Elektrisk dieselpumpe

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
airborne
Sted: Oslo

Elektrisk dieselpumpe

Legg inn av airborne » søn feb 08, 2015 2:19 pm

På min nyinnkjøpte lj70 (1985 modell uten turbo. Turbo skal ettermonterds) er det mange "lure" løsninger. Blant annet er det montert en drivstoffpumpe fra Biltema av billigste sort... Men jeg må si at den fungerer bra med denne pumpa og bruker ikke unormalt mye drivstoff heller. Men jeg antar jo at dette ikke er en optimal løsning. Hva sier dere som har peil på disse motorene?
Bjørn
1985 Lj70

Brukeravatar
lassebb
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Elektrisk dieselpumpe

Legg inn av lassebb » søn feb 08, 2015 3:13 pm

Den gjør ingen skade der den sitter, spørsmålet er heller hvorfor den sitter der!

Er fødepumpa di på motoren defekt eller slitt, derfor den er satt inn?
Se åssen den går uten pumpa om den er lett å komme til. Koble til slangene utenom pumpa for å teste.

Den kan også være kobla til for å hjelpe fødepumpa litt og få litt høyere trykk inn på selve diesel pumpa, noen mener dette hjelper diesel pumpa til å yte litt bedre. Men ser ikke poenget på en innsugsmotor.

Kan også vøre montert for lettere å lufte systemet, bare la pumpa gå og det lufter seg nesten selv om du har en retur til tanken.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
johi
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av johi » tir feb 10, 2015 12:04 pm

Ettermontere turbo på 2l er ikke det jeg ville gjort. Ja du har mye høyere åpning til luftinngang men samtidig du vill få mye høyere komp i motoren og kan føre til sprekt top eller gåen toppakning, du kan ikke lade like mye som en 2lt grunn av større comp.
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
lassebb
Sted: Skien, Telemarks.

Legg inn av lassebb » tir feb 10, 2015 1:55 pm

Kan muligens ikke lade like mye, men om forskjellen for eksempel er mellom å kunne lade 2.5bar og 3bar vil jeg si det er irrelevant.
Turbo på en 2L vil nok gå helt kurrant, ikke noe vits å bytte hele motoren. Med mindre 2L er kjent for å tåle turbo særdeles dårlig, da skal jeg trekke tilbake påstanden.

Blir litt som å si at en 2H eller 3B sprenger i lufta så fort den ser en turbo i nærheten av seg :P
Mange 2H og 3B som klarer seg fint med turbo, det de fleste ødelegger en diesel motor med enten det er ettermontert turbo eller original turbo er varme. Mange som ikke tenker på varme, mange som har den tanken at jo mer det ryker svart, jo bedre går den. Sannheten er den at jo mer det ryker svart jo varmere går den og jo større sjanse er det for at motoren blir ødelagt.

En original turbo motor vil nok ikke bli like fort/lett varm som en med høyere kompresjon som kun var lagt for å puste selv, men følger enn med på eksos temperaturen og gjerne olje temperaturen. Så vil motoren leve ganske så fornøy veldig lenge og til og med bruke mindre diesel med en moderat tuning. :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»