Varierende motor temp

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
jimmern
Sted: Møre og romsdal

Varierende motor temp

Legg inn av jimmern » tir mai 06, 2014 8:22 am

Hei

Motoren på min 2000 mod 125 hester blir varm ved kun kjøring opp småbakker i 80 - 90 km (tullet 252 tusen). Om temperaturmålerens hvitstrek er 100 %, så går nåla fra 45-50% til 70-75% ved kjøring opp en slak bakke. På toppen detter den ned igjen til 45-50%. I mitt hode så tar det mye lenger tid å kjøle ned igjen vannet enn 10-20 sek, og motoren skal ikke bli varmere ved kjøring opp en slak bakke med en mann i bilen. Likeså får jeg temp økning ved å dra på. Hmm snodig.

Har sjekket at det er normalt med kjølevæske, det drypper ikke under bilen, bilen har godt med olje. Ingen ulyder som ikke har vært før - tusler og går fint på tomgang - og blir heller ikke varm på tomgang.

Etter jeg så dette igår, peilet jeg oljen. Der var de 2-3 blanke spon nederst på peilepinnen. Kom ikke flere etter å ha peilet noen ganger. Ingen hvit røyk eller liknende.

Noen som vet hva dette kan skyldes? Har ikke turt å belaste den maks for å unngå overoppheting.

Brukeravatar
lassebb
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Varierende motor temp

Legg inn av lassebb » tir mai 06, 2014 9:47 am

For å berolige litt så behøver ikke det å være unormal oppførsel av vanntemperatur nåla.
De originale målerne i biler viser bare et lite område. eks. 90-105°C
Så om måleren viser lav behøver ikke motoren direkte å være kald, du merker jo det blåser varm luft lenge før nåla begynner å bevege seg på vinteren.
En direkte innsprøyta diesel kan også ofte kjøre ganske "kald" uten nevneverdig belastning da den er så effektiv, ihvertfall med en mild/standard tuning og turbo. I motsetning til bensin motorer som konstant er "varme" og enda varmere under belastning, ihvertfall turbo biler.

Se for deg nå da at diesel motoren din kjører uten nevneverdig belastning og er derfor "kald", så møter den på belastning opp en bakke og siden det er diesel kjører du konstant med trykk opp bakken og belaster motoren mer på den måten enn du ville gjort med en bensin motor. Da vil den fort bli "varm" og gi utslag på måleren, men det behøver ikke bety at den holder på å koke, bare at den når opp i driftstemperatur.

Eldre diesel motorer hadde jo ofte en nedtrekkbar gardin for radiatoren for at den motoren ikke konstant skal kjøres langt under driftstemperatur på vinteren, faktisk så lavt at varmeapparatet båser kaldt til svak lunket. Mange som setter en papp plate foran om vinteren og, men dette pleier ikke være et problem på nyere diesel motorer. Selv mine ikke så alt for gamle HJ60 og HJ61 har denne rullgardina foran radiatoren!

Du har vel 1kz-te motoren i din?

Men for piece of mind kan du jo bytte termostat så du er sikker på at radiatoren fungerer som den skal :)
Du kan også montere opp en egen 3. parts vanntemperatur måler som går fra 0-120°C så vet du til enhver tid akkurat hva temperaturen ligger på, bare ikke monter den etter termostaten ;)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

jimmern

Legg inn av jimmern » tor mai 08, 2014 10:26 am

Da bytter jeg termostat, og ser hva som skjer - tror ikke tempvariasjonen er normal - men hva med disse sponene i oljen jeg fann - ikke mye men dog. Kan vel forekomme - eller tyder det på andre ting?

Brukeravatar
lassebb
Sted: Skien, Telemarks.

Legg inn av lassebb » tor mai 08, 2014 4:36 pm

Nei ikke normalt at det er store temperatur endringer hele tida, men om måleren din kun viser et veldig lite område så vil det små endringer komme tydligere fram.

Kommer ann på sponen, var den veldig fin eller var den grov?
Litt spon kan komme av vanlig slitasje, men det er så lite og så fin at den nesten ikke er merkbar.

