Cruiser som går varm når jeg kjører med vogn

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
mixmaster
Sted: Raufoss, Oppland
Kontakt:

Cruiser som går varm når jeg kjører med vogn

Legg inn av mixmaster » tir mai 09, 2017 9:57 pm

Hei igjen.

Nå er problemet mitt som følger:

I helga var jeg og kjørte med vogn. Jeg har en veldig stor, og en veldig liten.

Når jeg kjørte med den lille i helga. Gikk termometeret på motoren fra halv til over full skala. Så gikk den sakte opp og ned, frem og tilbake i øvre del av skalaen.

Cruiseren har trukket langt tyngre ting enn dette som aldri har gitt noe utslag: Men nå så det ut som den gikk skummelt varm.
Det kan hende den gjorde også. For det var ofte tunge oppoverbakker den ga det styggeste utslaget over tid.
Turen tok 3 timer hver vei. Men jeg kom frem begge veiene. Det kokte ikke over.

Jeg snekket oljenivå, oljenivå på automatkassa og kjøleveske. Alt var fult.

Etter dette har jeg jo koblet av vognen og kjørt til og fra jobb noen turer. Da virker alt normalt. Den går i normal hastighet opp i riktig temperatur og blir der.

Hva kan dette være?
Kan det være temperaturmåleren som en av en annen grunn går vrang når det er vogn på. Selv om det ikke er reelle temperaturer den viser?
Termostaten?
Burde det vært byttet olje?

Tekker veldig for hjelp og kommentarer. Jeg syns dette var veldig snodig. Da jeg ikke hadde noe inntrykk av at cruiseren trakk tungt.

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Re: Cruiser som går varm når jeg kjører med vogn

Legg inn av saw » ons mai 10, 2017 10:48 am

Hei og velkommen på forum!

Nå skriver ikke du hvilken motor type du har, det er litt vesentlig.
Men nå er det ganske kjent at Toyota sine temp. målere er veeeeeldig trege midt på for så å plutselig eskalere opp når den først går for varm, ofte er det for sent å gjøre noe da og bilen koker... mange som drar mye med nitti setter på større radiator, ekstern oljekjøler, termostat med lavere åpningspunkt og en tilleggs temp måler. Har du chip/tukla med turbotrykket så er det heller ikke feil med egt avlesning. (Eksos temp.)

Som du er inne på så er olje på automatkassa, termostat, kjøleveske og et tett kjølesystem vesentlig når man skal trekke noe. Også smart å få den i Lock-up så fort som mulig for at ikke kassa skal jobbe for tungt.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

mixmaster
Sted: Raufoss, Oppland
Kontakt:

Legg inn av mixmaster » tor mai 11, 2017 9:51 pm

Tusen takk for svar.

Det er en 1KZ-TE motor med automatkasse.

Jeg har dradd en vogn som er over dobbelt så stor før. Uten at jeg har sett noe på temperaturen.
I dag kjørte jeg opp en lang bakke, og da gikk den plutselig rett opp igjen i full uttelling på måleren. Uten at bilen dro noe annet enn seg selv.

Kan det være så enkelt som at termostaten er ødelagt? Måleren viser feil eller at det er evigheter siden jeg byttet olje(40.000km siden) ?

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » fre mai 12, 2017 8:11 am

Jeg starter alltid med det enkleste / billigste først.
1. Det er nok vann på bilen vel?
2. Når den blir veldig varm, åpne ekspansjonstanken og se om det bobler eller det skjer noe annet rart der.
3. Bytt termostaten- kjøp original Toyota termostat hos Toyota (ikke spør, bare gjør det :))
4. Veldig mange tror at radiatorer er i knallform bare de ser ok ut på utsiden, det stemmer ikke. Så jeg ville ha vaska hele kjølesystemet godt. funker ikke noen av disse delene så kan det jo hende at du muligens trenger en ny radiator.

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Legg inn av lb1lf » fre mai 12, 2017 8:53 am

Hei,

Enig med Håvard - sjekk det enkleste og billigste først (Og skift olje! Stakkars bil!)

Da jeg sjekket kjølevæsken like etter å ha kjøpt bilen (en KZJ95 1998-modell), var det så mye gugg i den at det halve hadde vært nok, så jeg tok en skikkelig kraftvask; etter å ha tappet av den gamle, helte jeg på vann med litt maskinoppvask i (rørte ut pulveret i varmt vann først, jeg ville virkelig ikke at pulveret skulle proppe seg et sted...), kjørte noen runder til termostaten åpnet og ga sirkulasjon i hele sløyfen, lot det stå og kjøle seg litt, og tappet så av. Mer gugg.

To runder med rent vann etterpå, var vannet som kom ut like klart og fint som det som var helt på.

Skiftet da termostat (ekte Toyota, kostet ikke mange kronene, men pass på å få med ny pakning - det ligger ikke i termostatesken!), monterte den og helte på long life rød fra konsentrat (Litt tynnere enn de foreskrevne 1:1, siden jeg hadde 5l konsentrat og måtte helle på nærmere 11l før det var fullt - men frysepunktet er fortsatt godt under kaldeste temperatur noensinne registrert her på holmen...)

(Et alternativ for den flittige (eller late, alt etter hvordan man ser det) kunne nok være å fjerne den gamle termostaten etter å ha tappet av den gamle kjølevæsken; da vil du ha sirkulasjon i hele sløyfen fra første sekund mens du flusher ut gammelt gugg og grums...)
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»