motoren min bruker vann!!!

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

gaustr
Innlegg: 50
Ble med: tor jan 30, 2014 8:42 am

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av gaustr »

ole_kristian skrev:Min bil "står" pga dette problemet nå.
Minket gradvis på vannet over tid, og hørte nå og da luftbobler sirkulere gjennom varmeapparatregisteret.
Ikke hvit røyk. Ikke blanding av automatolje og kjølevann. Ikke kjølevann i motorolja, og heller ikke merkbare spor av glykol i eksos (når det ble målt).
Her forleden hadde jeg dårlig tid - og "matet på" litt mer enn jeg normalt gjør oppover noen bratte lengre bakker, da poppa ene radiatorslangen min av gitt :shock:
Nå er det ingen tvil om at kompresjonen går i kjølevæska i hvert fall.
Venter "ny" topp litt uti neste uke.
Er ikke ekspert, hvorfor er det ikke tvil om at kompresjon går i kjølevæska når radiatorslange er av.
Senest rettet af gaustr man jun 01, 2015 5:18 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av ole_kristian »

gaustr skrev:
ole_kristian skrev:Min bil "står" pga dette problemet nå.
Minket gradvis på vannet over tid, og hørte nå og da luftbobler sirkulere gjennom varmeapparatregisteret.
Ikke hvit røyk. Ikke blanding av automatolje og kjølevann. Ikke kjølevann i motorolja, og heller ikke merkbare spor av glykol i eksos (når det ble målt).
Her forleden hadde jeg dårlig tid - og "matet på" litt mer enn jeg normalt gjør oppover noen bratte lengre bakker, da poppa ene radiatorslangen min av gitt :shock:
Nå er det ingen tvil om at kompresjonen går i kjølevæska i hvert fall.
Venter "ny" topp litt uti neste uke.
Er ikke ekspert, hvorfor er det ikke tvil om at kompresjon går i kjølevæska når radiatorslange er av.
Symptomene over er veldig like min bil. Hva koster det å bytte topp, sånn hvis alt er normalt når man bytter dette?
Fordi sprekken(e) i toppen sannsynligvis forverret seg - og da kjørte et større kompresjonstrykk ut i kjølevæska, og ene radiatorslangen løsnet fra innfestningsstussen sin på grunn av trykket.
Derfor er jeg ikke i tvil, men jeg er heller ingen ekspert.

Hva det koster er nok litt individuellt - avhengig om man skrur selv eller ikke.
Normalt hadde jeg nok kjøpt en ny komplett topp fra Milner offroad - men de får ikke topper på lager igjen før i Juli, og det syns jeg var litt lenge å vente.
Vidar på Motorgarasjen her på forumet - skaffet meg en brukt topp for en betraktelig billigere penge enn Milner sine, men da har jeg risikoen for at det samme kan skje igjen om en stund.
Så må du ha nye topplokksbolter og pakninger. Jeg velger også å bytte vannpumpe, reg.reim og strammehjul samtidig.

Jeg skrur selv, men regner nok med at delene kommer meg på tett oppunder 10 lapper. Da er vannpumpe, reg.deler og bolter orginale Toyota deler.

For øvrig stor takk til Vidar på motorgarasjen for hjelp og gode råd, samt takk til "budbringeren hans" også.
Det begynner nesten å bli en vane at vi møtes langs en landevei for utveksling av gamle Toyotadeler nå :-)

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av saw »

Ole Kristian, hvor mange graders termostat setter du inn igjen nå, original? (Meldt meg inn i denne litt kjipe gruppa jeg også, altså sprekkt topp.)
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av ole_kristian »

saw skrev:Ole Kristian, hvor mange graders termostat setter du inn igjen nå, original? (Meldt meg inn i denne litt kjipe gruppa jeg også, altså sprekkt topp.)
Hei.
Beklager at det tar noe tid innen jeg svarer - men jeg har mistet påloggingsinfoen min på hjemme PC og telefon, og får logget inn kun på jobb PC.
Og med nylig avsluttet sommerferie så har jeg igjen mulighet til å respondere her.