Har du ettermontert en peilepinne med magnet?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » tor mai 08, 2014 7:05 pm

Når min motor har blitt varm, så ligger nåla litt under halvveis, ca 45 % jeg har kun opplevd en gang at den har gått opp litt, da var den nesten på 50%. Å da var det med fullpakket bil og stort taktelt å bånngass opp lierbakken, men falt ned til 45% ganske raskt.
Du kan jo plukke ut termostaten og koke den, for å se når den åpner. Skal åpne når vannet er på rundt 75 grader.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » tor mai 08, 2014 7:16 pm

Jeg er ikke helt enig i deler av det som står over her. Jeg drar 2 tonn vogn mange hundre mil hver eneste sommer. På min 120 står termostat på omtrent det samme, uansett hvor hardt jeg presser motoren. Selv i bratte motbakker som er mer enn en km så beveger ikke nåla seg nevneverdig, den står omtrent midt på uansett, slik den står når jeg kjører på falt vei uten nevneverdig pådrag i 5. gir.
Så det at den plutselig hopper opp og ned skyldes enten termostaten eller at du har for lite frostvæske i systemet, tror jeg. Har hatt noen biler, og jeg kan ikke huske at nåla spretter opp og ned på noen av de. Sjekk at du har nok frostvæseke, og ikke har lekkasje. Enkelt å sjekke, så får du ta termostaten etterpå.
-------------------------------------------------
Ex: LC 120 2005

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tor mai 08, 2014 8:20 pm

Enig med deg Jan.
Min 90 med D4-d er også helt stabil.
Tror nok et termostatbytte er lurt.
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » tor mai 08, 2014 9:03 pm

Dere har jo d4d motor, men han har 125hk så da er det vell 1kz-te? Og kz-te motoren er varm, egentlig veldig varierende. Men toyota fikset det med å montere en motstand på temp instrumentet, for å utjevne svingninger. Kort fortalt så er problemet at termostaten er montert på feil side. Så når tempen stiger i en kzte motor, så er det for varmt.

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tor mai 08, 2014 9:39 pm

Hva man lærer her i livet... :)
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
ole_kristian
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Legg inn av ole_kristian » tor mai 08, 2014 9:58 pm

Jeg har heller aldri opplevd varierende temperatur på min KZ-TE motor uansett åssen belastning den er utsatt for.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

jimmern

Legg inn av jimmern » fre mai 09, 2014 8:06 am

Tusen takk for svar.

Igår hekta jeg på henger med møbler og kjørte opp en av disse undersjøiske tunnelene.
Da var nåla omtrent på rødt på toppen når jeg kom ut. - Men gikk raskt tilbake til norm.
Bilen har rikeslig med vatten, og ingen lekasje.

Slik skal det nok ikke være. Så bytter termostat med det første.

Spon: Vet ikke om peilepinnen har magnet, men først fant jeg ett med snurr, og et par litt større biter, etter det bare pitte små som man knapt kjenner mellom fingrene. Motoren maler som en katt.

Håpe det er slitasje av et slag.

Brukeravatar
andersw
Sted: Haugesund

Legg inn av andersw » søn mai 11, 2014 2:48 pm

Du har nok lite vann på bilen. Da varierer temp nåla i bratte bakker. Mulig sprekk i toppen
2004 Land cruiser 120

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Legg inn av Haugens 80 » søn mai 11, 2014 5:17 pm

Bytt tempsensoren som sitter under øvre vannslange på motoren. Har vært ute for samme probleme på 2 stk 90er me 1kz-te motor. Å begge to va de tempsensoren som va feilen.
Me fart går alt..

jimmern

Legg inn av jimmern » tor mai 15, 2014 10:37 am

Tusen takk for alle tips!

Har kjørt bilen litt hardt i det siste - og nå varierer ikke temp lenger. Temp måleren ligger der den alltid har vært ved normal driftstemp. Så gjør ikke mer nå før problemet dukker opp igjen.

Snodig - men greit for meg :)

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»