Motorlys
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Motorlys
Motorlyset kom på under kjøring i kveld, fruen (veloppdragen som hun er) kjørte til siden, parkerte og gikk siste biten hjem. Utover motorlyset var det ingen indikasjoner på at noe var galt. Jeg kom hjem fra ettermiddagskift noen timer senere, starter bilen, alt ser OK ut og jeg kjører hjem. Hvordan kan jeg finne ut hva dette var for noe uten å drenere lønnskontoen hos Toyota?
Riding... In The Shadow Of The Blues
Ex HDJ 100 2000
ex HJ 60 85
Sandnes - Rogaland
Ex HDJ 100 2000
ex HJ 60 85
Sandnes - Rogaland
Re: Motorlys
Feilkode 19 ligger inne! Noe med accelerator, går ut i fra at det er gasspedalen. Er denne elektronisk på disse bilene?
Riding... In The Shadow Of The Blues
Ex HDJ 100 2000
ex HJ 60 85
Sandnes - Rogaland
Ex HDJ 100 2000
ex HJ 60 85
Sandnes - Rogaland
Re: Motorlys
Ja 19 er gasspedal. Type elektronisk.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Motorlys
Har du skiftet den gass sensoren?
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Re: Motorlys
Jeg får også "check engine" lys på dashbordet og motoren vil ikke gå over 1200 o/min. Med automat og relativt høy stallspeed på konverteren blir det ikke julekveld av slikt, d.v.s. bilen er ikke kjørbar i det hele tatt. Feilen oppstår som regel rett etter oppstart eller i løpet av de første km, men her om dagen skjedde det plutselig i 90 km/t på Europaveien, og spesielt morro er det ikke. Bare å håpe på en god veiskulder dukker opp før bilen står helt stille. Fixen er å stoppe motoren, vente 10-15 sekunder og så starte igjen. Lys på dashbord slukker og alt er i orden.
Ser at forrige eier av min bil tok opp denne feilen allerede ved kjørt 80 000 km, og jeg tar det opp med Toyota på hver service. Joda, Toyota finner feilkoden, sparker litt i grusen, kikker litt i motorrommet og gjør ellers ikke noe med dette. Ganske irriterende at de liksom ikke tar det alvorlig, fordi det er alvorlig når det inntreffer!
Det er nok en elektronisk feil, men det er rart den kommer og går. Mest vanlig skjer dette når været er fuktig og temperaturen ligger noen plussgrader over null. Skjer aldri om sommeren. Er det noe som heter gassensor som lett kan byttes? Eller er feilen en følgefeil av manglende signal fra en annen sensor eller noe i den gaten?
Flott om noen har tips. Saken er såpass irriterende at jeg av og til vurderer å kvitte meg med bilen, og det er jo trist
Ser at forrige eier av min bil tok opp denne feilen allerede ved kjørt 80 000 km, og jeg tar det opp med Toyota på hver service. Joda, Toyota finner feilkoden, sparker litt i grusen, kikker litt i motorrommet og gjør ellers ikke noe med dette. Ganske irriterende at de liksom ikke tar det alvorlig, fordi det er alvorlig når det inntreffer!
Det er nok en elektronisk feil, men det er rart den kommer og går. Mest vanlig skjer dette når været er fuktig og temperaturen ligger noen plussgrader over null. Skjer aldri om sommeren. Er det noe som heter gassensor som lett kan byttes? Eller er feilen en følgefeil av manglende signal fra en annen sensor eller noe i den gaten?
Flott om noen har tips. Saken er såpass irriterende at jeg av og til vurderer å kvitte meg med bilen, og det er jo trist
Re: Motorlys
Ehh jeg har skiftet gasspedal på min 90 og den er elektronisk.
Det sitter et potmeter på den og dette var feilen.
Det kan være vel verdt å forsøke å bytte potmeter om dette er feilen på deres biler.
Gasspedalen er fryktelig dyr.
Sjekk evt E-Bay
Det sitter et potmeter på den og dette var feilen.
Det kan være vel verdt å forsøke å bytte potmeter om dette er feilen på deres biler.
Gasspedalen er fryktelig dyr.
Sjekk evt E-Bay
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Motorlys
Går det an å åpne opp og gjøre rent pot-meter og plugg?
- Vedlagte filer
-
- m_di_0027.pdf
- (122.02 KiB) Downloadet 569 gange
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Re: Motorlys
Da har jeg hatt bilen inne på feilsøk hos Toyota. Ingen feil funnet ut fra feilsøkingsskjema. Kode 19 ligger inne. Nytt gasspedalopplegg inklusive montering: Noe over 10.000 kroner!