Jeg har montert sammen igjen motoren min nå ja - og satte inn original termostat igjen.
Jeg tror ikke gevinsten med tanke på forebygging av sprekk i topp er så stor ved å sette inn termostat med lavere åpningstemperatur. Det er nok heller den rare oppbyggingen av kjølesystemet som er årsaken.

Jeg bytta vannpumpe, reg.reim og strammehjul også i samma slengen.
Har kjørt på ca 80-100 mil etter toppbytte, og kan ikke se at jeg har noen trykkproblemer med kjølevannet nå, så håper jeg kan anse problemet som løst.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av saw »

Så bra at det ser ut til å funke igjen.
Et spørsmål til, har du varmkjørt noen gang/sett temp nåla bevege seg oppover/grisekjørt med henger og stoppa uten å la den gå rolig etter på, eller bare "vips" defekt topp ut av det blå liksom?
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av ole_kristian »

saw skrev:Så bra at det ser ut til å funke igjen.
Et spørsmål til, har du varmkjørt noen gang/sett temp nåla bevege seg oppover/grisekjørt med henger og stoppa uten å la den gå rolig etter på, eller bare "vips" defekt topp ut av det blå liksom?
Jeg har kjørt veldig lite med henger etter KZJ95'n min. Veldig lite med tunge hengere i hvert fall, det blir gjerne at å fram til den lokale motocross/endurobana med en 100 kilos sykkel bakpå et ombygd combicampunderstell.
Lite grisekjøring også, men pendler ca 2x40km hver dag (senhøstes/tidlig vår/vinter i hvert fall. Om sommeren kjører jeg motorsykkel).

Jeg har det siste trekvart året merka at jeg hørte luftbobler sirkulere i kjølesystemet ved litt harde gasspådrag. I tillegg ble kjølevæska forurenset og så ut som rustvann med mye skum på. Noe unormal trykkoppbygging var det også etter hvert, men det var ingen merkbar minking av kjølevæske.
Mistanken om sprekt topp var der ganske tidlig, men ved målinger så fikk jeg ingen indikasjoner på glycol i hverken eksos eller motorolje. Ei heller noen utpreget hvit eksos.
Etter samtaler og drøftinger med kompetansepersoner her på forumet (Haugen i Bø og Motorgarasjen i Åsenfjord), var rådene alikevel å bytte topp, men det er jo et faktum alle som hater uforutsette utgifter og unødvendig bilskruing helst vil overse :( Ikke hadde jeg noe unormal temperaturutvikling heller
Men i vår en gang så hadde jeg det rimelig travelt fra Nord Odal og over til Eidsvoll da jeg skulle rekke et tog, og det ble til at jeg fora på skikkelig godt med gass vestover høgda mot Eidsvoll.
Da plutselig gikk tempmåleren nesten i topp, og det lukta fælt frostvæske.
Det som hadde skjedd da var at det bygde seg opp så mye trykk i kjølevæska, at ene radiatorslangen hoppa av stussen sin.
Fikk kjølt ned motor, satt på igjen slangen og fyllt på vann og frostvæske og kjørte forsiktig noen få dager, men nå var det klart mere trykkoppbygging i kjølesystemet, men fortsatt ingen utpreget hvit eksos.
Hva som stod klart for meg var i hvert fall at toppen måtte byttes, og nå når det er gjort ser det faktisk ut til at problemet er borte.
Senest rettet af ole_kristian tir aug 11, 2015 10:59 am, rettet i alt 3 gange.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av pilten »

Dere må også se etter de røra som går til varmeapparatet bak, hvis vannet lekker ut der vil motoren gå varm og toppen sprekker. Mine så fine ut helt til jeg skiftet dem, da smuldret de opp.
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av saw »

Ser det. Men min fant plutselig ut at den skulle miste litt vann, ikke mye. Påfyll og så var det brunt og bobler i radiator gitt... gikk jævlig fort for å si det mildt. Aldri sett temp nåla lee seg oppover i det hele tatt... det er liksom det værste med det hele...
Renner inn pappesker om dagen så blir nok bra snart. Skal sjekke røra Pilten takk for input.

