Sprukken topp??

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
redhawk
Innlegg: 10
Registrert: fre mai 01, 2015 10:17 am
Sted: Finnsnes

Sprukken topp??

Legg inn av redhawk » man aug 17, 2015 12:45 am

Hei

Vet det finnes flere emner angående dette men tar sjangsen på og opprette et nytt.
Det kan se ut som toppen er gåen på min og :cry: det ryker hvit røyk ved oppstart(https://dl.dropboxusercontent.com/u/888 ... .58.43.mp4 ) samt at den bruker vann. Kan ikke finne noen lekkasjer og olje både på motor og gir ser ok ut så da gjennstår vel bare sprukken topp.
Så må vel begynne å titte litt rundt hva en overhaling kommer på :? Så hvor for man tak i topp til en fornuftig penge? Dere som har byttet topp har dere byttet komplett topp med kam og ventiler eller har dere flyttet disse over fra den gamle? Bilen er rullet 350' og er nylig innkjøpt så spørsmålet er og om radiatoren bør byttes. Jeg aner ikke om den er byttet. Har sett litt på nettet og di fleste som selges er ca.26mm mens original er rundt 40mm om jeg har forstått det rett? Så hvor får man "rett" radiator til en fornuftig penge?
Har og tenkt litt på om det kan være lurt å bytte vannpumpe og dyser i samme slengen? Hva er "normal" levetid på disse og er dette noe som dere byttet samtidig?

Har laget en liten liste over deler jeg tror jeg "trenger", så hvis dere kan supplere / trekke fra samt komme med tips om hvor jeg bør handle disse så blir di vel tatt i mot :D

Deler:
- Topp komplett m/ ventiler og kam
- toppakning og bolter
- toppdeksel og eksospakning
- vannpumpe
- Dyser
- Radiator
Pumpereim tenkte jeg å la et verksted få bytte

Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 900
Registrert: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Sprukken topp??

Legg inn av ole_kristian » man aug 17, 2015 8:39 am

redhawk skrev:Hei

Vet det finnes flere emner angående dette men tar sjangsen på og opprette et nytt.
Det kan se ut som toppen er gåen på min og :cry: det ryker hvit røyk ved oppstart(https://www.dropbox.com/sh/cidx7tacbk48 ... B8ZYa?dl=0 ) samt at den bruker vann. Kan ikke finne noen lekkasjer og olje både på motor og gir ser ok ut så da gjennstår vel bare sprukken topp.
Så må vel begynne å titte litt rundt hva en overhaling kommer på :? Så hvor for man tak i topp til en fornuftig penge? Dere som har byttet topp har dere byttet komplett topp med kam og ventiler eller har dere flyttet disse over fra den gamle? Bilen er rullet 350' og er nylig innkjøpt så spørsmålet er og om radiatoren bør byttes. Jeg aner ikke om den er byttet. Har sett litt på nettet og di fleste som selges er ca.26mm mens original er rundt 40mm om jeg har forstått det rett? Så hvor får man "rett" radiator til en fornuftig penge?
Har og tenkt litt på om det kan være lurt å bytte vannpumpe og dyser i samme slengen? Hva er "normal" levetid på disse og er dette noe som dere byttet samtidig?

Har laget en liten liste over deler jeg tror jeg "trenger", så hvis dere kan supplere / trekke fra samt komme med tips om hvor jeg bør handle disse så blir di vel tatt i mot :D