Jeg synes det virker rart at det skulle være potmeteret i og med at jeg aldri trør på gassen før jeg starter bilen, d.v.s. gassen står i samme posisjon som da jeg stoppet bilen. Den siste tiden når feilen opptrer lyser ikke "check engine"-lyset eller det slukker etter en stund selv om feilen vedvarer. Stoppe bilen, ta ut nøkkel av tenningslåsen, vente litt, starte på nytt og alt er i orden. Skjedde igjen i helgen, da var det +2 grader på morgenen. Ofte er det et par plussgrader og høy luftfuktighet når feilen oppstår.
Om alle problemer er løst med nytt gasspedalopplegg så tror jeg at jeg vil forsøke det, men kan det være at feilen ligger i datahjernen eller dieselpumpen? Kan bli dyrt å bytte alle disse delene.
Flere som har tanker rundt dette?
Jeg synes det virker rart at det skulle være potmeteret i og med at jeg aldri trør på gassen før jeg starter bilen, d.v.s. gassen står i samme posisjon som da jeg stoppet bilen. Den siste tiden når feilen opptrer lyser ikke "check engine"-lyset eller det slukker etter en stund selv om feilen vedvarer. Stoppe bilen, ta ut nøkkel av tenningslåsen, vente litt, starte på nytt og alt er i orden. Skjedde igjen i helgen, da var det +2 grader på morgenen. Ofte er det et par plussgrader og høy luftfuktighet når feilen oppstår.
Om alle problemer er løst med nytt gasspedalopplegg så tror jeg at jeg vil forsøke det, men kan det være at feilen ligger i datahjernen eller dieselpumpen? Kan bli dyrt å bytte alle disse delene.
Flere som har tanker rundt dette?
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Motorlys
Har vært borte i 2 tilfeller på 100. Der har de vært gasspedalen begge gangene.
Me fart går alt..
Re: Motorlys
Har hatt samme feil selv, 1 gang i januar, og det var eneste gang. Motorlampe forsvant etter stopp og ny start. Hell bil mente jeg burde avvente eventuelle aksjoner for å se om feilen kommer tilbake.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Re: Motorlys
Gammel tråd, men jeg tar den opp.
I går kveld gikk min 99mod hdj100 i nød, tungt lastet tilhenger og full bil. Det skjedde i inngangen av en bratt motbakke - 1200 omdr og null kraft. Måtte ned i lav for å klare å krabbe opp.
Motorlampen kom på men forsvant etter en gang av og på med tenningen, feilen var enda vedvarende. Kjørte til jeg kom med av på en veiskulder og fikk tatt av en minuspole i noen minutter. Deretter gikk bilen smertefritt de siste 20 milene hjem.
Jeg har nylig byttet dieselfilter, og har begynt å tenke på at det kanskje ikke har denne fordypningen på toppen. Er dette en plass å begynne? Vil feilkoden fortsatt være lagret selv om jeg hadde av polene?
Andre tips?
I går kveld gikk min 99mod hdj100 i nød, tungt lastet tilhenger og full bil. Det skjedde i inngangen av en bratt motbakke - 1200 omdr og null kraft. Måtte ned i lav for å klare å krabbe opp.
Motorlampen kom på men forsvant etter en gang av og på med tenningen, feilen var enda vedvarende. Kjørte til jeg kom med av på en veiskulder og fikk tatt av en minuspole i noen minutter. Deretter gikk bilen smertefritt de siste 20 milene hjem.
Jeg har nylig byttet dieselfilter, og har begynt å tenke på at det kanskje ikke har denne fordypningen på toppen. Er dette en plass å begynne? Vil feilkoden fortsatt være lagret selv om jeg hadde av polene?
Andre tips?
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Motorlys
Jeg synes det høres ut som et bra sted å starte. Du kan jo i første rekke bare gå ut i bilen og sjekke hvilket filter som sitter i bilen nå - altså lese av typen.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Motorlys
Ja til filteret, og silen i tanken, og partikkelfilter på eksos.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Motorlys
Hei Frode! Er silen i tanken vanskelig å komme til?
Re: Motorlys
Skru løs og ta bort venstre baksete, brett unna litt teppe, skru løs inspeksjonsluke. Så kan du koble fra 1 plugg og 2 slanger med hurtigkobling, skru av luke i tanken og løfte ut hele "pickup"en, med måler, sil og rør. Tror det var sånn at man må ta løs dørterskel og trinn også får å få teppet løs.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.