motoren min bruker vann!!!

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

tojo
Sted: Sunnfjord

Re: motoren min bruker vann!!!

Legg inn av tojo » lør apr 26, 2014 9:58 pm

Er vel fare for det ja selv om slanger var ok og ikke tegn til bobler verken i radiator eller ekspansjonstank.

Fått skrudd av det meste i dag - stoppa opp på kamreimhjulet. bolt er av men sitter på kile. Ny dag i morra :D

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Legg inn av Haugens 80 » søn apr 27, 2014 2:34 am

Sitter på kile og kon i tilegg. Sett ein skrutrekker av litt grei stølse mellom hjule og deksle. Ett lite napp å shiten er løs :wink:
Me fart går alt..

tojo

Legg inn av tojo » søn apr 27, 2014 3:42 pm

Takker. Var ikke mye som skulle til da nei. Toppen av og ja flere tynne sprikker i .. "de rundingene på størrelse med en ventil"

Noen tips om hvor handle topp? Har sett noen på finn til ca 6000 +moms ?

tojo

Legg inn av tojo » man apr 28, 2014 1:07 pm

Bestilt komplett topp med bolter +pakninger fra Barikmo. 5 års garanti

stabstag

Legg inn av stabstag » søn mai 04, 2014 10:16 pm

med den garantien er den vel av støpestål.aleminium er ubruklig til topplokk

tojo

Legg inn av tojo » tor mai 15, 2014 9:12 am

Nåja, finnes de som har fått det til .
Sjekka dysene siden de var ute og de var fine etter 190K
Starta og gikk pent så får vi se hvor lenge det holder.

Hadde kansje vert fordel med intercooler

Brukeravatar
johi
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av johi » tor mai 15, 2014 10:33 am

Jeg fylte på kjøleveske på den plastik tanken, fordi det var bare en skvett i bunn :P men etter jeg fylte så gikk den tom men husker ikke hvor fort den gikk tom. ryker ikke hvit eller drypper fra eksos røret, er litt svart sot under innsugsmanifolden :?: kan det være der? :P
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

tojo

Legg inn av tojo » tor mai 15, 2014 10:45 am

johi skrev:Jeg fylte på kjøleveske på den plastik tanken, fordi det var bare en skvett i bunn :P men etter jeg fylte så gikk den tom men husker ikke hvor fort den gikk tom. ryker ikke hvit eller drypper fra eksos røret, er litt svart sot under innsugsmanifolden :?: kan det være der? :P
Første jeg ville sjekka var radiatorlokket - sprukken hard pakning?

Brukeravatar
johi
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av johi » tor mai 15, 2014 12:07 pm

tojo skrev:
johi skrev:Jeg fylte på kjøleveske på den plastik tanken, fordi det var bare en skvett i bunn :P men etter jeg fylte så gikk den tom men husker ikke hvor fort den gikk tom. ryker ikke hvit eller drypper fra eksos røret, er litt svart sot under innsugsmanifolden :?: kan det være der? :P
Første jeg ville sjekka var radiatorlokket - sprukken hard pakning?
kan sjekke det :)
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
ole_kristian
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Legg inn av ole_kristian » tor feb 05, 2015 1:20 pm

