Noen erfaringer med Biodiesel?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Noen erfaringer med Biodiesel?
Det har blitt tilgjengelig biodiesel (basert på raps )i nærheten og jeg lurte på om dette kunne brukes på min vx 90 , 02 mod. Ifølge toyota kunne det kun brukes 5% innblanding.Men det kan jo være at de sier det for å være på den sikre siden?.
Noen som har prøvd stoffet?
Noen som har prøvd stoffet?
2011 LC 150 Importvarebil, kjøpt i Norge, ombygd til 5 seter.
-
- Innlegg: 28
- Ble med: tir jun 12, 2007 1:10 pm
Hvorfor vil du benytte biodisel? Miljøgevinsten er antagelig minimal
her i landet pga høyt energiforbruk ved produksjonen og halv avling av rybs/raps samenliknet med eks. Tyskland - Frankrike, mens bøndenes energiforbruk er tilnærmet det samme pr dyrket areal. De fleste bøndene her på østlandet bruker ikke biodisel på hverken traktor eller skurtresker selv om de produserer raps/ryps. Prisfordelen ved bio-
disel spises raskt opp av et betydelig høyere forbruk-lavere motorefekt
og en rekke motorhavarier. Ryps og raps egner seg imidlertid utmerket
til dyrefor og dersom Toyota advarer mot bruk av biodisel ville jeg
ikke kjørt med "grisemat" på tanken
her i landet pga høyt energiforbruk ved produksjonen og halv avling av rybs/raps samenliknet med eks. Tyskland - Frankrike, mens bøndenes energiforbruk er tilnærmet det samme pr dyrket areal. De fleste bøndene her på østlandet bruker ikke biodisel på hverken traktor eller skurtresker selv om de produserer raps/ryps. Prisfordelen ved bio-
disel spises raskt opp av et betydelig høyere forbruk-lavere motorefekt
og en rekke motorhavarier. Ryps og raps egner seg imidlertid utmerket
til dyrefor og dersom Toyota advarer mot bruk av biodisel ville jeg
ikke kjørt med "grisemat" på tanken
Jøss!
Traff visst et sårt punkt der, som jeg skrev så var jeg ute etter erfaringer med biodiesel. Alle de argumentene du skriver om kan jeg selv tenke ut . Pluss noen positive som du tydligvis uten problemer greier å overse.
Så vidt jeg husker sto hylekoret først i køa da det ble innført blyfri bensin i Norge og ingen kan vel i dag påstå at det var en ulempe å bli kvitt den møkka.
Traff visst et sårt punkt der, som jeg skrev så var jeg ute etter erfaringer med biodiesel. Alle de argumentene du skriver om kan jeg selv tenke ut . Pluss noen positive som du tydligvis uten problemer greier å overse.
Så vidt jeg husker sto hylekoret først i køa da det ble innført blyfri bensin i Norge og ingen kan vel i dag påstå at det var en ulempe å bli kvitt den møkka.
2011 LC 150 Importvarebil, kjøpt i Norge, ombygd til 5 seter.
Kunne også tenke meg å høre om erfaringer med biodiesel! Det er godt mulig at miljøgevinsten i dag er minimal, men om etterspørselen øker vil effektiviteten i produksjon og dermed miljøgevinsten bli større. Vi som tross alt kjører biler med høyt CO2-utslipp bør ihvertfall vise at vi tenker på muligheten til å bruke alternativer til dagens diesel. At effekt og forbruk kan påvirkes kan jeg forstå, men skulle likt å sett dokumentasjon på at motorer havarerer pga biodiesel.
Uansett, om noen år vil de av oss som ikke tar miljø på alvor bli sett på som tullinger som ikke tenker lengre enn sin egen nese!
Uansett, om noen år vil de av oss som ikke tar miljø på alvor bli sett på som tullinger som ikke tenker lengre enn sin egen nese!
Jeg har forstått det slik at det er ren biodiesel som selges her.Basert på raps og produsert i Danmark.
Ett av byens store transportselskaper skal benytte denne dieselen på alle sine biler og co regnskapet som ble presentert både fra firma og miljøbevegelse såg veldig bra ut, i avisen i allefall.