Deler:
- Topp komplett m/ ventiler og kam
- toppakning og bolter
- toppdeksel og eksospakning
- vannpumpe
- Dyser
- Radiator
Pumpereim tenkte jeg å la et verksted få bytte
Nå har endelig Milner offroad fått topper på lager igjen, og dette er nok det beste kjøpet.
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... built-up-1
Kan sikkert kjøpe vannpumpe og andre servicedeler her også, men jeg kjøpte mine på Toyota.
Jeg kjøpte også topplokksbolter, reg.reim og strammehjul på Toyota.
Radiator i riktig størrelse har jeg kjøpt hos Andersen radiatorservice i Oslo.
http://www.andersenbilradiator.com/index.html
Jeg satte i en brukt topp fra et hoggeri, og lot bare de dysene som satt i den sitte på når jeg monterte. De hadde uansett gått betraktelig mindre enn toppen min som sprakk.
Toppdeksel trenger du ikke bytte, det bare flytter du over.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

redhawk
Innlegg: 10
Registrert: fre mai 01, 2015 10:17 am
Sted: Finnsnes

Re: Sprukken topp??

Legg inn av redhawk » tor jun 09, 2016 12:59 am

Hei

Det er vel på tide jeg bytter den toppen og resten av delen...alt ble kjøpt på milner for leeeenge siden men endte opp på boden istede :oops:
Så til spørsmålet...hva er tiltrekkings prosedyren på topp boltene? Og hvordan skal register reimen monteres? Noen som har tegninger på dette å som vil dele? Eventuelt link. :)

Brukeravatar
saw
Innlegg: 556
Registrert: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Sted: Kongsberg

Re: Sprukken topp??

Legg inn av saw » tor jun 09, 2016 10:25 am

redhawk skrev:Hei

Det er vel på tide jeg bytter den toppen og resten av delen...alt ble kjøpt på milner for leeeenge siden men endte opp på boden istede :oops:
Så til spørsmålet...hva er tiltrekkings prosedyren på topp boltene? Og hvordan skal register reimen monteres? Noen som har tegninger på dette å som vil dele? Eventuelt link. :)
Hei på deg!

Tiltrekkingsprosedyre på toppen, ved kjapt internett søk:

http://www.slideserve.com/neva/toyota-1 ... e-sequence

Husk det utføres i fire steg, samme mønster hver gang, er beskrevet, viktig... Og selvsagt å suge ut alt av veske søl fra topplokkbolt hullene i blokka, hvis ikke må du ha ny blokk også!

Reg reima er det bare å følge merkene på reimhjula oppe og nede så er det i boks, kjapt internett søk:

http://www.moranbahweather.com/toyota/l ... 4_0152.pdf

Reima er kanskje det minst utfordrende ved hele operasjonen, så jeg håper du vet hva du begir du ut på, hvis ikke bør du ikke sette i gang men sette det bort, eventuelt få med deg en som har gjort noe tilsvarende før, med hell... for det er forholdsvis stor fallhøyde her altså.

Hvis det er "Learning by doing" du skal til med så ta deg god tid og lykke til! :D
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

alx
Innlegg: 46
Registrert: tir jul 14, 2015 2:25 pm
Sted: Særp

Re: Sprukken topp??

Legg inn av alx » tor jun 09, 2016 12:55 pm

Jeg kjøpte AMC topp fra Tyskland kom på rundt 10000,- for komplett topp,bolter og pakning. Radiator 40mm(ikke kjøp den 26mm core fra milner) fra Oslo Radiator service3500, resten fra Milner
termostat, slanger, vannpumpe, regreim osv

AMC.es er nettsida til toppen, ikke kina topp. dette er kvalitet. til bare noen tusen mere.

omhelle
Innlegg: 8
Registrert: fre des 04, 2015 7:17 am

Re: Sprukken topp??

Legg inn av omhelle » ons okt 05, 2016 7:47 pm

Hei,

låner denne tråden litt, byner å se samme symptomer på min LC90, og er da redd for at jeg må bytte topp.

Ser at milneroffroad har tomt på lager, og det er lenge til neste levering.. så det er desverre uaktuelt, ser AMC er nevnt her, har noen en link til leverandør at det?

Er det eventuelt andre gode forslag til topp for en grei sum?

Og et lite tilleggsspørsmål, lønner det seg å bytte dyser samtidig, eller er det bare å fortsette med de gamle?

Salmon
Innlegg: 188
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Re: Sprukken topp??

