velfungerende chip til 4,2 td

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av kinke »

jess.

noen som er å anbefale?

van aaken ser jeg nevnt her, samt kcr.
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Brukeravatar
kimjorgen
Innlegg: 453
Ble med: man okt 04, 2010 10:22 pm
Lokasjon: Stjørdal

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av kimjorgen »

http://www.racechip.de har et par kjenninger som er fornøyd med handel derfra.
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av kinke »

tilsynelatende ikke chip til 4,2 td'n her
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
jkl
Innlegg: 594
Ble med: tir nov 29, 2005 10:23 pm
Lokasjon: Sørum

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av jkl »

van Aaken gikk vel konk for en del år siden.
De produserte TTE chippen
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
Brukeravatar
peskareta
Innlegg: 97
Ble med: tir mai 15, 2012 9:56 pm
Lokasjon: Oppdal

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av peskareta »

KCR har 15års jubileum, og har gode rabatter. Jeg har snakket litt med en kar på minges.no
:-)
Det er vel ren endring av dieselmengden... tror jeg
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 250.000km.
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av jes »

Jeg kan bare anbefale/rekomendere adonis. Dyrt men helt kanon.
Se link : http://www.adonistechnology.com/
Mvh
Jes
Vedlagte filer
image.jpg
image.jpg (193.4 KiB) Vist 10133 ganger
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av Ulv »

jes skrev:Jeg kan bare anbefale/rekomendere adonis. Dyrt men helt kanon.
Se link : http://www.adonistechnology.com/
Mvh
Jes
Adonis chipene krever at man bytter ut ic plast rør og helst intercooler også..
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av Dag Einar »

Jeg er skeptisk til denne chipen. Det fordi de trekker ut så vanvittig mye i forhold til de andre.
Tenker da på drivverk og slike ting.
KCR er et velkjent merke og de har vært litt forsiktigere enn de andre og ikke dratt ut maksimalt.
http://www.kcr.se

http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... icleid=390
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av beaas »

Jeg er skeptisk til KCR også. Helst bør man legge til rette for tuning. Bytte IC og rør er en ting, eksos en annen, montere EGT måler og kanskje måle afr er kjekt. Ved bare å montere chip så vet man lite om hva som skjer. Tror ikke man får 250 "sunne" hestekrefter av den KCR boksen når en orginal motor har bare 180-190 hk (skal ha 204 ja). Så noen på cumminsforum.com som etterlyste en tuning med mer svartrøyk en den han hadde - selv i Texas er vel det litt vel cowboy/redneck i 2013.

Men klart, det er jo billig å montere en sånn boks ift å gjøre alt over. Forhåpentligvis slipper man å bytte motor med det første uansett.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av ksi100 »

beaas skrev:Jeg er skeptisk til KCR også. Helst bør man legge til rette for tuning. Bytte IC og rør er en ting, eksos en annen, montere EGT måler og kanskje måle afr er kjekt. Ved bare å montere chip så vet man lite om hva som skjer. Tror ikke man får 250 "sunne" hestekrefter av den KCR boksen når en orginal motor har bare 180-190 hk (skal ha 204 ja). Så noen på cumminsforum.com som etterlyste en tuning med mer svartrøyk en den han hadde - selv i Texas er vel det litt vel cowboy/redneck i 2013.

Men klart, det er jo billig å montere en sånn boks ift å gjøre alt over. Forhåpentligvis slipper man å bytte motor med det første uansett.
Hvor mener du flaskehalsen ligger i originalt design som skal ha 204 hk? Er det IC og rør man bør begynne med, eller eksos? Eller er det såpass fintunet at det ikke hjelper å forbedre en av delene, for da ligger begrensningen i neste del som ikke er gjort noe med?

Kjenner du til noen som har fått problemer pga noen av chippene nevnt her? På en manuelt giret bil slites vel klutchen raskere, og mulig man får mer soting i motoren også?

Noen som vet om det er stor forskjell på hk på hjulene på manuell vs automat?
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av Dag Einar »

Har kjørt med chip i mange år fra TTE.
Den gir 204, til samme motor fra KCR så gir den 195, originalt er 163.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av beaas »

lc8s skrev: Hvor mener du flaskehalsen ligger i originalt design som skal ha 204 hk? Er det IC og rør man bør begynne med, eller eksos? Eller er det såpass fintunet at det ikke hjelper å forbedre en av delene, for da ligger begrensningen i neste del som ikke er gjort noe med?