P.s. har bestilt 76-90 termostat istedenfor 82-95. Passer 1kz-te og 1kd-ftv blant annet, ikke på lager i Norge men i Belgia. Blir nok borra et hull i den for litt gjennomstrømning i tillegg tror jeg.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av ole_kristian »

pilten skrev:Dere må også se etter de røra som går til varmeapparatet bak, hvis vannet lekker ut der vil motoren gå varm og toppen sprekker. Mine så fine ut helt til jeg skiftet dem, da smuldret de opp.
Svakheten med korrosjon i kjølerørene bakover, må sees på som et eget og isolert problem ift. problemene med sprekkdannelser i toppen.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av ole_kristian »

saw skrev:Ser det. Men min fant plutselig ut at den skulle miste litt vann, ikke mye. Påfyll og så var det brunt og bobler i radiator gitt... gikk jævlig fort for å si det mildt. Aldri sett temp nåla lee seg oppover i det hele tatt... det er liksom det værste med det hele...
Renner inn pappesker om dagen så blir nok bra snart. Skal sjekke røra Pilten takk for input.

P.s. har bestilt 76-90 termostat istedenfor 82-95. Passer 1kz-te og 1kd-ftv blant annet, ikke på lager i Norge men i Belgia. Blir nok borra et hull i den for litt gjennomstrømning i tillegg tror jeg.
Er et lite hull i den originalt, men jeg borra mitt litt større på den nye temostaten.
Sensoren for kjølevanntemperaturen sitter såpass lavt i motoren, at kjølevæskenivået kan være ganske lavt før du ser noen bevegelser der.
Dessverre.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av saw »

ole_kristian skrev:
pilten skrev:Dere må også se etter de røra som går til varmeapparatet bak, hvis vannet lekker ut der vil motoren gå varm og toppen sprekker. Mine så fine ut helt til jeg skiftet dem, da smuldret de opp.
Svakheten med korrosjon i kjølerørene bakover, må sees på som et eget og isolert problem ift. problemene med sprekkdannelser i toppen.
Tror han mente at dersom det lekker kjøleveske fra de røra så blir det manko på kjøleveske og deretter varmgang og sprekkt topp, så sånn sett henger-de-i-sammen.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av ole_kristian »

saw skrev:
ole_kristian skrev:
pilten skrev:Dere må også se etter de røra som går til varmeapparatet bak, hvis vannet lekker ut der vil motoren gå varm og toppen sprekker. Mine så fine ut helt til jeg skiftet dem, da smuldret de opp.
Svakheten med korrosjon i kjølerørene bakover, må sees på som et eget og isolert problem ift. problemene med sprekkdannelser i toppen.
Tror han mente at dersom det lekker kjøleveske fra de røra så blir det manko på kjøleveske og deretter varmgang og sprekkt topp, så sånn sett henger-de-i-sammen.
Ja - jo, slik sett så gjør det selvfølgelig det.
På lik linje som hull i radiatoren, defekte kjølevannslanger og kjølevæske som blandes med automatolja ved korrodert varmeveksler osv.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: motoren min bruker vann!!!

Innlegg av saw »

Skifta topp med tilbehør, men: Ved førstegangs oppstart var det en litt hard gange. Legger til at dysene ikke ble skiftet og EGR ble blendet samtidig som toppen ble skiftet. Ny topp fra Milner (er vel bare en type de selger der som erstatter flere slik jeg leser infoen) og original 3-hulls topp-pakning fra Toyota, samme som satt der fra før. Reg. reima er på plass på riktig sted 100% sikkert.

Kjørte bilen litt og lyden vedvarte. Stoppa den, tenkte, drakk kaffe osv. Så starta vi og lyden var 99% borte! Litt på-drag og der var den tilbake, noe svakere enn slik den var først...

Dyse? Ventil som ikke henger helt med? Noen med gode ideer så er jeg takknemlig for innspill!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Svar

Tilbake til «Motor 9x»