De kjører mercedes lastebiler, tror jeg. Og de regnet ikke med andre problemer enn hyppigere filterskift på brennstoff og olje.
Ett av byens store transportselskaper skal benytte denne dieselen på alle sine biler og co regnskapet som ble presentert både fra firma og miljøbevegelse såg veldig bra ut, i avisen i allefall.
De kjører mercedes lastebiler, tror jeg. Og de regnet ikke med andre problemer enn hyppigere filterskift på brennstoff og olje.
2011 LC 150 Importvarebil, kjøpt i Norge, ombygd til 5 seter.
man må heilt klart begynne å tenke mer på dette med biodiesel. hadde det vert et alternativ å fylle det på de fleste dieselbilene, hadde de fleste gjort dette tror eg. et foreløpig alternativ til å få ned co`en, kunne jo vert å få montert partikkelfilter, men har ingen kjenskap til dette, om det i hele tatt er mulig veit ikkje eg. e det noen andre som vet noe om dette??
Erfaring med Biodiesel
Hei, kanskje jeg kan oppklare noe. Jeg har kjørt med Biodiesel på min LC90 (1KZ-TZ - dvs 125hk) i ca 1 1/2 år hvilket for min del vil si ca 45000 jeg har dermed litt erfaring med dette. Nå må jeg med en gang si at jeg ikke er mekaniker, så det er fullt lov å arrestere meg på tekniske forklaringer, men jeg vet nå hvordan det funker i praksis.
Når en skal gå over til Biodiesel er det et par ting en må være klar over. For det første: Vanlig diesel legger igjen endel avleiringer i diesel-slanger og i motoren. Biodiesel er langt mer "løsende" og derfor blir mye av disse avleiringene løst opp når en går over til biodiesel. Dette medfører at en må forvente å bytte dieselfilter et par ganger de første kjørte 10000 etter at en bytter over. Et godt råd er derfor å ha ekstra dieselfilter liggende i bilen den første tiden.
Det er forøvrig blant annet denne "løsende" egenskapen ved biodiesel som gjør at enkelte produsenter ikke anbefaler biodiesel, eller ihvertfall ikke i blandinger over en viss %-del - da gummikvaliteten ved enkelte pakninger og slanger ikke tåler dette. Dette har overhode ikke vært noe problem på min LC90.
Det andre en må være klar over er at Biodiesel har andre kuldeegenskaper enn vanlig diesel (eller kanskje - har ingen kuldeegenskaper - gele ved -5 grader). Dette betyr at du enten må montere varmeanlegg på dieselanlegget (finnes noen å få kjøpt fra Nederland/USA). Alternativt må du blande med vanlig diesel når gradestokken kryper mot 0. Personlig bor jeg i Bergensområdet og her er det ikke veldig kalt om vinteren - max -10 grader, jeg har dermed kunnet kjøre på mellom 60 og 75% biodiesel hele vinteren uten å få noen problemer.
Jeg vet forøvrig at Kurt Oddekalv og Norges Miljøvernforbund forsøkte å kjøre en LC100 på biodiesel i samarbeid med Toyota i Japan (fikk mye presse - ihvertfall i Bergensområdet). Dette prosjektet strandet imidlertid, uten at jeg vet helt hvorfor. Ut fra ryktene så skyldtes det at de nektet å blande inn diesel i vintersesongen, men skulle isteden bruke noe annet for å holde biodieselen flytende. I følge ryktene fungerte dette ikke så bra og dermed skar dieselpumpen seg når biodieselen ble mer tyktflytende. Hvorvidt dette er sannheten rundt prosjektet vet jeg ikke.
Ett siste moment som bør nevnes er at en kan oppleve noe redusert motoreffekt når en kjører på Biodiesel. For min del har dette ikke vært noe problem i det daglige, men jeg kunne jo til en viss grad merke dette når jeg dro tunge hengere opp bratte bakker. Men til vanlig var det altså ikke merkbart, hverken med eller uten henger.