Kjenner du til noen som har fått problemer pga noen av chippene nevnt her? På en manuelt giret bil slites vel klutchen raskere, og mulig man får mer soting i motoren også?

Noen som vet om det er stor forskjell på hk på hjulene på manuell vs automat?
Jeg er ikke sikker på hva som er mest flaskehals. Man får sikkert bra effektforskjell ved å sette på feks en KCR bok, noe jeg selv også kunne ha gjort engang. Men har lest at man er i grenseland med 700 grader eksostemp på en orginal bil også i enkelte tilfeller. Så tilfører man mer diesel så vil det bli varmere. Kjører man mye med tung henger så vil motoren slites fortere, kjører man som regel tomt og pent så vil det antagelig gå i lang tid. For å få ned eksostemp så må man enten øke turbo trykk, bedre kjøling av inntaksluft og/eller bedre pustemuligheter ved eksos. Den intercooleren som sitter der er ikke allverden (toyota hadde sikkert ikke behov for å lage den noe bedre da det var girkassene her som ikke toyota ville belaste mer en med 430 nm) og rørgaten er heller ikke den mest optimale. Jeg ville tatt alt i samme slengen om man ellers har økonomi til det. Så sette på en tuningboks etterpå.

Den 4,2 literen er jo en fin enkel motor ift nyere d4d motorer og er en særdeles robust maskin. Ulv fikk problemer med sin motor her men jeg vet ikke hva det skyldes (turbo tro?) og jeg har heller ikke hørt om veldig mange andre motorer som har fått problemer (turbo er vel det mest vanlige, tåler begrenset med trykk). Men jeg ønsker ihvertfall en motor som har bra med krefter men allikvel går rent og økonomisk. Girkassen tåler også effekt bra. Min forrige 80 har over 370 000 km på telleren med orginal clutch, fra ca 95 000 km hadde den 500 nm, ca 40% mer en orignalt. Så alt ettersom bruken så skal dette holde lenge.

Jeg hadde en firetrinns automat 100 et par måneder. Følelsen var at det gikk bort mye krefter i sluring til man fikk lock up. Aner ikke hvor mye det er snakk om, men merkes kanskje mest på forbruket ved småkjøring. Nå er det noen som har skiftet konverter her på forumet og har rapportert om mye mindre sluring. Det høres jo lovende ut. Men regner med alle biler er forskjellige, men kan nok være greit å få strammet opp konverteren. Forskjellen i forbruk på min automat 100 og den manuelle jeg hadde var ca 15%. Kanskje noe mindre på ren langkjøring, men mer der autokassen vil gå ut og inn av lockup. En enkel boks har etter hva jeg har lest også kunne hjelpe på responsen på motor/gir selv om alt annet er orginalt.

Men jeg tror altså ikke man får 250 hk ut fra en KCR chip når alt annet er orginalt uten å ha alt for høy egt. Kanskje man kan få 250 hk med høyere trykk, bedre eksos og intercooler.

På min 80 jeg har nå så justerte jeg jo pumpen litt før jeg gjorde noe annet (klarte selvsagt ikke la være, blir tilsv å sette på en boks). Trodde jeg bare hadde tatt i litt og hadde mye å gå på. Så fikk jeg montert EGT måler noen mnd etter og så da at det var ikke noe problem å få over 700 grader med vanlig familie kjøring opp noen lengre bakker mot et fjell jeg har kjørt mange ganger. Med justering av turbotrykk (ikke noe mer fikling med pumpe) så sank trykket noe. Med intercooler montering så får jeg den nå ikke over 600 grader før etter grensen for førerkortbeslag er passert. Blir spennende å se hva eksos senker temperaturen med. Men det er ihvertfall mulig å gi på med mer diesel, den går veldig magert idag selv om jeg har mer krefter en hva jeg hadde i min manuelle 100 (den var vel ca 150-200 kilo tyngre).
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: velfungerende chip til 4,2 td

Innlegg av Luring »

Eg har DTE tuner som skal øke effekt fra 204 til 245 hk og dreiemomentet fra 430 til 500 Nm (oppgitt - ikkje målt på denne bilen iallefall).
Tilsvarer denne men eldre: http://www.bildiagnosebutikken.no/toyot ... 04-hk.html
Den har stått på nokre år, forrige eiger satte denne inn.
Bilen har gått 350' km.
Fungerer godt for meg iallefall, men eg drar ikkje så mykje med tung henger så den får fin bruk.
Olav
Svar

Tilbake til «Motor 10x»