Defekt diselpumpe?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
dennis
Innlegg: 12
Ble med: ons mai 06, 2015 4:54 pm
Lokasjon: Jessheim

Defekt diselpumpe?

Innlegg av dennis »

Har bytta motor på en LJ70 som vi til slutt har fått start på nå men som ikke vil opp i turtall. den sviver på 2000 omdreininger og vil ikke høyere. Vi lurer på om det kan være diselpumpen som er dårlig fordi det er en slik "håndpumpe" om man kan kalle det det som man kan pumpe på og da stiger turtallet. Noen andre som kan tenkte seg hva problemet kan være? når vi bytta motor lot vi gamle turboen så igjen.. kan det også ha noe med det å gjøre?
Håper noen kan komme med noen innvendinger her.. Og spør gjerne om jeg skal beskrive noe mer i detalj. På forhånd takk :lol:
-LC120 GX 2006
dennis
Innlegg: 12
Ble med: ons mai 06, 2015 4:54 pm
Lokasjon: Jessheim

Re: Defekt diselpumpe?

Innlegg av dennis »

kan forresten legge til at vi har diseltilførsel fra ei jerrykanne rett på filteret for å eliminere luftlekasje fra tanken. hvor sitter pumpa egentlig?
-LC120 GX 2006
turbokai
Innlegg: 267
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Re: Defekt diselpumpe?

Innlegg av turbokai »

Hvis motor har stått lenge har jeg hørt at det er noen kuler i dieselpumpa som har satt/kleba seg. De skal løsne av seg selv men sikkert lur å gi pumpa noen kakk. Jeg pleier å blande totakts olje i dieselen for å rense gamle motorer. Hell på en to tre desiliter i kanna, start opp og la den gå en stund. Blir det ikke bedre så la den stå til i morgen. Så får olja tid til å virke litt. Lykke til.
Motorgarasjen
Innlegg: 439
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Re: Defekt diselpumpe?

Innlegg av Motorgarasjen »

Det er dieselfilterholderen som har handpumpe, som man kan pumpe frem diesel til dieselpumpen med.
Ettersom motoren responderer på handpumping, sliter motoren med å få tak på dieselen.
Flere mulige feil selv med tilførsel rett inn til dieselfilterholderen .
Mulig feil : tett filter, som gjør det for tungt å suge igjenom.
Drener filteret og se om det kommer vann og skitt ut, helst skift.
Dieselpumpen trekker inn luft pga av lekkasje i dieselpumpe, slange mellom dieselpumpe og dieselfilter,
i selve dieselfilteret (rusthull) eller i dieselfilterholderen.
Hvis du har ren diesel i en helt ren kanne, kan du forsøke å sette slangen rett fra kannen og inn på pumpen.
Går den greit da så er pumpen frikjent, og du kan konsentere deg om slange og dieselfilter.
Dieselpumpen sitter nede på venstre side av motoren, bare følg slangen fra dieselfilterholderen.
Du ser også de 4 dieselrørene som går derifra og opp til toppen.
dennis
Innlegg: 12
Ble med: ons mai 06, 2015 4:54 pm
Lokasjon: Jessheim

Re: Defekt diselpumpe?

Innlegg av dennis »

Okey takk for svar :) vi har bytta diselfilter. Tenker å prøve med olje.. Hvis jeg fyller 10 liter diesel på ei kanne, hvor mye 2taktsolje skal jeg ha oppi?
-LC120 GX 2006
turbokai
Innlegg: 267
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Re: Defekt diselpumpe?

Innlegg av turbokai »

Jo mer jo bedre 0.5-1l
Svar

Tilbake til «Motor 7x»