Hva angår miljøegenskapene ved Biodiesel så har de som her kommenterer biodiesel laget på Rapsolje og annen olje fremstilt av matplanter fullstendig rett - dette er ikke særlig mye mer miljøvennlig enn vanlig diesel, da energibehovet for å produsere dette langt overstiger hva en får ut. Det som imidlertid har en miljøeffekt er biodiesel laget på avfallsoljer -dvs. brukt frityrolje fra kjøkkner (MacDonalds) osv. Dette er avfall som ellers ikke kunne blitt brukt til noe, men som nå kan brukes som drivstoff. Det er denne typen biodiesel som er miljønøytralt (dvs. det slippes ikke ut CO2 som ikke ellers ville vært sluppet ut).
Desverre er det ikke særlig mange som lager ekte biodiesel - den jeg handlet med i Bergen måtte legge inn årene tidligere i høst, dermed er det tilbake til vanlig diesel for meg. Foreløpig synes det ikke å være mye økonomi i slik produksjon, men kanskje det kommer på sikt.
Håper dette kan bidra til noe oppklaring rundt Biodiesel på LC
Audun
Når en skal gå over til Biodiesel er det et par ting en må være klar over. For det første: Vanlig diesel legger igjen endel avleiringer i diesel-slanger og i motoren. Biodiesel er langt mer "løsende" og derfor blir mye av disse avleiringene løst opp når en går over til biodiesel. Dette medfører at en må forvente å bytte dieselfilter et par ganger de første kjørte 10000 etter at en bytter over. Et godt råd er derfor å ha ekstra dieselfilter liggende i bilen den første tiden.
Det er forøvrig blant annet denne "løsende" egenskapen ved biodiesel som gjør at enkelte produsenter ikke anbefaler biodiesel, eller ihvertfall ikke i blandinger over en viss %-del - da gummikvaliteten ved enkelte pakninger og slanger ikke tåler dette. Dette har overhode ikke vært noe problem på min LC90.
Det andre en må være klar over er at Biodiesel har andre kuldeegenskaper enn vanlig diesel (eller kanskje - har ingen kuldeegenskaper - gele ved -5 grader). Dette betyr at du enten må montere varmeanlegg på dieselanlegget (finnes noen å få kjøpt fra Nederland/USA). Alternativt må du blande med vanlig diesel når gradestokken kryper mot 0. Personlig bor jeg i Bergensområdet og her er det ikke veldig kalt om vinteren - max -10 grader, jeg har dermed kunnet kjøre på mellom 60 og 75% biodiesel hele vinteren uten å få noen problemer.
Jeg vet forøvrig at Kurt Oddekalv og Norges Miljøvernforbund forsøkte å kjøre en LC100 på biodiesel i samarbeid med Toyota i Japan (fikk mye presse - ihvertfall i Bergensområdet). Dette prosjektet strandet imidlertid, uten at jeg vet helt hvorfor. Ut fra ryktene så skyldtes det at de nektet å blande inn diesel i vintersesongen, men skulle isteden bruke noe annet for å holde biodieselen flytende. I følge ryktene fungerte dette ikke så bra og dermed skar dieselpumpen seg når biodieselen ble mer tyktflytende. Hvorvidt dette er sannheten rundt prosjektet vet jeg ikke.
Ett siste moment som bør nevnes er at en kan oppleve noe redusert motoreffekt når en kjører på Biodiesel. For min del har dette ikke vært noe problem i det daglige, men jeg kunne jo til en viss grad merke dette når jeg dro tunge hengere opp bratte bakker. Men til vanlig var det altså ikke merkbart, hverken med eller uten henger.
Hva angår miljøegenskapene ved Biodiesel så har de som her kommenterer biodiesel laget på Rapsolje og annen olje fremstilt av matplanter fullstendig rett - dette er ikke særlig mye mer miljøvennlig enn vanlig diesel, da energibehovet for å produsere dette langt overstiger hva en får ut. Det som imidlertid har en miljøeffekt er biodiesel laget på avfallsoljer -dvs. brukt frityrolje fra kjøkkner (MacDonalds) osv. Dette er avfall som ellers ikke kunne blitt brukt til noe, men som nå kan brukes som drivstoff. Det er denne typen biodiesel som er miljønøytralt (dvs. det slippes ikke ut CO2 som ikke ellers ville vært sluppet ut).
