Noen som vet hvor mye man kan justere opp turbotrykket på en 2-LT men fortsatt ha driftsikker bil?
Den lå på ca 0,5 bar orginal også justerte jeg den litt so nå havne den på bittelitt over 0,6.
Hvor mye kan jeg ha uten fare? Turboen kjentes sinnsykt tight og fin ut.. Noen innspill?
Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
LJ70 2LT
Det vi ikke pløyer igjennom, klatrer vi bare over..
Garsjen
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12398
Det vi ikke pløyer igjennom, klatrer vi bare over..
Garsjen
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12398
Re: Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
Helst ikke lad mer uten Intercooler. Med IC og 2,5" eksos kan man lade minst en bar, men dieselmengde må justeres på for at det skal ha noen gunstig virkning på effekt.
Ved justering av dieselmengde anbefales eksostemperaturmåler (EGT) for å vite at man ikke gir den for mye, ev. at man lader med unødvendig mye luft.
Bare mer trykk gjør at bilen går dårligere. På min 2LT2 kunne jeg lade inntil 1,3 bar ifølge GIK turbo, og maks 650 grader eksostemp, om IC og stor eksos var på plass. Blir vel samme for 2LT, den har ca samme turbo.
Se litt på siste poster i garasjen min, om litt eksperiment rundt trykk og temp.
Ved justering av dieselmengde anbefales eksostemperaturmåler (EGT) for å vite at man ikke gir den for mye, ev. at man lader med unødvendig mye luft.
Bare mer trykk gjør at bilen går dårligere. På min 2LT2 kunne jeg lade inntil 1,3 bar ifølge GIK turbo, og maks 650 grader eksostemp, om IC og stor eksos var på plass. Blir vel samme for 2LT, den har ca samme turbo.
Se litt på siste poster i garasjen min, om litt eksperiment rundt trykk og temp.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Re: Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
okei, da fikk jeg litt fikse ideer i hodet.. Det som i hovedsak gjorde at jeg ville begynne å justere er at den allerede får alt for mye diesel da den ikke er justert ned på dieseltrykket etter forrige motor, med nå er det jo orginaltrykk og svartrøyk så det holder :S hvor kjøpte du eksostemp-måler og ca pris må man gi?
Er det noen spes bil det lønner seg å skaffe cooler fra?
Er det noen spes bil det lønner seg å skaffe cooler fra?
LJ70 2LT
Det vi ikke pløyer igjennom, klatrer vi bare over..
Garsjen
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12398
Det vi ikke pløyer igjennom, klatrer vi bare over..
Garsjen
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12398
Re: Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
Brukte en X-Racing Intercooler 450X300X76Mm Universal fra www.bsbildeler.no, se i garasjen min side 11 for ca hva du trenger, se på bildene hva som faktisk ble brukt.
Handlet slanger og rør fra maxam tuning, men ser at bsbildeler har fått inn rimelige slanger også.
Eksostempmåler kjøpte jeg fra Sleipner Norge/Lokale Volvo Penta forhandler, koster ca 3 lapper, men det finnes langt rimeligere alternativer. Biltema har til ca 700.
Om du er på ebay er det mye der. Og om det er i grader F, gjør det lite, da de fleste dieseltrimforum er amerikanske. Maks 1200-1300F før turbo vil si ca 650-700C.
Handlet slanger og rør fra maxam tuning, men ser at bsbildeler har fått inn rimelige slanger også.
Eksostempmåler kjøpte jeg fra Sleipner Norge/Lokale Volvo Penta forhandler, koster ca 3 lapper, men det finnes langt rimeligere alternativer. Biltema har til ca 700.
Om du er på ebay er det mye der. Og om det er i grader F, gjør det lite, da de fleste dieseltrimforum er amerikanske. Maks 1200-1300F før turbo vil si ca 650-700C.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Re: Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
Takk for hjelpa Vidar
Trur jeg skal prøve å justere ned litt diesel ikveld også blir det IC senere:P
Trur jeg skal prøve å justere ned litt diesel ikveld også blir det IC senere:P
LJ70 2LT
Det vi ikke pløyer igjennom, klatrer vi bare over..
Garsjen
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12398
Det vi ikke pløyer igjennom, klatrer vi bare over..
Garsjen
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12398
Re: Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
Good Still den så den går "røykfritt" og så du ikke merker at motortemp vil stige i motbakker.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Re: Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
det stemmer at det er ei magisk grense på ca 1,1 til 1,3 bar ladetryk pumpa leverer ikke nokk disel til noe høyere trykk ,uten og få endel røyk på lavere turtal. kjørte sjøl uten v gate i 3 år frit ladetryk max var 1.8 på 3200 omd på 5gear 1.0 på 1800 omd men over 1.2 er det ingen merk bar forsjel i ytelse. icooler 2.5 eksos. max dmoment var på 2200 omd i 100 km på 5 gear
- landcruiserlj70
- Innlegg: 76
- Ble med: tir aug 20, 2013 3:56 pm
- Lokasjon: 5918 Frekhaug
- Kontakt:
Re: Hvor mye turbotrykk på 2-LT??
eg kjørte med 0.7bar uten å justere dieselmengden på original 2l-t fra 1986
Sondre Skår
1. 86mod. Lj70 (2l-t rådebank i første motoren) (2l-t2 som står i den no)
2. 99mod. Polo mk3 (vraka)
3. 2000mod. Felicia pickup mk2
(er på leit etter hj60 til resturerings prosjekt. send pm)
1. 86mod. Lj70 (2l-t rådebank i første motoren) (2l-t2 som står i den no)
2. 99mod. Polo mk3 (vraka)
3. 2000mod. Felicia pickup mk2
(er på leit etter hj60 til resturerings prosjekt. send pm)