42 - 1982 - 3BT
2011-2014: HJ61 - 1986 - 12HT
2014-I dag: BJ40 - 1978 - 12HT
2018-I dag: YH66 -1987 - 4Y
-Garasje-
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av ms sejersen »

Hei
Ja der er nok stor risiko for at stemplerne osse trænger til udskiftning,
I den cylinder som "gav op", i min, så stemplet sådan ud :shock:
DSC02714.JPG
DSC02714.JPG (29.07 KiB) Vist 18632 ganger
men de andre stempler var osse godt slidte i sporet til stempelringene.
DSC02717.JPG
DSC02717.JPG (29.02 KiB) Vist 18632 ganger
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av Johnny Fredriksen »

kom tilfeldig over denne på finn. Sjekk ut den FINN-kode: 43575763
Brukeravatar
maa
Innlegg: 125
Ble med: tir aug 01, 2006 7:06 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av maa »

johnfred skrev:kom tilfeldig over denne på finn. Sjekk ut den FINN-kode: 43575763
Takker! Prøver først i danmark, men skal sjekke ut disse også!
2009-2011: BJ42 - 1982 - 3BT
2011-2014: HJ61 - 1986 - 12HT
2014-I dag: BJ40 - 1978 - 12HT
2018-I dag: YH66 -1987 - 4Y
-Garasje-
Motorgarasjen
Innlegg: 439
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av Motorgarasjen »

Gjør det skikkelig når det først skal gjøres.
i mine øyne er det to alternativ på grad av overhaling.
1. Demontering og overhaling kun av topplokk hvis du tror problemet er der.
2. Skal stemplene ut, tas motoren ut og opp i motorbukk.
Da har man bedre arbeidsforhold, og kommer bedre til for inspeksjon og renslig og nøyaktig sammenmontering.
Er det behov for honing av sylindre, er det bedre å gå for boring og full overhaling.
Du kan spørre på nærmeste Mekonomen eller annet frittstående verksted på fastpris på ut og innmontering av topplokk eller motor.
Her oppe i Trøndelag bruker jeg KM-Technics i Levanger til arbeid på topplokk , og til boring av motorblokk brukes Cylmo i Trondheim.
Cylmo kan gi pris på demontering, full overhaling og sammenmontering med garanti på jobben.
Hvis et firma borer og andre sammenmonterer er det duket for ansvarskrangel hvis uhellet skulle være ute etterpå.
Skal du spare penger, kan du kjøpe originaldeler til motoren selv fra Amayatrading ,
da det vil være billigere enn om et motorfirma skal kjøpe det på lokal Toyotaforhandler og så ta påslag.
Antar at det ikke er noen uoriginale alternativer til 12H-t`n.
Lykke til.
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av Toyole »

Australierne er da ikke rådløse omkring gamle toyota motorer, mye stasj på ebay der hvertfall:
Ca 8 tusen i deler her, ++
http://www.ebay.co.uk/itm/LANDCRUISER-1 ... 3f42d8a50c
Vedlagte filer
12HT kit.JPG
12HT kit.JPG (46.98 KiB) Vist 18561 ganger
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av Dag Einar »

Sarpsborg Motorverksted
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av ofrovold »

Haga Maskin, Nedre Eggedal har skrudd 12h-t før. Jostein78 jobber der. De har helt overkommelige timepriser.
De gjør bare skruinga, mens selve planinga og honinga må sendes videre.
Du må nok ut med motoren hvis du skal gjøre en sånn overhaling. Det tar ikke all verden av tid.
Jeg ville begynt med kompresjons test på alle sylindere. Hvis det ser bra ut, kan det jo tenkes at du kunne prøvd å bytte bare ventiltettingene.
Ref Kjell Olsen sin 12H-t
Surt å kløyve motoren hvis det bare er ventiltettinger.
Det kan man gjøre med motoren i bilen.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
maa
Innlegg: 125
Ble med: tir aug 01, 2006 7:06 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av maa »

Takk for alle forslag! Nå har jeg litt å jobbe med. Kommer med en oppdatering etterhvert.
2009-2011: BJ42 - 1982 - 3BT
2011-2014: HJ61 - 1986 - 12HT
2014-I dag: BJ40 - 1978 - 12HT
2018-I dag: YH66 -1987 - 4Y
-Garasje-
Brukeravatar
Lars S
Innlegg: 140
Ble med: tor jun 18, 2009 8:24 pm
Lokasjon: Jaren

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av Lars S »

Jahrmann Motorteknikk AS
Mobiltelefon 92 66 67 40
Rognstadvegen 56
2770, Jaren
Jan-Widar Jahrmann
LC 90 2002mod D4D
Kawasaki Gpz 550 83
Kawasaki ZL 900 "Eliminator" 85
Volvo 360 (bilcross)
Volvo V70 AWD 04

Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=10215

"Det er når det går som best, at katastrofen er nærmest!!"
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: Mission impossible - 12HT

Innlegg av Steinar »

Motorgarasjen skrev: Her oppe i Trøndelag bruker jeg KM-Technics i Levanger til arbeid på topplokk , og til boring av motorblokk brukes Cylmo i Trondheim.
Cylmo kan gi pris på demontering, full overhaling og sammenmontering med garanti på jobben.
Anbefaler Cylmo i Trondheim på det varmeste.....
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Svar

Tilbake til «Motor 6x»