Intake air control valve, fjerne?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av hoem »

Jeg holder på å bytte pakninger og rense innsuget totalt. I den forbindelse ser jeg at vi som har EGR systemet har også den som heter 17300 på linken under:
http://www.toyodiy.com/parts/diag_1j3k4WO.png

Denne heter da Intake air control og er med i egr systemet. Jeg har tidligere prøvd å koble ut de forskjellige komponentene i EGR systemet, uten at det har resultert i feilmelding.

Hva tror dere om å fjerne denne ?
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av frode »

Har ikke alle i europa egr da? - bare at de nyere har eksos-retur med vannkjøling.

17300 har så vidt jeg vet ikke med egr å gjøre. Det jeg fant ut at det var er seks små spjeld som stenger den ene av to innsug-kanaler til hver sylinder, slik at ved lav belastning er bare den ene ventilen i funksjon og dermed høyere lufthastighet og bedre sylinderspyling.
Vet ikke om det er noe poeng i å fjerne det hvis det virker. Man kan sikkert få til mindre restriksjon og mulighet for større maks-effekt ved å fjerne dem hvis man skal bygge om til dragracer. :lol:

Når er din produsert?
Min er 7/2004, og jeg må vel også ta en innsugsrens i vår. Det er sikkert ganske gjengrodd. Får vel ta dysesjekk og ventiljsutering med det samme.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av hoem »

frode skrev:Har ikke alle i europa egr da? - bare at de nyere har eksos-retur med vannkjøling.

17300 har så vidt jeg vet ikke med egr å gjøre. Det jeg fant ut at det var er seks små spjeld som stenger den ene av to innsug-kanaler til hver sylinder, slik at ved lav belastning er bare den ene ventilen i funksjon og dermed høyere lufthastighet og bedre sylinderspyling.
Vet ikke om det er noe poeng i å fjerne det hvis det virker. Man kan sikkert få til mindre restriksjon og mulighet for større maks-effekt ved å fjerne dem hvis man skal bygge om til dragracer. :lol:

Når er din produsert?
Min er 7/2004, og jeg må vel også ta en innsugsrens i vår. Det er sikkert ganske gjengrodd. Får vel ta dysesjekk og ventiljsutering med det samme.
Alle i europa har såvidt meg bekjent EGR ja, og de nyere har som du sier eksos-retur med vannkjøling. Jeg har også hørt en påstand om at det var noe kun de nordiske landene hadde, men dette har jeg ikke sjekket ut ift. delelister.

17300 er kun aktuell på biler med EGR, komplett delenummer er : 17300-17010 - VALVE ASSY, INTAKE AIR CONTROL W EGR VALVE.
Her er samme utklippet fra toyodiy bare W/O EGR :
http://www.toyodiy.com/parts/diag_1j3kVjg.png
Her er det som du selv ser ikke en 17300, de spjeldene blir styrt av samme enhet som styrer egr, bare med en egen ventil. Denne skal jeg også fjerne, samt vakumopplegget til den, det samme går for alle andre komponenter som er i EGR systemet.

Jeg prøvde å følge litt med på hvordan de spjeldene der fungerte og kunne ikke se at de på noen tidspunkt var lukket ved "driftsvarm" bil(etter friksjonsvarmert sluttet å gå, ca 60c). Har ingen planer om å bygge meg dragracer, men unødvendige deler i motorrommet er jeg ikke særlig fan av !

Eneste problemet jeg ser at jeg vil få med fjerning av de ventilene er at jeg må bytte pinnboltene som står i toppen samt endre litt på rørgaten for å kompansere for at plenumet bytter plass, men dette hadde jeg planer om og forberedt på likevel, siden EGR ventilen skulle fjernes.

Usikker på produksjonsdato på min, men mener det er i slutten på 2002. Jeg har facelift front,dashboard/navi/bakluke etc, men 4 trinns automat.

Min har nettopp gått 300tkm og i den forbindelse har jeg en storservice med bytte av deler i hjuloppheng, dyseoverhaling, bytte av de beryktede dyserørene som få bytter(dette er faktisk lurt) samt nye pakninger rundt om på øvre del av motor.