Håper det er greit at jeg henger meg på denne tråden her?
Jeg mistenker at også jeg kan ha fått problemer med toppen på min 1997 Land Cruiser KZJ90 som nå har passert 350 tusen km.
Her skal jeg prøve å forklare litt om hvordan jeg opplever symptomene på bilen min.
For ca ¾ år siden skulle jeg skifte frostvæske på bilen min - da dette er noe jeg gjerne gjør med jevne mellomrom, og denne gangen reagerte jeg på at frostvæska virket veldig forurenset I forhold til tidligere- nærmest som rustvann. En Toyota mekaniker mente jeg kanskje hadde brukt frostvæske som renset systemet bedre, og dermed hadde fått løsnet på mye grums som hadde sittet fast i kjølesystemet. Jeg tappet av all kjølevæske og spylte gjennom med rent kaldt vann overalt hvor jeg kom til. Radiator, varmeapparatregister og kjølekanaler. Koblet sammen slanger og fyllte opp systemet sammen med radiatorrens før jeg varmkjørte skikkelig - tappet av og fyllte opp med ny frostvæske. Og begynte å kjøre. Jeg kjøpte også en ny termostat, da jeg antok at mye av den "rustgrøten" kunne ha lagt seg på temostaten. Termostaten ble ikke montert - da den sitter litt kinkig til på disse bilene, men det var sommer og jeg hadde ikke følelsen av at bilen gikk kald når jeg så på temp. måleren.
Etterhvert ble det sensommer og tidlig høst, og behovet for å ha på varmeapparatet innimellom meldte seg. Det ble varmt som vanlig, men jeg begynte å legge merke til den typiske lyden av bobler som sirkulerer gjennom registeret.
Bilen ble parkert med nesa veldig høyt, og jeg lot den gå seg lenge foruten radiatorlokk for at lufta skulle komme ut. Noe den nok også gjorde, for lyden av bobler ble borte. En stund.
Høst ble til vinter, og det ble kaldere og varmeapparatet ser ikke ut til å bli så varmt som det har vært tidligere, men den nye termostaten ligger jo selvfølgelig fortsatt i midtkonsollen på bilen min.
Dessuten har jeg fått tilbake luftbobler som sirkulerer i systemet. Og kjølevæsken blir fortsatt rustbrun og den legger igjen en brun grøt i toppen av radiatoren og i ekspansjonstanken (og sikkert andre steder i systemet også).
I dag var det noen og tjue kuldegrader, og selv om det blåser varmt så er det ikke nok til å få god varme i bilen.
Temperaturmåleren ligger konstant på ca 40% av skalaen (litt under halv).
Jeg har ikke hvit eksos.
Jeg har ikke kjølevann i olja.
Frostvæska mi tåler mer enn nok kuldegrader.

Noen andre som kjenner igjen disse symptomene?

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

Brukeravatar
Haugens 80

Legg inn av Haugens 80 » tor feb 05, 2015 3:27 pm

Første du ska se etter er om de bobbler i ekspansjons tanken. Men bejynner og spøke for ein topp er eg redd :x Bytte termostat gjør du på en go halv time. Fjærn batteri og luftfilterboksen. og himmelriket oppner seg 8)
Me fart går alt..

Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

Legg inn av ole_kristian » tor feb 05, 2015 4:03 pm

Haugens 80 skrev:Første du ska se etter er om de bobbler i ekspansjons tanken. Men bejynner og spøke for ein topp er eg redd :x Bytte termostat gjør du på en go halv time. Fjærn batteri og luftfilterboksen. og himmelriket oppner seg 8)
Takk Haugen.
Jeg setter alltid pris på svarene dine - og jeg håpet du skulle svare på dette, for jeg anser deg som en betydelig kompetanseperson på LC90. (Og mye annet også selvfølgelig).
Og så kommer du med ganske korte og godt forklarende svar, samt forslag til gode løsninger.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » tor feb 05, 2015 6:11 pm

Jeg fikk et tips engang, å det var å skru av lokket på radiatoren Før du starter en kald motor. Hvis toppen er gåen, så vil det begynne og boble når du starter opp? Veit ikke om det er noe hold i det, men jeg har prøvd på min egen å fikk ikke bobler. Det at du har dårlig varme, kan være et spjeld inne i dashen.

Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

Legg inn av ole_kristian » fre feb 06, 2015 1:44 pm

pilten skrev:Jeg fikk et tips engang, å det var å skru av lokket på radiatoren Før du starter en kald motor. Hvis toppen er gåen, så vil det begynne og boble når du starter opp? Veit ikke om det er noe hold i det, men jeg har prøvd på min egen å fikk ikke bobler. Det at du har dårlig varme, kan være et spjeld inne i dashen.
Ja - kjenner til denne metoden, og har prøvd den flere ganger den siste tiden.
Når lokket er av - og jeg starter bilen, så kommer det en ørliten skvulp.
Denne "skvulpen" inneholder ingen bobler, og jeg tror (og håper selvfølgelig) heller ikke den er forårsaket av bobler.
Jeg tror det er vannpumpa som setter fart på væskesirkulasjonen som skaper denne "skvulpen", og væsken i radiatoren roer seg når motoren går jevnt på tomgang. Ved rusing - eller lengre tids kjøring slik at motoren oppnår høyere temperatur, stiger væskenivået igjen.
Dette mener jeg er relativt normal kjølevæskeadferd i en motor.
Problematikken med spjeld som ikke åpner skikkelig kjenner jeg til, og det er ikke det som er årsaken til at den er kald.
Jeg mener det er luftbobler - og/eller ansamlinger av denne "brune grøten" - som hindrer væskesirkulasjonen i varmeapparatregisteret, og således fører til at bilen blir kald.

