Kjølevann

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
nero04
Innlegg: 97
Ble med: tor des 01, 2005 9:11 pm
Lokasjon: Narvik

Kjølevann

Innlegg av nero04 »

Hei.

Har ila sommeren renste kjølesystemet, ved å bytte kjølevann flere ganger. Ved de 3 siste gangene jeg byttet ut vannet har bilen vært kjørt varm (kjørt i 2 timer) men når jeg så tapper ut vannet fra radiatoren er det kaldt, virker som det kanskje ikke har vært i sirkulasjon?
Før jeg startet å tappe ut vann åpnet jeg lokket på radiatoren der står det trøkk, og er varmt.

Jeg mistenker enten vannpumpen eller termostaten. Er det noen enkle måter å skjekke vannpumpen og termostaten uten å ta den ut å koke den?
Er det noen andre komponenter som evt kan åpne å steng på kretsen?

Så ska det sies det ble byttet vannpumpe ble bytte for 2,5 år siden.

Tempraturmålern på instrumentpanelet viser normal tempratur, varmeapparatet fungere normalt.

Noen her med ideer?

Hilsen
Øistein
Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 146
Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Lokasjon: Aukra

Re: Kjølevann

Innlegg av aukanmeister »

Det er vel ikke noen metoder for å kontrollere termostat som er enklere enn å ta den ut å legge den i vannbad sammen med et termometer.
Da ser du klart og tydelig om den er lukket ved kald, og om den åpner som den skal på riktig temperatur. Ofte feiler termostaten ved at den ikke lukker. Den fungerer ved at en belg fyllt med gass/væskeblanding virker mot en fjær. Hvis belgen på termostaten lekker (da mister den trykket sitt), vil fjæren ikke få noe motstand, og temostaten åpner. Temperaturen vil da ikke stige høyt nok såfremt du ikke kjører med veldig høy belastning.
Min erfaring med temperaturindikatoren på Toyota'er er at store svingninger i temperatur ikke viser mer enn med en brøkdels millimeter bevegelse på indikatoren. Dvs, det trenger ikke være rett temperatur selv om indikatoren viser det.

Når det er sagt, koster ikke en ny termostat all verden.. Like greit å kjøpe pakning og en ny termostat før du demonterer dynamo og termostathus.

Du nevner bekymring for vannpumpen. Måten man sjekker den på, er å demontere reim, for så å forsøke å bevege akselen ved å "håndtere" reimhjulet. Her skal det ikke være noen klikke/raklelyder, og ikke for stor beveglese.(det er alltid bittelitt slakk i kulelager) Lekkasje vil også oppstå ganske snart hvis lagrene er dårlige.
Det er altså ikke noen kjempevitenskapelige sjekker man gjør for å se om denne er i orden. Har ingen erfaring med hva som skjer om impellerbladene er borte/impelleren er løs. Vil tro motoren koker innen rimelig tid hvis det skulle skje. Lite sannsynlig, men sikkert mulig.

Godt vedlikehold av kjølesystemet er vel av og til oversett av oss gjør-det-selv'ere. Fint at du skyller systemet godt. Lykke til :)
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Svar

Tilbake til «Motor 8x»