Högt turbotrykk/fuel cut

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Soll
Innlegg: 18
Registrert: ons mar 18, 2009 1:04 pm
Sted: Stockholm

Högt turbotrykk/fuel cut

Legg inn av Soll » lør feb 07, 2015 4:30 pm

Igår upplevde jag två gånger att min bil i samband med fullt turbotrykk i uppförsbacke ströp bränsle/turbotrykk för en sekund.

Tidigare har jag vid motorvägsfart och uppförsbackar legat på ca 16 psi / 1,1 bar i turbotryck. Någon enstaka gång har turbotrycket gått upp mot 18 psi /1,2 bar för någon sekund vid kraftig acceleration.

Igår körde jag på motorvägen i ca 120 km/h och det kom en uppförsbacke. Turbotrycket låg relativt konstant på 18 psi / 1,2 bar när det kändes som motorstyrningen ströp bränslet för en sekund och laddtrycket försvann.

Bilen är en 2001 LC90 D4D 163hk. Den är inte chippad med någon box eller liknande. EGR-ventilen är blockerad men turbotrycket förändrades inte i samband med att jag blockerade egr. Bilen har dessutom snorkel som vid tillfället var riktad frammåt vilken den inte brukar vara. Jag har kollat alla vacuumslangar runt intercooler och insug och allt verkar sitta på plats som det ska.

Någon som har någon idé om vad det kan bero på? Känns som datorn uppfattar overboost och gör en fuel cut men frågan är varför? Eller kan det vara så enkelt som ett skitigt bränslefilter som gör att den inte får tillräckligt med diesel?
KDJ95, D-4D

hvalerjakt
Innlegg: 64
Registrert: ons jan 23, 2013 11:30 pm
Sted: Moss

Re: Högt turbotrykk/fuel cut

Legg inn av hvalerjakt » lør feb 07, 2015 11:03 pm

Kan være diesel filteret ditt som er fullt av møkk. Har opplevd det en gang på min. Da den fusket mens jeg kjørte.

Eller at det er litt vann i drivstoff filteret

harenj12gx
Innlegg: 66
Registrert: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Högt turbotrykk/fuel cut

Legg inn av harenj12gx » søn feb 08, 2015 9:49 am

Hei. Mener at EGR på D4D 163 hk. ikke må totalt blokkeres. De MÅ være igjen en liten åpning. 10-12mm. Den benytter ventilen som Wastegate.
Se denne tråd: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=13357&p=165307

Soll
Innlegg: 18
Registrert: ons mar 18, 2009 1:04 pm
Sted: Stockholm

Re: Högt turbotrykk/fuel cut

Legg inn av Soll » søn feb 08, 2015 6:10 pm

Idag bytte jag bränslefilter och vände snorkeln bakåt och testade liknande förhållanden som i fredags. Laddtrycket verkar betydligt mer stabilt och stannar runt 15 psi under de flesta omständigheter med gick upp mot 17-18 psi korta stunder vid kraftigt motlut/belastning.

Jag läste även av felkoder och det låg en kod 51 (P0504) "brake switch" i datorn. Känns inte troligt att det skulle ha något med saken att göra?
KDJ95, D-4D

Soll
Innlegg: 18
Registrert: ons mar 18, 2009 1:04 pm
Sted: Stockholm

Re: Högt turbotrykk/fuel cut

Legg inn av Soll » søn feb 08, 2015 6:52 pm

harenj12gx skrev:Hei. Mener at EGR på D4D 163 hk. ikke må totalt blokkeres. De MÅ være igjen en liten åpning. 10-12mm. Den benytter ventilen som Wastegate.
Se denne tråd: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=13357&p=165307
Jag gjorde massor med efterforskningar innan jag blockerade egr-ventilen. Vad jag förstått har tidiga versioner av 1kd-ftv inte en vnt-turbo utan extern wastegate och en relativt okomplicerad egr utan egr kylare.

Jag hade turbotrycksmätare monterad redan innan jag blockerade egr-ventilen och turbons beteende förändrades inte alls av blockerad egr.

Jämför http://en.turbolader.net/Turbocharger-C ... 30011.aspx
mot http://en.turbolader.net/Turbocharger-C ... 30160.aspx
KDJ95, D-4D

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»