Et par betimelige spørsmål i den forbindelse er jo:
Hvorfor oppstår det luftbobler i systemet igjen en tid etter jeg har luftet ut?
Hvorfor oppstår denne forurensingen - brune grøten, i kjølevæska mi?
Og nei - det er ikke automatolje som har kommet i kjølevæska.

Men det jeg er ute å fisker etter her - det er at hvis alle de som har endt opp med å bytte topp på sine KZ motorer - kjenner igjen disse symptomene, så vet jeg ikke om jeg skal forsøke å gjøre så mye for å lete etter mindre feil som bare er ønsketenkninger inne i hodet mitt for prøve å glemme at toppen min har sprukket.

Brukeravatar
Haugens 80

Legg inn av Haugens 80 » fre feb 06, 2015 6:38 pm

Dessa symtomene du prater om her heller veldig over til problemer til topp desværre :cry: om du ringer meg på mandagen på 90898944 skal eg forklare deg litt mere detaljert. De er mye lettere enn å sitte å skrive alt :lol: kansje liten hjelp for andre me like problemer! Men er flinkere til å forklare enn å skrive :lol: :lol:
Me fart går alt..

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » fre feb 06, 2015 8:34 pm

Ikke ring til han, tving han til å skrive det her :mrgreen: han legger bare ut masse snøskuter bilder og bilder av kjeltringer på face :wink:
men oppdater oss etter du har prata med doktoren i Bø.

Har du lest denne ?
http://www.landcruiserclub.net/forums/s ... Z-TE-motor

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg inn av saw » lør feb 21, 2015 12:44 pm

Veldig intressant lesning Pilten.
Mener å huske at 4-Runner motoren hadde mere problemer med toppen (1KZ-T) og at etter 2000 så ble 1KZ-TE bedre enn fra 96-99. (Kan hende jeg husker feil...) Er forbedringen på 1KZ-TE etter 2000 termostat som slipper gjennom på lavere temp? Er det noen som vet hvilken temp termostaten slipper gjennom på? Og hvis det er 88 gr. så må det vel være forebyggende å bytte til 82 gr. kanskje i tillegg borre et lite hull for mere gjennomstrømming.

Edit, sjekka og det er, iallefall etter 2000, 82 gr. Termostat.
Sist redigert av saw den fre apr 24, 2015 4:15 pm, redigert 1 gang totalt.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

gaustr

Legg inn av gaustr » fre apr 24, 2015 8:09 am

Har kjørt bilen over 40.000 km i litt over et år og forbruket av kjølevæske er likt. Ca 2 liter er etterfyllt på disse kilometrene. Tror egentlig det er godt innenfor normalen

Forbamper vann gjennom varmeapparat-systemet?
Sist redigert av gaustr den man jun 01, 2015 5:22 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

Legg inn av ole_kristian » fre apr 24, 2015 8:51 am

Min bil "står" pga dette problemet nå.
Minket gradvis på vannet over tid, og hørte nå og da luftbobler sirkulere gjennom varmeapparatregisteret.
Ikke hvit røyk. Ikke blanding av automatolje og kjølevann. Ikke kjølevann i motorolja, og heller ikke merkbare spor av glykol i eksos (når det ble målt).
Her forleden hadde jeg dårlig tid - og "matet på" litt mer enn jeg normalt gjør oppover noen bratte lengre bakker, da poppa ene radiatorslangen min av gitt :shock:
Nå er det ingen tvil om at kompresjonen går i kjølevæska i hvert fall.
Venter "ny" topp litt uti neste uke.

revi
Sted: Buskerud

Legg inn av revi » lør apr 25, 2015 2:26 pm

Henger meg på her... På min 120 166hk så har jeg bobling i varmeapp. Bytta vannpumpa og lufta for ca 70000 km siden. Lufta kommer tilbake, får den bort ved å lufte, men etter stund så kommer den tilbake. Ikke noe unormalt med hverken kjølevæske, motorolje eller eksos. Bilen blir varm, temperaturen er helt stabil og væskenivået helt stabilt.. Nå har jeg jo kjørt med den slik i ca 70000 km og alt er normalt, bortsett fra disse boblene som dukker opp.. Gjør meg ikke noe å stå med nesa i været og lufte en gang i året, men litt merkelig er det... Noen formeninger?
05 120 VX

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»