Legg inn av Salmon » søn okt 07, 2018 2:53 pm

Har også misstanke til at min topp er sprukket.
Cylinderservice selger topper, men sier at en må måle ventilene for å
få riktig topp fordi de har vært levert med 2 forskjellige lengder på ventilene.
Noe som har kommentarer til det?

Brukeravatar
saw
Innlegg: 556
Registrert: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Sted: Kongsberg

Re: Sprukken topp??

Legg inn av saw » tir okt 09, 2018 7:58 pm

Salmon skrev:
søn okt 07, 2018 2:53 pm
Har også misstanke til at min topp er sprukket.
Cylinderservice selger topper, men sier at en må måle ventilene for å
få riktig topp fordi de har vært levert med 2 forskjellige lengder på ventilene.
Noe som har kommentarer til det?
Sjekk ventillengda di i forhold til årsmodell her:
http://www.japan-parts.eu/toyota/
Eller kjøp topp et annet sted, alle 1KZ-TE toppene kan erstatte hverandre sålenge de er komplette.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

Salmon
Innlegg: 188
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Re: Sprukken topp??

Legg inn av Salmon » søn okt 28, 2018 1:35 pm

Her er bilder av min topp. Sprekkene er på en plass jeg ikke hadde forventet. Jeg hadde trodd at sprekken(e) gikk ut til siden og inn i kjølekanalen men her er alle 4 sprekkene i en del jeg ikke vet navnet på... 😊
Vedlegg
20181028_131232.jpg
20181028_131232.jpg (48.4 kiB) Vist 505 ganger
20181028_131236.jpg
20181028_131236.jpg (48.55 kiB) Vist 505 ganger
20181028_131240.jpg
20181028_131240.jpg (46.41 kiB) Vist 505 ganger
20181028_131244.jpg
20181028_131244.jpg (45.33 kiB) Vist 505 ganger

Brukeravatar
saw
Innlegg: 556
Registrert: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Sted: Kongsberg

Re: Sprukken topp??

Legg inn av saw » søn okt 28, 2018 2:46 pm

Det der er sprekker i forkammerne, har ikke noe med kompresjon i kjøleveska å gjøre. De er løse og kan tas ut.
Selve sprekken(e) befinner seg nok et annet sted.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

Salmon
Innlegg: 188
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Re: Sprukken topp??

Legg inn av Salmon » søn okt 28, 2018 4:46 pm

Vel, jeg hadde ikke kompresjon i kjøleveska men vann inn i cylinder 2 og 3. Jeg klarer ikke å se sprekker noe annet sted i toppen. Da kan det ha vært pakningen som har gitt seg.
Er det vanlig at det oppstår sprekker i forkammeret?

Brukeravatar
saw
Innlegg: 556
Registrert: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Sted: Kongsberg

Re: Sprukken topp??

Legg inn av saw » søn okt 28, 2018 4:53 pm

Ok. Ja det er visst vanlig at de sprekker.
Hvis du slår de ut kan det hende du finner sprekk mellom et eller fler av forkammerne og kjøleveskekanal.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

Salmon
Innlegg: 188
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Re: Sprukken topp??

Legg inn av Salmon » man okt 29, 2018 10:38 am

Takker for infoen.

Kanskje du har en ide om hvordan jeg kan slå ut disse?

Ser det er ett lite spor på siden av lokket. Er nok meningen å kunne sette ett
verktøy der...?

Brukeravatar
saw
Innlegg: 556
Registrert: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Sted: Kongsberg

Re: Sprukken topp??

Legg inn av saw » man okt 29, 2018 12:39 pm

Det kile sporet er kun til styring slik at lokket kommer riktig.
Hvis du ikke skal bruke noe av det på nytt (noe jeg regner med du ikke skal) så kan du dunke de ut fra andre siden med lang tynn dor. Det vil si gjennom hulet der injectoren sitter skrudd fast.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»