Dysene mine var meget stygge og jeg hadde et forbruk som var urimelig høyt, og en sur lukt. Ventilene mine har aldri vært justert ift. tidligere historikk og de fleste var innenfor tolleransen, nå er alle justert på mikromål !

Angående hjuloppheng var det kun slitte støtdemperforinger i topp og bunn samt foringene til tannstangen som trengte TLC. Hjulopphenget har det heller ikke vært byttet deler på, så meget imponerende med tanke på km.stand.

Det jeg ble mest overrasket over var at det var rullevipper, dette gjorde meg meget trygg på hvordan bilen er bygd opp motormessig og dermed vet jeg at den er klar for det tredobble før det kan ses noe slitasje i kam.

John
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av hoem »

Glødeelementet på innsugslufta, noen som har fjernet det og har noen erfaringer som de kan dele?
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av frode »

Jeg har hatt glødeelementet utkoblet i tre år nå. Ingen problemer, men har ikke startet i kaldere enn minus 20.
Det er lettere for dynamo, batteri og viftereim når glødinga ikke trenger 150 Amp i 90 sec ved hver start.
Det er vel mest en utslipps-greie - bedre forbrenning med varmere luft, men det står noe i handboka om forbedret kaldstart pga denne.
Tror noen her inne har fjernet det helt, og har lest om noen på andre forum også.


6 x spjeldene på manifolden har jeg ikke funnet ut mer om etter å ha lest litt i bøkene. Alt som var på 1998-utgaven er ganske godt beskrevet, men siden dette kom til senere er det ikke beskrevet i detalj. Prøvde å studere skjema, så etter styringen til vakum-solenoid, men finner ikke noe definitivt uten å begynne å sjekke fargekoder på ledning og utganger på e-ecu. Og selv da tror jeg ikke vi finner ut akkurat hva den gjør siden vi ikke har god beskrivelse av ecu-en. Vi kunne prøve med en lampe/led over solenoiden for å se når den kommer på.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av hoem »

Jeg skal ihvertfall montere sammen dette her uten de spjeldene, så får vi se hva utfallet blir. Jeg har nå laget meg en ny rørgate fra flensen der egr kobles til og fram til intercoolerslangen og vil med det fjerne egr, glødeelement og det spjeldet som gir en roligere stans. Jeg har vært i kontakt med en som har gjort den samme løsningen på LCOOL(eller hva den heter) og han sa at han ikke hadde en spesielt merkbar forskjell uten shutdown spjeldet, blir morsomt å se hvordan dette utarter seg.
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av Vegard »

Vil jo tro det skal gå greit i og med at 24-ventilers 80 har samme motor som 100n med unntak av dieselpumpa. Jeg fjernet hele EGR-rukkelet på min, det gikk bra. Snart blir det vel gjort liknende jobb på en 100 håper jeg.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av frode »

hoem skrev:.... og det spjeldet som gir en roligere stans. Jeg har vært i kontakt med en som har gjort den samme løsningen på LCOOL(eller hva den heter) og han sa at han ikke hadde en spesielt merkbar forskjell uten shutdown spjeldet, blir morsomt å se hvordan dette utarter seg.
Spjeldet er vel spesielt viktig den dagen turboen slipper forbi for mye motorolje. Da får du fullt turtall ++ til bunnpannen er tom.... 50 k for byttemotor....
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av hoem »

Lage en gilotinløsning på sugesiden av turboen da!

Jeg har nylig byttet turbo i forbindelse med at bilen har rundet 300.000, har også ledet oljedampen til en catchtank. Siden jeg uansett sjekker slakke på turbo etter hver 30tkm, så er det ikke mye mer arbeid å se om det har blitt sendt gjennom noe olje fra turboen.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Intake air control valve, fjerne?

Innlegg av hoem »

Jeg tenkte å snurre motoren på startern noen runder med slik egr-rens for å få blåst ut den egr-guffa som sikkert har falt ut etter rensing av innsugsporter.

Med dieselpumpen frakoblet(kontakt), vil motoren kinne?
Svar

Tilbake til «Motor 10x»