Cruisern har vært veldig lat.
Spesielt når den har vært kald.
Ble endel kvikkere når den ble skikkelig varm. 4-5 mil kjøring
Først ble EGR blokkert, og det ble en liten forbedring.
Tidligere har den "fisa" i den fjærbelastede koblinga mellom downpipen og eksosen. Den har så bare blitt satt til.
Når nå bilen bare ble latere og latere, tenkte jeg at her måtte det nå gjøres noe.... må jo være noe skikkelig feil en plass..
søkte litt på forumer, og fant på et engelsk forum at det kunne være tett katalysator.
Da ville den fise ut denne koblinga her.
Det ville jo forklare det hele...
Innmat i katalysator ble så fjernet. her var det mye dritt.
Det ble en ny bil!! går MYE bedre.. nå kan man ane at det faktisk er en 4,2 liter turbodiesel i sjeik-drosja....
Det ble en liten opptur.
Mye vil ha mer og faen vil ha fler.... hvordan vil det da blir med 300 hk og 650 nm???? det MÅ være morsomt...
tenker det blir litt ny intercooler og eksos etterhvert. 3", selv om en må til Australia for å finne dette, tilsynelatende.....
Nå er den værste vinteren gitt seg og, så jeg skal få tatt rens av innsugsmanifolden, det skal visstnok være ufattelig med dritt der. Fått tips om fra både her, og sett på utenlandske forum..
katalysator fjernet, vips, så går bilen helt greit...
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
katalysator fjernet, vips, så går bilen helt greit...
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: katalysator fjernet, vips, så går bilen helt greit...
Hva med en liten oppskrift på og fjerne innmaten i katalysator ? vanskelig jobb ?
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: katalysator fjernet, vips, så går bilen helt greit...
Ta av katalysator, voldta med et spett til all innmat har falt ut.
Eventuelt så kan du fjerne den og erstatte hele katalysatoren med rør !
Eventuelt så kan du fjerne den og erstatte hele katalysatoren med rør !
Re: katalysator fjernet, vips, så går bilen helt greit...
Men hva skjer da når du kommer på EU kontroll??
Vil CO kontrollen bli bedre?
Min bil oser veldig ved pådrag, vil denne osen bli borte?
Vil CO kontrollen bli bedre?
Min bil oser veldig ved pådrag, vil denne osen bli borte?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: katalysator fjernet, vips, så går bilen helt greit...
jeg tok ned første del av eksosanlegget. etter downpipen. i det fjærbelastede punktet.
Det er jo på denne delen katalysator sitter.
Katalysator ble så delt, på midten, med litt kutt som gjorde det innlysende hvordan den måtte sveises sammen for at flensene i endene skulle fremdeles ha rette vinkler, for hver av sine respektive innfestinger.
Så muklet en ut innmaten, og sveiste sammen igjen.
på det viset ser det jo ut som at det fremdeles er katalysator der..
Så det får en jo velge selv, om en vil flense et mellomstykke, eller gjøre det som dette.
Angående avgasskrav, så skal dette visstnok gå bra.
Ulv, her på forumet, melder om at han har vært katteløs i 5 år, og det går helt fint.
Det er jo på denne delen katalysator sitter.
Katalysator ble så delt, på midten, med litt kutt som gjorde det innlysende hvordan den måtte sveises sammen for at flensene i endene skulle fremdeles ha rette vinkler, for hver av sine respektive innfestinger.
Så muklet en ut innmaten, og sveiste sammen igjen.
på det viset ser det jo ut som at det fremdeles er katalysator der..
Så det får en jo velge selv, om en vil flense et mellomstykke, eller gjøre det som dette.
Angående avgasskrav, så skal dette visstnok gå bra.
Ulv, her på forumet, melder om at han har vært katteløs i 5 år, og det går helt fint.
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: katalysator fjernet, vips, så går bilen helt greit...
Skal ikke gi noen råd her, men ut fra hva jeg har lest og snakket med folk om så er de tidligere katalysatorene på dieselbiler idag ikke mye til verdi når det gjelder avgassrensning. Så jeg ville definitivt ha fått bort min ASAP selv om det ikke er helt i henhold.
Med mindre motstand i eksosen vil man ihvertfall i utgangspunktet få lavere forbruk og dertil lavere CO2 utslipp ved vanlig kjøring. Om det kan måles og om det er resultatet på en EU test vet jeg ikke.
Med mindre motstand i eksosen vil man ihvertfall i utgangspunktet få lavere forbruk og dertil lavere CO2 utslipp ved vanlig kjøring. Om det kan måles og om det er resultatet på en EU test vet jeg ikke.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: katalysator fjernet, vips, så går bilen helt greit...
jeg kan i tillegg nevne at bilen gikk ned i forbruk, da jeg testet etterpå.
fra akkurat 1.0, til 0.91.. det er jo litt..
dette er selvfølgelig langkjøring. 12 mil.
tanking og tripteller. mulig forbrukstallet ikke blir helt korrekt, grunnet feilvisning på km osv, men differansen vil jo fremdeles være lik.
det kan jo og være whisp-bar'ene på taket som hjelper meg å fly lettere nå
fra akkurat 1.0, til 0.91.. det er jo litt..
dette er selvfølgelig langkjøring. 12 mil.
tanking og tripteller. mulig forbrukstallet ikke blir helt korrekt, grunnet feilvisning på km osv, men differansen vil jo fremdeles være lik.
det kan jo og være whisp-bar'ene på taket som hjelper meg å fly lettere nå
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327