Hei!
BJ42'n min er litt "skeiv" - er litt sigen på den ene sida.
Ser ut som en av gummiklossene er sliten.
Noen som vet om hvor man får tak i slike?
(Har sjekka med Toyota, men de er grisedyre!)
I tillegg synes jeg bilen ser litt sigen ut bak. Leste her at man kan fixe dette med lengre sjakler bak / kortere foran.
Hvor får man tak i slike sjakler?
Gummiklosser mellom ramme og karosseri
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Gummiklosser mellom ramme og karosseri
BJ42 '82 mod.
VW Tiguan '13 mod.
VW Tiguan '13 mod.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Gummiklosser mellom ramme og karosseri
Sjakler får du kjøpt hos norsk offroadteknikk i Skien. Tror det fortsatt er drift der? Hvis ikke har BG nor i Oslo.
Hvis bilen din er skjeiv kan det jo skyldes slitne fjærer?
Gummiforingene mellom ramma og karosseriet blir jo etter hvert presset litt sammen, men det skulle jeg tro skjer noenlunde jevnt på alle. Hvis det er her bilen er skjeiv vil jeg tro at rust i karosserifester eller ramme feste er grunnen, og at gummien presses inn i rusta?
(Har jo ikke sett bilen din, så vet jo ikke om den har mye eller lite rust). Men har i alle fall sett denne årsaken på andre biler.
Men ikke uvanlig at 40 og 60 serien er litt skakke, da flere typer fjærer er forskjellige på høyre og venstre side, for å kompansere vekt av sjåfør. Disse kommer som regel fra Australia, merket høyre og venstre, men der sitter sjåføren på "feil" side... Da går det ofte litt i surr om hva som er riktig.
Hvis bilen din er skjeiv kan det jo skyldes slitne fjærer?
Gummiforingene mellom ramma og karosseriet blir jo etter hvert presset litt sammen, men det skulle jeg tro skjer noenlunde jevnt på alle. Hvis det er her bilen er skjeiv vil jeg tro at rust i karosserifester eller ramme feste er grunnen, og at gummien presses inn i rusta?
(Har jo ikke sett bilen din, så vet jo ikke om den har mye eller lite rust). Men har i alle fall sett denne årsaken på andre biler.
Men ikke uvanlig at 40 og 60 serien er litt skakke, da flere typer fjærer er forskjellige på høyre og venstre side, for å kompansere vekt av sjåfør. Disse kommer som regel fra Australia, merket høyre og venstre, men der sitter sjåføren på "feil" side... Da går det ofte litt i surr om hva som er riktig.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Gummiklosser mellom ramme og karosseri
Takk for god info og hjelp! Igjen...!
Kanskje jeg må ta meg en tur til Siggerud etterhvert......
Skal sjekke sjakler og fjærer
Kanskje jeg må ta meg en tur til Siggerud etterhvert......
Skal sjekke sjakler og fjærer
BJ42 '82 mod.
VW Tiguan '13 mod.
VW Tiguan '13 mod.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Gummiklosser mellom ramme og karosseri
Hyggelig med besøk av folk med god smak på bil!
Tenker at kanskje du skulle prøve å bytte plass på bakfjærene dine? Er jo litt jobb, men da kan du passe på å legge inn fett mellom bladene samtidig. Og kanskje bytte til litt lengre smørbare sjakler bak. Vil nok merke at bilen blir litt mykere å kjøre.
Tenker at kanskje du skulle prøve å bytte plass på bakfjærene dine? Er jo litt jobb, men da kan du passe på å legge inn fett mellom bladene samtidig. Og kanskje bytte til litt lengre smørbare sjakler bak. Vil nok merke at bilen blir litt mykere å kjøre.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Gummiklosser mellom ramme og karosseri
Kanskje jeg skulle gjøre det ja...
Har ikke demontert fjærer siden jeg hadde en '66 mod Crown for 40 år siden.
Får satse på litt hjelp fra gutta i veteranbilklubben
Har ikke demontert fjærer siden jeg hadde en '66 mod Crown for 40 år siden.
Får satse på litt hjelp fra gutta i veteranbilklubben
BJ42 '82 mod.
VW Tiguan '13 mod.
VW Tiguan '13 mod.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Gummiklosser mellom ramme og karosseri
Hvis bilen står rett, og har lik tyngde på begge sider kan du jo måle avstanden på hver side mellom bakaksel og rammevange. Da ser du om det er forskjell på fjærhøyden.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no