4,2 diesel, jager på turtallet

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
kinke
Innlegg: 190
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av kinke » tir des 11, 2012 6:31 pm

motor jager på turtallet. både ved tomgang, og under kjøring.

En hører at det "gis på" litt,

hva kan dette skyldes?
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1536
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av frode » tir des 11, 2012 8:20 pm

Falsk luft?
dårlig kontakt til en sensor eller ECU?
feil i IP?
korrosjon på ECU/plugger (dss lekkasje på frontrute)?

Mao: ikke peil.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
peskareta
Innlegg: 93
Registrert: tir mai 15, 2012 9:56 pm
Sted: Oppdal

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av peskareta » tir des 11, 2012 8:22 pm

kan det ganske enkelt være "power heater" knappen :-)
det er vel kanskje litt for enkelt til å være sant... men men - vinteren er jo her
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, ca160000km.

kinke
Innlegg: 190
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av kinke » tir des 11, 2012 8:22 pm

hvordan vil denne påvirke da?
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4294
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av Dag Einar » tir des 11, 2012 10:07 pm

Vet ikke hvordan det er på slike steinalder maskiner, men på min teknologiske bil, så virker det slik at man trykker inn en knapp når det er kaldt ute, og så ruser motoren opp litt, slik at motoren blir fortere varm.
På min 90 så er det en dings som går på et reimhjul og denne har en magnet greie som kopler inn når tempen er lavere en så og så.
Denne dingsen er en friskjonsdings som utvikler varme og varmer opp vannet i motoren.
Visnok har noen lastebiler dette systemet og det er er etter hva jeg har hørt et veldig godt system.
Skjønte du noe av dette er du god :lol:
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1536
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av frode » ons des 12, 2012 12:01 am

Glem den. Friksjonsvarmeren gir ikke noe jaging under kjøring. Den øker turtallet bare ved stillstand, fra 600 til 12-1300, inntil den blir varm. Når man kjører, med lite gasspådrag, kan man merke bare en liten belastning når man skrur den på. Men den skrur seg ikke av og på automatisk så man merker det under kjøring.

Jeg så på en 100 til salgs på Tjøme for 3,5 år siden. Den jaget ørliten grann på tomgang. Fant ikke ut hva det var, så jeg sto over den.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Jarle
Innlegg: 575
Registrert: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Sted: Os

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av Jarle » tor des 13, 2012 10:12 am

Er det ikke et potmeter på gasspedalen som styrer gasspådraget elektronisk? Mener å ha hørt at dette kan skape litt krøll.
Jarle

kinke
Innlegg: 190
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av kinke » fre des 14, 2012 2:10 pm

dette er da en periodisk feil.
jager ikke alltid
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

kinke
Innlegg: 190
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av kinke » søn des 16, 2012 1:40 pm

la faktisk merke til at power heater knappen kan lage jaging på turtallet..

slo av den, og da sluttet den å jage..
om det ikke er noe som tilsier dette, så var det iallefall et veldig sammentreff.


dette gjelder jo ikke under kjøring i fart, da den jager her, er ikke power heater på
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

kinke
Innlegg: 190
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av kinke » tor jan 10, 2013 12:02 pm

vi fikk tips om ventil for gjenbruk av eksos.

denne ble dekket til./tettet

motor slutter å jage, og har mer kraft. også når den er kald.
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 289
Registrert: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Sted: Oslo

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av Snekker_Andersen » tor jan 10, 2013 12:25 pm

kinke skrev:vi fikk tips om ventil for gjenbruk av eksos.
denne ble dekket til./tettet
motor slutter å jage, og har mer kraft. også når den er kald.
Har du et bilde/tegning/oppskrift som viser hvordan dette kan gjøres?
Kan være interessert i å gjøre det samme.
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011
Volvo Duett skapvogn 1960

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1234
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av beaas » tor jan 10, 2013 3:54 pm

kinke skrev:vi fikk tips om ventil for gjenbruk av eksos.

denne ble dekket til./tettet

motor slutter å jage, og har mer kraft. også når den er kald.
Du har blokkert egr, det er gode ting. Ingen feilmeldinger?

Min 80 ble også helt annen når jeg fjørnet dette. Motoren gikk jevnt som en motor skal gå, ikke noe lugging/fjusking ved lett/moderat gasspådrag.

Det er bare å sette på plate i mellom, evt bare å fjærne saken og sette på blindlokk og en god mulighet til å montere EGT føler i eksosdelen!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1234
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av beaas » fre jan 11, 2013 7:31 pm

Tro dette innlegget skulle vært her, ser ut til å passe best her ihvertfall, klippet fra en annen tråd hvor det samme står:
kinke skrev:Pappa fikk tips selv om å sjekke EGR-ventil, så det ble gjort.

Den er tettet, slik at den ikke gjenbruker noe exhaust

Helt annen oppførsel på motoren, og motorkraft. til det bedre :-)

har forøvrig lest her at den går gjennom EU kontroll uten å sette dette midlertidig tilbake og.

i tillegg var visstnok katalysator og fjernet, i det tilfellet.. Hm.. tr om man skulle ordne seg et mellomstykke.. :-)
må jo være litt kraft som går bort i katta..?

kan legge ut bilder av den ventilen, jeg så det var en som var interessert.
Dette skulle vel vært skrevet i den andre tråden eller?

Katalysatoren fjernet, men resten av eksosen er orginal? Jeg vet ikke hvor mye den katalysatoren bremser. På min HDJ 80 er det ettermontert for lavere "årsavgift" i Tyskland. Han land cruiseren fyren/forhandleren jeg kjøpte bilen av mente det utgjorde noe på forbruket. Når jeg nå leser på cumminsforum.com angående min Ram så sier de at katalysatoren har mindre å si, at DPF og NOX filtrene er adskillig mer kraft og forbuks krevende. Det finnes eksosdeler som kun kutter DPF og NOX. Når så folk har byttet til en eksosdel som kutter katalysator også (men beholder eller alt) så er det ikke merkbar forskjell. Så jeg vet ikke, kanskje forskjellig fra produsent til produsent.

Bytter du ut hele eksosen med 3" og har på ei 3" gjennomstrømningspotte så vil du få litt raskere respons i motoren. Turboen spoler opp litt raskere. Men ikke veldig stor effektforskjell. Kanskje større effektforskjell om motoren allerede er tunet.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

kinke
Innlegg: 190
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: 4,2 diesel, jager på turtallet

Legg inn av kinke » fre feb 08, 2013 12:58 pm

bilde av EGR
Vedlegg
20130208_124044.jpg
EGR ventil midt på
Plate satt imellom flenser, blokket
20130208_124044.jpg (177.24 kiB) Vist 5104 ganger
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Svar

Gå tilbake til «Motor 10x»