Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
powercruiser1
Innlegg: 14
Registrert: fre okt 19, 2012 11:34 pm
Sted: Jessheim

Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av powercruiser1 » lør aug 08, 2015 10:21 pm

God kveld! En gammal kriger lj73, skal tilbake på veien, og som seg hør og bør er det litt kvist underveis. Da motoren (2lt) kvelda totalt grunnet varmegang for over 2 år siden var jeg nødt til å bytte motor. Bytta likt mot likt og sleit i starten med å få diesel frem fra filteret. Det er nå fiksa men den går kun på 3 sylindere.
Ihvertfall ut fra hva jeg kan forstå.
Irettesett meg om jeg tar feil:

-Motoren låter som om den bare går på 3 sylindere.
-Den ryker mørkt som om det er dårlig forbrenning.
-Jeg løsnet på dieselrørene på toppen av dysene og når den nærmest torpedoveggen ble løsnet ble den ingen endring i motorgangen. Den kommer diesel ut av røret, men tydeligvis blir den ikke forbrent i sylinderen.

Er jeg på rett spor?

Hvis så, hva gjør jeg nå? Har en motor jeg kan hente deler fra.
Noen som evt kan forklare hvordan jeg skrur over dysa fra den en til den andre motoren?
Setter veldig stor pris på hjelp! Det er altfor lenge siden bilen har vært på veien, og den fortjener en bedre sjebne enn å stå og ruste. HJELP!!

Bjørnar
Å, funker'n ikke. Jaha...

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1153
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av KjellOlsen » søn aug 09, 2015 12:19 pm

Prøv som du sier å bytte dysa på den ene sylinderen. Har du flaks er det den.
Hvis ikke er neste skritt å måle kompresjonen, og måle sylinderlekkasjen. Da får du en pekepinn om hva det er. Mål på alle sylinderne.
Ta av toppdekselet og sjekk om alle ventilene åpner og lukker som de skal.
Hvis du fortsatt har dårlig eller ingen kompressjon på ene sylinderen er det ingen anne råd enn å åpne motoren, og få ut stempelet. Ringene kan være røket, eller stempelet sprekt. Toppen kan jo også være sprekt, men da er det vanlig å få grå vanndamp ut av eksosen. Hvis en eller flere ringer har røket, er det fare for at sylinderveggene dine er ripete. Dette må i tilfelle hones -borres opp til overdim stempel.
Ta et skritt av gangen. Begynn med dysebytte, deretter komp test, så får vi høre hva du har funnet ut.
Lykke til!
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

powercruiser1
Innlegg: 14
Registrert: fre okt 19, 2012 11:34 pm
Sted: Jessheim

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av powercruiser1 » søn aug 09, 2015 12:56 pm

Får håpe det bare er dysa!
Er det noen ninja triks for å få de ut? Har bytta på volvo v70 to ganger før og den satt fast som fy! Måtte lage egnet verktøy for å løfte ut dysa. Et det like kronglete på min kjære 73?

Et annet spm:
Rett ved dysene, 1,5cm nærmere toppen ligger det en skinne det åpenbart går strøm gjennom... Traff den mens fastbøkkelen var på den aktuelle dysa og det smalt som faen. Hvorfor går det strøm der? Det er en ledning som stikker ut fra den med et klips (grønn ledning) men den er ikke koblet til noe sted? Tips?
Å, funker'n ikke. Jaha...

powercruiser1
Innlegg: 14
Registrert: fre okt 19, 2012 11:34 pm
Sted: Jessheim

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av powercruiser1 » søn aug 09, 2015 2:01 pm

image.jpg
image.jpg (1.86 MiB) Vist 6358 ganger
Her er den skinna jeg nevnte med grønn ledning. Den er positivt lada.
Har den noe med gløding el å gjøre? Skal den kobles til noe annet?
Å, funker'n ikke. Jaha...

powercruiser1
Innlegg: 14
Registrert: fre okt 19, 2012 11:34 pm
Sted: Jessheim

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av powercruiser1 » søn aug 09, 2015 3:38 pm

image.jpg
image.jpg (1.65 MiB) Vist 6344 ganger
Her er dysa ute. Hva tenker dere? Ser den slitt ut? Endel sot på tuppen hvertfall.
Å, funker'n ikke. Jaha...

powercruiser1
Innlegg: 14
Registrert: fre okt 19, 2012 11:34 pm
Sted: Jessheim

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av powercruiser1 » søn aug 09, 2015 7:50 pm

Da er "ny" dyse satt inn, men ingen endring... Kan det ta litt tid på tomgang før det fyrer? Hadde noen mellomslag syns jeg, akkurat som den prøvde seg, men slo av etter 5 min.
Kan det ha noe med glødepluggen å gjøre? Er jo disse grønne ledningene som kommer fra glødepluggene som står rett til værs uten mål og mening...?

Måle kompresjon? Hvordan går jeg fram da?