Desverre er det ikke særlig mange som lager ekte biodiesel - den jeg handlet med i Bergen måtte legge inn årene tidligere i høst, dermed er det tilbake til vanlig diesel for meg. Foreløpig synes det ikke å være mye økonomi i slik produksjon, men kanskje det kommer på sikt.
Håper dette kan bidra til noe oppklaring rundt Biodiesel på LC
Audun
Litt off topic kanskje, men 1 dags produksjon og utslipp ved Snøhvit, tilsvarer 1 års forbruk og utslipp av alle biler i Norge...., litt å tenke på..
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Jeg er klar for å prøve!
Har sjekket ut litt med dette selskapet:
http://eco-1.no/?m=biod&n=biodieselFAQ
og der finner vi litt mer troverdig informasjon.
Prisen ligger ca 2 kroner under vanlig pumpepris, siste opplysning var 9 kroner liter`n.
Det er enda mer å spare om du skaffer deg egen tank, for da å kunne ta imot større kvanta. Transportfirmaet Bekkevold her i Elverum har visst kjørt alle de orange vogntogene på biodiesel i ca ett år, med gode erfaringer. Her kan det absolutt være KALDT om vinteren.
Effektapet får jeg ev. ta igjen på en IC etterhvert!
http://eco-1.no/?m=biod&n=biodieselFAQ
og der finner vi litt mer troverdig informasjon.
Prisen ligger ca 2 kroner under vanlig pumpepris, siste opplysning var 9 kroner liter`n.
Det er enda mer å spare om du skaffer deg egen tank, for da å kunne ta imot større kvanta. Transportfirmaet Bekkevold her i Elverum har visst kjørt alle de orange vogntogene på biodiesel i ca ett år, med gode erfaringer. Her kan det absolutt være KALDT om vinteren.
Effektapet får jeg ev. ta igjen på en IC etterhvert!
Ekstra link:
http://www.bvenergi.no/
og for vinterebekymringene:
http://www.bvenergi.no/index.php?n=1&task=vis&id=5
http://www.bvenergi.no/
og for vinterebekymringene:
http://www.bvenergi.no/index.php?n=1&task=vis&id=5
vurderer sterkt å gå over til biodiesel no. prisen på vanlig diesel tar heilt av. godt over 12kronen no.. min bror har begynt å kjøre biodiesel på sin gamle chevrolet van g30 funker veldi fint. merker ingen forsjell på draget. eneste forsjellen var at motoren gikk mye gjevnere. løsnet opp masse drit i systemet, så har byttet et par filtere. men han e veldi fornøyd. prisen ligger på ca 10,50;- kan fylles i blomsterdalen for de som bor i bergen
Biodiesel
Når det gjelder prisforskjell så er den nok for dårlig til at biodieselen skal få særlig posisjon. Nå har jeg fått eget pumpekort, men har blitt litt nervøs for om jeg skal konvertere. Hyppigere dieselfilter- og oljeskift, samt faren for pumpehavari skremmer enda. Har og blitt frarådet med hensyn til at det kunne oppstå en slags ventilbrenning/skade i toppen. Når en sjekker på prisen her http://www.bvenergi.no/Priser/ , så forstår en at den ikke forsvarer noe motorhavari likevel.
Det er litt sur diesellukt av 80`n min, så en gatekjøkkenlukt hadde kanskje ikke vært noe dårigere, men jeg blir på gjerdet ei stund til.
Ole
Det er litt sur diesellukt av 80`n min, så en gatekjøkkenlukt hadde kanskje ikke vært noe dårigere, men jeg blir på gjerdet ei stund til.
Ole
Re: Noen erfaringer med Biodiesel?
Ser det dukker opp stadig flere automastasjoner for biodiesel, blant annet disse:
https://eco-1.no/
Hva er erfaringene her? Er dette like problemfritt som de skriver?
https://eco-1.no/
Hva er erfaringene her? Er dette like problemfritt som de skriver?
2005 LC 120 GX
1997 LC 90
1997 LC 90