Her er den dysa jeg satt inn, rein og fin!
image.jpg
image.jpg (1.8 MiB) Vist 6324 ganger
Å, funker'n ikke. Jaha...

toren
Innlegg: 426
Registrert: fre des 12, 2008 7:19 pm
Sted: holsen

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av toren » søn aug 09, 2015 9:40 pm

Den skinna går til glødepluggene,skal vere kopla til ein ledning den,har sjølv 723,men huska ikkje i farten kor den ledningen går.

powercruiser1
Innlegg: 14
Registrert: fre okt 19, 2012 11:34 pm
Sted: Jessheim

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av powercruiser1 » søn aug 09, 2015 10:31 pm

toren skrev:Den skinna går til glødepluggene,skal vere kopla til ein ledning den,har sjølv 723,men huska ikkje i farten kor den ledningen går.
Kan det ha noe med at den ikke går på alle 4?
Å, funker'n ikke. Jaha...

jørgen
Innlegg: 992
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av jørgen » søn aug 09, 2015 10:55 pm

om ikke den får gløding kan det vel bli litt urolig gange før motoren blir varm, men det bør vel roe seg rimelig fort. Du skriver ikke noe om hvor lenge den har fått gå før du har skrudd av motoren. hadde muligens sett på glødepluggen på samme sylinder jeg. Den kan vel måles med et ohmmeter. Ca samme motstand på alle så er den vel ok. Evt ta ut og se at den gløder.
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

powercruiser1
Innlegg: 14
Registrert: fre okt 19, 2012 11:34 pm
Sted: Jessheim

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av powercruiser1 » søn aug 09, 2015 11:58 pm

jørgen skrev:om ikke den får gløding kan det vel bli litt urolig gange før motoren blir varm, men det bør vel roe seg rimelig fort. Du skriver ikke noe om hvor lenge den har fått gå før du har skrudd av motoren. hadde muligens sett på glødepluggen på samme sylinder jeg. Den kan vel måles med et ohmmeter. Ca samme motstand på alle så er den vel ok. Evt ta ut og se at den gløder.
jørgen
Tenker du at dersom glødepluggen er gåen så fyrer ikke sylinderen?
Har et par reserveplugger jeg kan prøve i morra:)
Motoren har stått på tomgang opp mot 20min, og etter en Motorrens gikk den plutselig litt høyere og bedre på tomgang, men fortsatt ingen endring i motorgangen når jeg løsner dieseltilførselen til den aktuelle dysa..
Å, funker'n ikke. Jaha...

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1153
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av KjellOlsen » man aug 10, 2015 6:09 am

Få målt kompresjonen på alle sylinderne dine. Du bør ikke ha mer enn make to kg forskjell på den beste og den dårligste.
Et verksted kan sikkert hjelpe deg med det, hvis du ikke har tilgang til komp sett selv.
Biltema selger bra komp sett for under 3000,-.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

jørgen
Innlegg: 992
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av jørgen » man aug 10, 2015 8:17 am

etter 20 min bør det vel ikke være noe problem. Ikke noe guru på dette men så bare et lite håp. Ofte bare noe filleting som gir søvnproblem. Tror du bør glemme min avsporing. Lykke til.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

powercruiser1
Innlegg: 14
Registrert: fre okt 19, 2012 11:34 pm
Sted: Jessheim

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av powercruiser1 » fre aug 14, 2015 9:41 pm

Er det noen som vet om dysene på 2lt kan byttes om hverandre, eller om 2 må stå i 2 osv...?
Å, funker'n ikke. Jaha...

benteruden
Innlegg: 173
Registrert: lør mar 30, 2013 1:50 pm
Sted: Sande i Vestfold
Kontakt:

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av benteruden » ons des 30, 2015 6:22 pm

Dysene kan du blande. Men pleier alltid og merke hvem sylinder dysene tilhører hvis jeg har de ut. Greit å få de på samme plass som de har stått. Men som sakt ikke noe problem og bytte om for og teste.

Motorgarasjen
Innlegg: 436
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: Går på 3 sylindere. Dysebytte eller noe annet?

Legg inn av Motorgarasjen » ons des 30, 2015 6:59 pm

Det høres ut som du har mangel på komperesjon på sylinder 4.
Det enkle først er å sjekke om du har ventil klaring.
Ta av toppdekselet og kjenn på vipparmene at de har klaring.
Da kan de rugges/ beveges bittelitt i deler av en omdreining, mens du rotererer motoren for hånd.
Er en av de bakre vippearmene fast hele tiden mens du roterer motoren, mangler du ventilklaring, og får ingen komperesjon.
En annen og verre feil er om du har fått satt inn en motor med rådebank på 4. sylinder.
Da vil slakken i rådelageret gjøre at stempelet ikke kommer høyt nok opp i sylinderen til å skape nok trykk til å antenne.
Det som gjør denne diagnosen ikke usannsynelig er at det skjer i 98 % av tilfellene på sylinder 4, da den er den siste som får smøring.
Men dette burde høres med ekle metalliske lyder når motoren går på de 3 andre.

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»